Wp Header Logo 669.png

رسانه هندی «اینترپِرنور»:

وبسایت هندی «اینترپِرنور»، ابعاد تصویب اولین معاهده بین المللی هوش مصنوعی برای هند را تحلیل کرد. این رسانه نوشت، هند باید به جای بسنده کردن به معاهده‌های بین المللی، خودش در خط مقدم تعریف چارچوب‌های هوش مصنوعی قرار بگیرد.

اولین معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی چه معنایی دارد؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از وبسایت «اینترپِرنور» معاهده هوش مصنوعی که به مدت دو سال در دست تهیه بوده و در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) بین ۵۷ کشور از جمله کانادا، ژاپن و استرالیا تصویب شد، هدفش رسیدگی به خطرات احتمالی هوش مصنوعی و در عین حال ترویج نوآوری مسئولانه است.

 

دیروز (پنجشنبه) اعلام شد که اولین معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی بین اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس به‌زودی امضا می‌شود. 

 

این معاهده، اولین چارچوب و شیوه‌نامه در مورد هوش مصنوعی و یک کنوانسیون جهانی بی‌نظیر است که اطمینان می‌دهد هوش مصنوعی حقوق مردم را رعایت می‌کند.

 

این معاهده پاسخی به نیاز به یک استاندارد حقوقی بین‌المللی است که توسط دولت‌ها در قاره‌های مختلف که ارزش‌های مشترک مشابهی دارند، پشتیبانی می‌شود تا از مزایای هوش مصنوعی بهره‌برداری کرده و در عین حال خطرات آن را کاهش دهند.

 

«مارییا پژچینوویچ» دبیرکل شورای اروپا گفت: با این معاهده جدید، هدف ما تضمین استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی است که به حقوق بشر، حاکمیت قانون و دموکراسی احترام می‌گذارد.

 

این معاهده بر حفاظت از حقوق افرادی که تحت تأثیر سیستم‌های هوش مصنوعی قرار دارند، تمرکز خواهد کرد. شایان ذکر است که این قانون، جدا از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپاست که ماه گذشته اجرایی شد.

 

این معاهده یک رویکرد مبتنی بر ریسک را برای طراحی، توسعه، استفاده و از کار انداختن سیستم‌های هوش مصنوعی اتخاذ می‌کند و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی را در بخش‌های عمومی و خصوصی در همه مناطق جغرافیایی در بر می‌گیرد. 

 

«شبانا محمود» وزیر دادگستری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این معاهده، گامی بزرگ برای اطمینان از این است که فناوری‌های جدید می‌توانند بدون تضعیف ارزش‌های دیرینه ما، مانند حقوق بشر و حاکمیت قانون، استفاده شوند.

 

* صنعت واکنش نشان می‌دهد

 

دکتر «سوبی چاتورودی» معاون ارشد شرکت InMobi (یک سکوی تبلیغاتی موبایلی فعال در کشور‌های مختلف) معتقد است که این هم‌راستایی به شرکت‌های جهانی کمک خواهد کرد تا با ساده‌سازی قوانین در مناطق مختلف، پیچیدگی‌های نظارتی را کاهش دهند و استاندارد‌های یکسانی ایجاد کنند. 

 

به گفته «سوبی چاتورودی»، این معاهده همچنین تحقیقات و توسعه فرامرزی هوش مصنوعی را ترویج می‌کند و به اشتراک‌گذاری منابع، استعداد‌ها و علوم را برای رسیدگی به چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، امنیت و مراقبت‌های بهداشتی از طریق راه‌حل‌های جمعی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه می‌دهد.

 

«گاوراو ساهای» رئیس بخش فناوری و امور عمومی شرکت «فاکس ماندال» هم بیان می‌کند که این پیمان یک محرک است و اگر موفق شود، می‌تواند جهت‌گیری توسعه هوش مصنوعی در سطح جهانی را شکل دهد، نوآوری را با مقررات متعادل کرده و به وعده‌ها و خطرات رسیدگی کند.

 

حالا هند چه چیزی می‌تواند از آنها بیاموزد؟ این می‌تواند معیاری برای توافق‌های جهانی آینده باشد تا قواعد واقعی تعامل را تنظیم کند.

 

«ساهای» ادامه داد: هند باید بیاموزد که در قانون‌گذاری در مورد پیشرفت‌های فناوری در خط مقدم باشد و به‌طور خاص ظرفیت‌هایی را که این پیشرفت‌ها به همراه دارند شناسایی کند، به جای اینکه صرفاً به چارچوب‌های بین‌المللی پایبند باشد.

 

به گفته وی، هند باید به جای پذیرش کامل چارچوب‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون شورای اروپا در مورد هوش مصنوعی، حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون، اکنون چارچوب‌ها و استاندارد‌های خود را توسعه دهد.

 

او تاکید می‌کند که این موضوع نیاز به نوآوری مسئولانه و توسعه ایمن هوش مصنوعی را با در نظر گرفتن دیدگاه کشور‌های جنوب جهانی برجسته می‌کند.

source