Wp Header Logo 672.png

به گزارش ایکنا؛ درگذشت محمدعلی بهمنی و تاسیس بنیاد ادبی وی در هرمزگان؛ خداحافظی از استاد جلیل تجلیل؛ بیمه تکمیلی ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر؛ حضور ایران با ۴۰۰ عنوان از ۶۴ ناشر در نمایشگاه کتاب مسکو؛ انتصاب دبیر بیست‌وششمین جشنواره قصه‌گویی و تازه‌های نشر ادبیات دینی و قرآنی ازجمله عناوین مهمترین اخبار این هفته ایکنا در حوزه فرهنگ و ادب است.

در ادامه گزیده‌ای از این رخدادها و رویدادهای خبری ایکنا در هفته جاری ارائه شده است.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

محمدعلی بهمنی و سرودن غزل خداحافظی

خبر کوتاه بود و تلخ؛ استاد محمدعلی بهمنی، غزلسرای نامی ایرانی روز 9 شهریور در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

زنده‌نام استاد بهمنی یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار غزل در ایران است که از او طی ۵۰ سال کوشش ادبی، مجموعه اشعار؛ باغ لال، گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود، غزل، عشق است، این خانه واژه‌های نسوزی دارد، من هنوز زنده‌ام و غزل فکر می‌کنم، غزل زندگی می‌کنم و… به یادگار باقی مانده است.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

مراسم تشییع وی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ شهریور از تالار وحدت بدرقه شد تا در آرامگاه ابدی‌ خود در بندرعباس آرام گیرد.

سرانجام پیکر زنده‌نام استاد محمدعلی بهمنی 13 شهریور ماه با حضور خیل عظیمی از مردم و مسئولان در ۱۳ شهریور در ضلع جنوبی تالار شهید آوینی بندرعباس و در جوار خلیج همیشه فارس به خاک سپرده شد.

متن کامل گزارش آئین بدرقه و تشییع در اینجا قابل ملاحظه است.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

با انتشار خبر درگذشت استاد محمدعلی بهمنی جمع کثیری از مسئولان و متولیان فرهنگ مانند سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بسیاری از چهره‌های ادبی و فرهنگی این ضایعه و فقدان تلخ را تسلیت گفتند.

یکی از متفاوت‌ترین واکنش‌ها به سروده علیرضا قزوه،؛ شاعر و مدیر دفتر شعر و ترانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برمی‌گشت که در وداع تلخ با استاد بهمنی غزلی را سرود.

کرد هجران تو یکباره دلم را به دو نیم

غزل پارسی امروز یتیم است، یتیم

بهمنی رفت و شدم گرم تماشای غمش

که تماشای غم یار عذابیست الیم

برای خواندن کامل این غزل می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

تاسیس بنیاد ادبی «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

محمد آشوری تازیانی، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بنیاد ادبی «محمد علی بهمنی» با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد در هرمزگان تاسیس می‌شود.

وی در آئین بزرگداشت محمدعلی بهمنی اظهار کرد: امروز از یک سو به سوگ استاد بزرگ ادب فارسی نشسته‌ایم و از سویی دیگر خوشحالیم که یک روز تاریخی را در هرمزگان رقم می‌زنیم و ضرباهنگ یک حرکت عمیق فرهنگی در بندرعباس را می‌شنویم.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

شهریور غمگین با خداحافظی از استاد جلیل تجلیل

هفته‌ای که در شهریور ماه گذراندیم تنها به غمگین شدن حال دوستداران فرهنگ و ادب کشور در سایه خبر درگذشت استاد محمدعلی بهمنی اکتفا نکرد و در تاریخ 12 شهریور خبر درگذشت استاد جلیل تجلیل؛ مترجم به‌نام، مصحح خبره، استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از چهره‌ها و مفاخر فرهنگ و ادب کشورمان به دلیل کهولت سن در ۹۰ سالگی منتشر شد و داغ دل عاشقان ادبیات و دوستداران فرهنگ و هنر کشور را بیشتر کرد.

در راستای انتشار این خبر تلخ و فقدان این چهره ممتاز ادبی کشور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و بسیاری از بزرگان عرصه ادب، فرهنگ و دانشگاهیان کشور پیام‌های جداگانه تسلیت صادر کردند.

«الغدیر»، «معیار الاشعار خواجه نصیرالدین طوسی»، «برگزیده متون ادب فارسی»، «معانی و بیان»، «جناس در پهنه ادب فارسی»، «نقشبند سخن»، «فنون و صنایع ادبی»، «تحلیل اشعار اسرارالبلاغه»، «مهدی کیست؟»، «شرح مشکلات تاریخ وصاف»، «کتابداری نوین در اسلام» برخی از آثار این‌ نویسنده و پژوهشگر، در زمینه‌های تألیف، ترجمه و تصحیح به شمار می‌روند.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

بیمه تکمیلی ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر

صندوق اعتباری هنر با انتشار گزارشی آماری از تحت تکفل قرار گرفتن نزدیک به ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن و عترت در حوزه بیمه تکمیلی طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ خبر داد.

در قرارداد ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر، قریب به ۴۶ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آنها از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شدند که نسبت به قرارداد سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ از رشد ۹درصدی برخوردار بوده است.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

جایزه مرغک سیمین در دستان «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه»

کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» نوشته حسن اسماعیلی طاهری و تصویرگری عاطفه ملکی‌جو برنده جایزه مرغک سیمین شد.

دومین دوره جایزه مرغک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دبیری مصطفی رحماندوست به‌تازگی برنده خود را معرفی و اعلام کرده نویسنده و تصویرگر این‌ کتاب در مراسمی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

حضور ایران با ۴۰۰ عنوان از ۶۴ ناشر در نمایشگاه کتاب مسکو

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، غرفه ایران توسط رایزنی فرهنگی ایران با مساعدت خانه کتاب و ادبیات ایران برپا می‌شود و بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب از ۶۴ ناشر ایرانی با موضوعات «آموزش زبان فارسی، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، ادبیات پایداری و مقاومت، ادبیات کلاسیک و معاصر» به علاقه‌مندان معرفی و عرضه خواهد شد.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

انتصاب دبیر بیست‌وششمین جشنواره قصه‌گویی

فرهاد فلاح رئیس بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی عالیه قوامی را به عنوان دبیر این دوره از جشنواره منصوب کرد.

فلاح در این حکم به سابقه و علاقه قوامی به جریان قصه‌گویی اشاره و او را به عنوان «دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» معرفی کرده است.

از خاموشی دو ستاره آسمان فرهنگ ایران تا تاسیس بنیاد «محمدعلی بهمنی» در هرمزگان

تازه‌های کتاب

یکی دیگر از اتفاقات ثابت و همیشگی رویدادهای خبری حوزه فرهنگ و ادب طی هر هفته، تازه‌های نشر و کتاب‌هایی است که توسط ناشران مختلف بعد از پشت سر گذاشتن مسیر پُر پیچ و خم نشر راه خود را به پیشخوان کتابفروشی‌های باز کردند.

در ادامه به معرفی اسامی برخی از این آثار تازه منتشر شده با محوریت دین، دفاع مقدس و مقاومت می‌پردازیم.

چهار جلد اول «کلاس دومی کتاب دومی» اثر نویسندگان و تصویرگران کودک و نوجوان به‌تازگی در آستانه مهرماه توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسندگان مجموعه «کلاس دومی کتاب دومی» در معرفی آن می‌گویند این‌ مجموعه برای خانواده‌هایی است که می‌خواهند دانش ادبی کودک نوخوان خود را بالا ببرند و خلا کتاب‌های درسی فارسی دبستان را پر کنند. این‌ کتاب‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از: «شما یک بچه گم نکرده‌اید؟»، «شب یلدای باحال‌ترین فامیل دنیا»، «ماه‌پیشانی بی‌ماه» و «دختران پادشاه و درخت بائوباب».

کتاب «چراغ‌دار» نوشته جمعی از نویسندگان به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایت‌هایی از زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) است.

کتاب «مجمع البحار» نوشته محمدتقی مظفر کرمان (مظفر علیشاه) با تصحیح مینا خادم الفقرا توسط انتشارات یادمهر منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب تفسیر منثور سوره حمد بر مبنای بحرالاسرار است.

کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» نوشته ایلان پاپه با ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات کتابستان به چاپ رسید.

کتاب «آمپول صلواتی» نوشته مهدی عجم به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از یک موکب درمانی در اربعین حسینی است.

تدوین، ویرایش و گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source