Wp Header Logo 1723.png

جوان آنلاین: برداشت من این است که دولت چهاردهم، دو رسالت بزرگ دارد و اگر بتواند در این مسیر گام‌های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است؛ رسالت اول، گفتمان وفاق در دولت است و وزارت ارشاد در این مسئله می‌تواند نقش پیشران داشته باشد. 
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشین و معارفه خودش به عنوان وزیر جدید که روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد، گفت: برداشت من این است که دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد و اگر بتواند در این مسیر گام‌های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است؛ رسالت اول گفتمان وفاق در دولت است. وزارت ارشاد در این مسئله می‌تواند نقش پیشران داشته باشد. 
به گفته صالحی، گفتمان وفاق سه ضلع دارد؛ ابرمسئله‌های ما فرابخشی هستند، ناترازی انرژی، محیط زیست و…، بنابراین به گفتمان وفاق درون کابینه نیاز داریم. ضلع دوم، وفاق دولت و حاکمیت است و بخش اصلی، گفتمان دولت و ملت است. وزارت فرهنگ به این علت که با نخبگان همکاری دارد، می‌تواند ملات را طوری بریزد که منجر به وفاق دولت و ملت شود. 
وزیر ارشاد با تأکید بر لزوم تقویت و تجدیدنظر در پاره‌ای از تصمیم‌ها گفت: اصحاب فرهنگ و رسانه اگر در این حوزه مشارکت کنند، فعالیت آن‌ها بیشتر می‌شود. منظور مشارکت انتخابی نیست، بلکه مشارکت فراگیر است. سهم فرهنگ و هنر و رسانه ۴۵ صدم‌درصد بودجه و با احتساب دین ۶۰ صدم‌درصد بودجه بوده است. این درصد خیلی کم است. سرانه بودجه ما در ایران ۱۶ دلار و در امریکا ۱۸۰ دلار و در اسرائیل بیش از ۷۰۰ دلار است. دولت‌ها مسئول بودجه فرهنگ هستند و اینکه وزارت ارشاد این سهم را دارد، انجام اقدامات را دشوار می‌کند. 
وی با اشاره به لزوم توجه به منزلت اصحاب فرهنگ و هنر گفت: اگر می‌خواهیم این‌ها در فضای دولت- ملت عملیاتی انجام دهند و فعال باشند باید کاری کنیم که احساس تحقیر و تنگنایی نکنند. آن‌ها قدیس نیستند و ممکن است اشتباه کنند، اما باید طوری با آن‌ها رفتار شود که منزلت‌شان حفظ شود. 
صالحی با تأکید بر اینکه ایران را در جهان به شعر، مینیاتور و هنر‌های دیگر می‌شناسند، ادامه داد: سند چشم‌انداز نظام کشور نشان داد که در بسیاری از مسائل فرهنگی در منطقه، اول هستیم. حوزه زنان در فرهنگ و هنر جایگاه خاصی دارد. نقش ایرانیان خارج از کشور را نباید نادیده بگیریم، آن‌ها می‌توانند به ایران در مسیر خروج از انزوا کمک کنند.

source