Wp Header Logo 1858.png

جوان آنلاین: معاون فرهنگی کانون با اشاره به اینکه در حوزه نمایش کودک و نوجوان با فقر بسیار جدی روبه‌رو هستیم در مورد تولید نمایش‌های عروسکی و سرنوشت عروسک‌های «دارا و سارا» گفت: یکی از سرفصل‌های جدی ما احیای این عروسک‌هاست که با پیوست‌های فرهنگی و تجاری همراه خواهد بود. تلاش می‌شود صرفاً یک عروسک صامت نباشند، به همین منظور ما عروسک‌های نمایشی دارا و سارا را رونمایی خواهیم کرد. 
به گزارش «جوان»، نشست خبری نوزدهمین «جشنواره ملی هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون پرورش فکری کودک و نوجوان روز گذشته برگزار شد. فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره هنر‌های نمایشی کانون در ابتدای این نشست گفت: هدف اصلی ما در حوزه جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان این بود تا در راستای مأموریت کانون برای شناسایی استعداد‌های کودکان در حوزه‌های مختلف، سرمایه انسانی آینده بخش هنر نمایشی کشور را تقویت کنیم و از الان افرادی که استعداد این کار را دارند، شناسایی و کمک کنیم تا ظهور و بروز داشته باشند و بتوانند خودشان را در سپهر هنری کشور به نمایش برسانند. آنچه بسیار مهم است، این است که در حوزه تئاتر در کشور ما سرمایه‌گذاری صورت گیرد در حوزه نمایش کودک و نوجوان با فقر بسیار جدی روبه‌رو هستیم و کمتر نهادی است که ورود جدی به حوزه تئاتر کودک و نوجوان داشته باشد و کانون این مأموریت را متوجه خود می‌داند تا بتواند در حوزه نمایش و تئاتر سرمایه‌گذاری کند و فعالیت داشته باشد. هدف ما کشف استعداد‌های برتر در حوزه نمایش و زمینه‌سازی برای پرورش آنهاست. 
او اظهار کرد: این جشنواره درباره کودک و نوجوان نیست، بلکه برای کودک و نوجوان است و تمام عوامل غیر از کارگردانی که مربیان ایفاگر آن هستند، خود بچه‌ها حضور دارند و حتی بخش ویژه نمایش‌نامه‌نویسی را داریم و نوجوانانی که در این حوزه ورود پیدا و رتبه کسب کرده‌اند، در این جشنواره حضور دارند. شعار این دوره ما «این صحنه خانه ماست» نام دارد و از ۲۶ شهریور۱۴۰۳ گروه‌های مختلف نمایش به شهر تهران وارد می‌شوند و از ۲۷ شهریور اجرا‌های آن‌ها در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله آغاز می‌شود. 
معاون فرهنگی کانون گفت: توجه به نامداران و افراد شناخته شده، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی مذهبی، طنز و محیط‌زیست از جمله موضوع‌های جشنواره است که در کنار بخش آزاد، گروه‌ها در آن حضور یافته‌اند. در بخش نونگاه افراد ۱۲تا۱۴ سال، نوجوان ۱۵ تا ۱۷ سال و در بخش ارشد اعضای ارشد کانون و افراد ۱۸ تا ۲۲ سال حضور یافته‌اند. 
فلاح با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف جشنواره شامل صحنه‌ای، عروسکی زنده و عروسکی خواهد بود، توضیح داد: در مراسم پایانی جشنواره از عروسک‌های نمایشی «دارا و سارا» با استفاده از شخصیت این دو عروسک رونمایی خواهیم کرد، چراکه این دو عروسک، شخصیت‌های عروسکی تولیدی کانون در دهه‌های گذشته بودند که به دلایل مختلف، جریان توسعه و رشد این عروسک‌ها پیگیری نشد و ظهور و بروز آن‌ها مستمر نبود. در دوره جدید یکی از سرفصل‌های جدی ما احیای این عروسک‌ها بود که با پیوست‌های فرهنگی و تجاری همراه خواهند بود. تلاش می‌شود صرفاً یک عروسک صامت نباشند. در دوره تولدشان این عروسک‌ها صامت بودند، اما ما عروسک‌های نمایشی دارا و سارا را رونمایی خواهیم کرد، چراکه از فقر جدی در این حوزه رنج می‌بریم. عروسک‌هایی در صداوسیما حضور دارند که بزرگسال هستند و فضای بزرگسال دارند، اما در حوزه عروسک‌های کودک و نوجوان ضعیف هستیم و کانون تلاش می‌کند نقش خود را در این زمینه ایفا کند و با رونمایی این عروسک‌های نمایشی وارد عرصه نمایش شوند. 
رئیس جشنواره ملی هنر‌های نمایشی کانون تأکید کرد: چرخه‌ای که برای این عروسک‌ها دیدیم، اجرا‌های مختلف در نقاط محروم و تماشاخانه‌های سیار و صحنه‌ای است تا این عروسک‌ها به صورت نمایشی حضور پیدا کنند. برای تولید محتوا و سناریو نمایشی از ظرفیت باشگاه «قاف» استفاده خواهیم کرد که در دو بخش شعر و داستان تشکیل یافته و از بخش داستان برای تولید متن اجرایی عروسک‌ها استفاده خواهیم کرد که برای اولین‌بار است از ظرفیت کودک و نوجوان برای تولید نمایشنامه استفاده خواهیم کرد.

source