Wp Header Logo 1977.png

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته دفاع مقدس، صبح چهارشنبه؛ 28 شهریور؛ با حضور سردار یعقوب سلیمانی، معاون جدید فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران که دو هفته از زمان انتصاب او بعد از روی کار آمدن سعید اوحدی به‌ عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد می‌گذرد در ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

سردار سلیمانی در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس؛ مدافع حرم؛ مدافع سلامت؛ خدمت و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن 41هزار نفر از مردمان غزه گفت: بیش ‌از 70درصد شهدای نوار غزه را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند و تا به امروز بیش‌از 100هزار جانباز نتیجه جنایت‌های ادامه‌دار رژیم اشغالگر قدس هستند.

وی ادامه داد: روحیه جوانمردی خصوصیت ویژه دفاع مقدس بود و ما این روحیه را زمانی ‌که مردمان ایران تحت یورش رژیم بعث تحت موشک‌باران شدید بودند نیز شاهد بودیم. می‌دیدیم که موشک‌ها بر خانه‌های مردم فرود می‌آید و یا شیمیایی می‌شوند اما امام راحل اجازه نمی‌داد که با همین شکل و شیوه، مقابله‌به‌مثل کنیم. این همان روحیه جوانمردی است که در فرهنگ، تمدن ایرانی و به‌ویژه میوه سرآمد انقلاب شکوه‌مند اسلامی ریشه دوانده و امروز نیازمند تبیین این مسئله در معرفت جایگاه دفاع مقدس به وسعت ساحت رسانه هستم.

ایده شکل‌گیری «ایثارشهرهای بزرگ» در ایران

سردار سلیمانی؛ دفاع مقدس را قله رفیع تاریخ ایران و سیمای زمینی آیات الهی دانست و تصریح کرد: بنیاد شهید به‌سبب جایگاه، رسالت و اهداف خود در راستای ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و مقاومت؛ همواره تلاش کرده تا مشارکت سایر دستگاه‌ها را نیز به میان آورد تا بتواند در شأن وظایف خود، تکریم‌کننده یاد شهدا، خانواده آنها، جانبازان و ایثارگران سراسر کشور باشد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به تشریح برنامه‌های این معاونت در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: نگاه کلان و ایده بزرگی که داریم این است که بتوانیم هر شهر ایران را در قامت فعالیت‌ها و مشارکت‌طلبیدن دیگر یاریگران عرصه خدمت به فرهنگ ایثار و شهادت به «ایثارشهرهای بزرگ» بدل کنیم و در این راه، نگاه خود را بر ظرفیت‌های مردمی و دولتی به‌کار بسته‌ایم تا راوی فداکاری‌ها و ایثارگری‌های تمامی جان بر کفان ایران عزیز باشیم.

وی در تشریح دیگر برنامه‌ها گفت: در قالب برنامه‌های ستادی رونمایی از کتاب؛ تجلیل از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت؛ تجلیل از فعالان فضای مجازی؛ دیدار با جانبازان؛ نواختن زنگ ایثار و مقاومت؛ قرائت پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به شکل کشوری را در دستور کار داریم.

دفاع مقدس قله رفیع تاریخ ایران و سیمای زمینی آیات الهی است

از «مهمانی لاله‌ها» تا تجلیل از شهدای اهل سنت و اقلیت

سردار سلیمانی درباره یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی که طی یک دهه اخیر به‌ شدت مورد غفلت قرار گرفته و آن را نیازمند تبیین دانست گفت: سهم بالایی از رتبه‌های ارشد کنکور را دانش‌آموزان شاهد، ایثارگر و جانبازی تشکیل می‌دهند که بدون «سهمیه رزمندگان» به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

وی به آیین «مهمانی لاله‌ها» در راستای غبارروبی از مزار پاک شهدا و برنامه‌های تبیینی در روز پنجم مهر و برگزاری طرح «سپاس» با رویکرد سَرزدن به خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان کشورمان و تکریم آن‌ها اشاره کرد و این برنامه‌ها را در راستای دیگر برنامه‌های ستادی بنیاد شهید در هفته دفاع مقدس دانست و گفت: در این‌ راستا به نگاه و فرمایش حضرت آقا که فرمودند تکریم خانواده شهدا کمتر از شهادت نیست نگاه ویژه‌ای داریم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تجلیل از شهدای اهل‌سنت و اقلیت‌های دینی را بخشی دیگر از برنامه‌های هفته دفاع مقدس بنیاد دانست و همچنین به برگزاری مراسم افتتاحیه فصل دوم مستند «آبروی کوچه‌ها» در 26 قسمت که از رسانه ملی پخش می‌شود در قالب دیگر برنامه‌های این هفته اشاره کرد.

سردار سلیمانی با اشاره به آنکه تجلیل از شهدای منا و شهدای سقوط حادثه جرثقیل در مراسم حج به شکلی عظیم و با رویکرد کشوری را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و خاطرنشان کرد: تمامی این برنامه‌ها در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و هیچکدام از اینها محقق نخواهد شد مگر آنکه مشارکت حداکثری مردم را به میان آوریم.

دفاع مقدس تجلی حقانیت نظام و منظرگاه نصرت الهی است

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر آنکه اگر می‌گوییم دفاع مقدس تجلی حقانیت نظام و منظرگاه نصرت الهی است؛ اینها نه تعریف و نه از روی احساس است که واقعیتی است که شاهد اتفاق افتادن آن در طی حماسه هشت سال دفاع مقدس و دیگر روزهای حیات انقلاب شکوه‌مند اسلامی هستیم یادآور شد: آنچه که امروز در ساحت فداکاری در غزه با تمامی محدودیت‌ها مردمان این باریکه در قبال قوی‌ترین ارتش منطقه شاهد هستیم به واسطه فرهنگ ایثار و شهادت حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس است که ثابت کرده‌اند در برابر هر سد آهنی مقاومت می‌کنند.

وی در ادامه به فعالیت معاونت فرهنگی در حوزه کتاب، تولید آثار سینمایی و سریال‌ها در قالب رسالت‌های این معاونت در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعهد 88 اثر مکتوب از تازه‌های نشر را داشتیم و امسال این تعهد چاپ 94 کتاب است. طی هفته دفاع مقدس شاهد رونمایی از 78 جلد کتاب جدید در این حوزه هستیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: تأکید ما در دوره جدید فعالیت معاونت فرهنگی آن است که نگاه آماری نداشته باشیم که بگوییم 30 فیلم ساخته‌ایم یا 100 کتاب چاپ کرده‌ایم؛ بلکه تلاشمان رویکرد کیفی است، در فرآیند کاری به‌ دنبال رویش‌ها هستیم و این اصل تحقق نگاه تبیین‌گر است.

دفاع مقدس قله رفیع تاریخ ایران و سیمای زمینی آیات الهی است

تذکر ایکنا درست و قابل پیگیری است

در ادامه این نشست نوبت به پرسش و پاسخی خبرنگاران از معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران رسید که خبرنگار ایکنا دو پرسش زیر را مطرح کرد.

1) تجمیع انبوه برنامه‌های معاونت فرهنگی طی هفته دفاع مقدس باعث خالی ماندن سبد رخدادها و نگرش فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای دیگر هفته‌های سال می‌شود. آیا برای تغییر این نگرش برنامه‌ای اتخاذ کرده‌اید؟

2) برخلاف دوره گذشته مدیریت بنیاد شهید و ایثارگران که اعتقادی به مسئله شفافیت نداشته‌اند آیا در دوره جدید شاهد شفافیت به‌ ویژه در امور مالی خواهیم بود یا خیر؟

سردار سلیمانی با اشاره به آنکه پرسش نخست مبنی‌ بر تمرکز برنامه‌های فرهنگی طی یک هفته تذکری کاملاً درست است توضیح داد: بنا داریم طی یک برنامه‌ریزی شاهد برگزاری هفته‌های فرهنگی در مناسبت‌های تقویمی طی طول سال باشیم تا بتوانیم در قالب یک فعالیت مستمر به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به‌عنوان رسالت کلان بنیاد شهید امور ایثارگران و معاونت فرهنگی بپردازیم.

وی ادامه داد: نه می‌خواهیم و می‌توانیم که معجزه کنیم و اگر مشارکت دیگر نهادها و ارگان‌ها را کسب نکنیم در تحقق برنامه‌های خود توفیقی نخواهیم داشت. در این ‌میان بیشترین نگاهمان به ظرفیت‌های مردمی برای ترویج و تحقق اهداف و رسالت‌های کلان بنیاد شهید و امور ایثارگران است؛ چرا که اعتقاد داریم کار فرهنگی و جریان‌سازی به واسطه آن مستلزم سازوکاری مستمر و به میان آوردن تام و تمام مرجعیت عملگرا است.

سردار سلیمانی در پاسخ به پرسش دوم ایکنا مبنی ‌بر مسئله شفافیت در امور مالی با بیان آنکه باید مدتی زمان بدهید تا این مسئله پیگیری شود یادآور شد: امیدواریم که در نشست بعدی بتوانیم پاسخگوی این مطالبه باشیم چراکه برای ما خاصه در راستای خدمت به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان سراسر کشور مسئله شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

source