Wp Header Logo 2053.png

مدیرگروه ساخت ماهواره چمران یک گفت: این ماهواره هم اکنون آماده انجام مأموریت مانور مداری است و با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانور‌های مداری در طول عمر خود خواهد بود.

ماهواره چمران یک هم اکنون آماده انجام مأموریت مانور مداری است

محرم غیاثوند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره آخرین وضع ماهواره چمران یک گفت: پس از پرتاب موفق ماهواره چمران ۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ در ۲۴ شهریورماه، خوشبختانه مرکز کنترل مأموریت با استفاده از ۳ سامانه زمینی در مناطق جغرافیایی مختلف کشور توانست از همان لحظات اولیه جدایی و تزریق ماهواره در مدار با ماهواره ارتباط برقرار کند و داده‌های ماهواره را دریافت و فرمان‌های لازم را ارسال کند.

محرم غیاثوند افزود: بر مبنای طراحی از پیش تعیین شده قبلی، ابتدا زیر سامانه‌های اصلی ماهواره و زیرسامانه‌هایی مثل مدیریت زمان و انرژی، رایانه مرکزی، مخابرات، تعیین و کنترل وضع، موقعیت‌یابی و زیر سامانه پیشرانش تحت ارزیابی و تحلیل داده قرار گرفت.

مدیرگروه ساخت ماهواره چمران یک گفت: پس از اطمینان از عملکرد صحیح زیرسامانه‌های اصلی ماهواره، اجرای الگوریتم‌های دینامیک پرواز شامل موقعیت‌یابی، تعیین و کنترل وضعیت در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه حالت‌های مختلف چرخش زدایی ماهواره، نشانه‌روی به سمت زمین و چرخش در حالت کنترل یا اسپین مود به‌درستی اجرا شد و هم اکنون به‌صورت نشانه‌روی به سمت زمین و در حالت اسپین مود، آماده اجرای مانور مداری هست.

وی افزود: در این حال ارزیابی زیرسامانه‌های جایگزین یا افزونگی‌ها در دستور کارگروه کنترل مأموریت قرار دارد و باتوجه‌به اینکه اکنون زاویه نوردهی خورشید در وضع حداقلی قرار دارد، ماهواره در حالت ایمن قرار گرفته است. به این معنی که زیر سامانه‌های غیرحضوری خاموش شده و زیر سامانه‌های اصلی فعال هستند تا ماهواره بتواند جذب توان حداکثری داشته باشد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک ماهواره با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانور‌های مداری در طول عمر خود خواهد بود.

غیاثوند گفت: باتوجه‌به اینکه اغلب زیرسامانه‌های اصلی در بخش خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده‌اند و در این ماهواره عملکرد قابل‌قبولی از خودشان نشان داده‌اند، این زیرسامانه‌های بومی در آینده می‌توانند در ماهواره‌های عملیاتی استفاده شوند و به‌نوعی تاریخچه فضایی برای آنها ایجاد شده است.

مدیرگروه ساخت ماهواره چمران یک گفت: از نتایج تحلیل داده‌های حاصل از اجرای مأموریت ماهواره چمران ۱، در توسعه رانشگر‌های فضایی موردنیاز در منظومه شهید سلیمانی و ماهواره‌های عملیاتی آتی استفاده خواهد شد.

source