شرکت گوگل در یک چالش حقوقی با اتحادیه اروپا بر سر پرونده ضد انحصار تبلیغات برخط که جریمه ۱/۵ میلیارد یورویی را برای این شرکت آمریکایی به همراه داشت، پیروز شد.
اما دومین دادگاه ارشد اتحادیه اروپا حکم داد که کمیسیون اروپا که جریمه را اعمال کرده بود، در ارزیابی خود مرتکب اشتباهاتی شده است.
گوگل هم از این حکم استقبال و در بیانیهای اعلام کرد: ما خوشحالیم که دادگاه اشتباهات موجود در تصمیم اولیهاش را شناسایی و جریمه را لغو کرده است.
برندهشدن در این پرونده، یک پیروزی نادر برای غول فناوری گوگل است که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به دلیل نقض قوانین ضد انحصار، جریمههایی به ارزش مجموع ۸/۲ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا پرداخته است. البته تلاش برای لغو یکی از این جریمهها در هفته گذشته ناموفق بود.
فقط در اروپا نیست که فشار قابلتوجهی بر روی کسبوکار بسیار سودآور تبلیغات وجود دارد. اوایل ماه جاری میلادی، سازمان رقابت و بازارهای انگلیس (CMA) بهطور موقت به این نتیجه رسید که شرکت گوگل از شیوههای ضد رقابتی برای تسلط بر بازار استفاده کرده است.
دولت آمریکا نیز با استناد به همین موضوع، گوگل را به دادگاه کشاند و دادستانهایش ادعا کردند که شرکت مادر آن یعنی «آلفابت» بهصورت غیرقانونی انحصارگری میکند. «آلفابت» ادعا کرده که تسلطش بر بازار به دلیل کارایی محصولاتش است.
این پرونده حول محصول AdSense گوگل میچرخید که تبلیغات را به وبسایتها ارائه میدهد و به این ترتیب گوگل تقریباً مانند یک دلال برای تبلیغات عمل میکند.
کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که گوگل از تسلط خود سوءاستفاده کرده و این شرکت را ۱/۴۹ میلیارد یورو جریمه کرد. گوگل بعداً مفاد محدودکننده دیگری را به قراردادهایش اضافه کرد تا تسلط خود بر بازار را تقویت کند.
دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در حکم خود، بسیاری از یافتههای کمیسیون را تأیید کرد، اما تصمیمی را که بر اساس آن، کمیسیون جریمهای را اعمال کرده بود، لغو کرد. این حکم بیان میکند که کمیسیون به تمام شرایط مربوط به بندهای قرارداد و نحوه تعریف بازار توجه نکرده و به همین دلیل، سوءاستفاده گوگل از موقعیت برترش ثابت نشده است.
بهتازگی رسانهها افشا کردند که گوگل برای رفع اتهامات مبنی بر انحصارطلبیاش، چکی به مبلغ ۲ میلیون دلار برای وزارت دادگستری آمریکا فرستاده است.
source