Wp Header Logo 2104.png

سرپرست امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو گفت: بی اطلاعی افراد از بیماری خود و مراجعه نکردن به پزشک در زمان مناسب، می‌تواند از علل پایین بودن مصرف دارو‌های مربوط به پرفشاری خون و دیابت باشد.

ایرانی‌ها دارو‌های پرفشاری خون و دیابت را کمتر از مردم دنیا مصرف می‌کنند

دکتر الناز ذوقی، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص پایین بودن سرانه مصرف دارو‌های پرفشاری خون و دیابت در بین ایرانیان نسبت به سرانه مصرف در سایر کشور‌های دنیا گفت: بی اطلاعی افراد از ابتلا به بیماری‌های پرفشاری خون، دیابت و انواع چربی خون، کم توجهی بیماران شناسایی شده به درمانشان و مراجعه نکردن به پزشک و عدم تجویز  ، از جمله مواردی است که موجب پایین بودن مصرف این دسته از دارو‌ها در ایران است.

وی با اشاره به مصرف بی رویه دارو‌های آنتی بیوتیک افزود: مصرف و تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک در ایران منطقی نیست و عواقب متعددی در پی دارد. مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک‌ها، موجب افزایش غیر ضروری هزینه‌های درمان، افزایش عوارض جانبی، تداخلات دارویی و از همه مهمتر بروز میکرو ارگانیسم‌های مقاوم می‌شود، که منجر به مقاومت بیمار در برابر آنتی بیوتیک‌ها خواهد شد. 

ذوقی، با اشاره به تاثیر دارو‌های آنتی بیوتیک در بیماری‌های باکتریایی، درباره مصرف خودسرانه افراد نیز هشدار داد و گفت: مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی و خود محدود شونده، موجب افزایش مقاومت میکروبی می‌شود، زیرا آنتی بیوتیک‌ها فقط در درمان بیماری‌های باکتریایی کاربرد دارند.

وی با اشاره به تدوین آئین نامه مصرف آنتی بیوتیک که در سال‌های اخیر برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها اجرایی شده است، افزود: بر اساس این آئین نامه، تجویز آنتی بیوتیک‌ها در بیمارستان‌ها فقط بر اساس نتایج آزمایشگاهی بیماران (کشت‌های میکروبی) انجام می‌شود، که این شیوه موجب تجویز منطقی مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌شود. 

سرپرست امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو، در مورد تداخلات دارویی هم گفت: گروه ثبت و گزارش ایمنی و عوارض ناخواسته فرآورده‌های سلامت در سازمان غذا و دارو، بر اساس گزارش‌های مربوط به تداخل‌های دارویی پرتکرار و عوارض جانبی دارو‌ها، راهکار‌هایی را به مراکز درمانی سراسر کشور ارائه می‌دهد تا کادر درمان با توجه به آن راهکار‌ها دارو‌ها را تجویز کنند. 

 دکتر ذوقی با اشاره به نقش داروسازان بالینی در جلوگیری و کاهش تداخلات و عوارض دارویی افزود: هم اکنون حدود ۳۰۰ داروساز بالینی در سطح کشور در بیمارستان‌ها در خصوص تجویز دارو‌ها مشاوره‌های تخصصی می‌دهند، وتداخلات دارویی را مدیریت می‌کنند.

source