Wp Header Logo 2304.png

جوان آنلاین: بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مسئله از نمایشنامه منبعث می‌شود که متأسفانه ما پیش‌تر در ایران نمایشنامه‌نویسی نداشتیم.
علی نصیریان استاد پیشکسوت سینما در آیین رونمایی از جدیدترین رویداد‌های موزه سینمای ایران که در موزه سینما برگزار شد، گفت: می‌خواهم از اتفاقی که در دهه ۴۰ در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر رخ داد، صحبت کنم. در زمینه سینما در آن دهه حرکت‌های خیلی خوبی شروع شد. ما در آن زمان سینما داشتیم، اما سینما مناسب فرهنگ ایران نبود و این نوع سینما با آدم‌هایی مانند غفاری، کیمیایی و زنده‌یاد مهرجویی شروع شد. این افراد با فرهنگ غرب و فرهنگ ایران به خوبی آشنا بودند و آثار جذابی ساختند. 
وی ادامه داد: بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مسئله از نمایشنامه منبعث می‌شود که متأسفانه ما پیش‌تر در ایران نمایشنامه‌نویسی نداشتیم. در آن زمان تئاتر سنتی داشتیم که ساختار دراماتیک نداشت و با آن چیزی که در دنیا به عنوان تئاتر مدرن می‌شناختند، متفاوت بود. در واقع بنیاد سینمای ایران از جریان نمایشنامه‌نویسی در دهه ۴۰ آغاز شد و این جریان روی فیلمنامه‌های سینمای ایران تأثیر زیادی گذاشت. وی خاطر نشان کرد: درست است که تئاتر و سینما دنیای متفاوتی دارند، اما موضوع، شخصیت‌پردازی و جدل در نمایش از جمله موارد مشترک است. مثلاً نمایشنامه مرگ یزدگرد بهرام بیضایی در همه سطوح زیباست و یک اثر شاهکار است. ما در آن زمان اصلاً کلاس نمایشنامه‌نویسی و کتاب تئاتر و نمایشنامه‌نویسی نداشتیم. آدم‌هایی هم که در سینما فعالیت داشتند، افرادی تحصیلکرده بودند، مانند ابراهیم گلستان و داریوش مهرجویی. 
این بازیگر پیشکسوت بیان داشت: ما فیلم گاو را به صورت یک تله تئاتر در تلویزیون آن دوره نمایش دادیم، اما آقای مهرجویی و غلامحسن ساعدی برای این فیلم سناریو نوشتند. من خیلی چیز‌ها از آقای مهرجویی یاد گرفتم، از جمله اینکه جلوی دوربین باید چه‌کار‌هایی بکنم. علی نصیریان با اشاره به دستاورد‌های سینمای ایران پس از انقلاب گفت: سینمای جدید پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد و نیرو‌های بااستعداد جوان در بازیگری، کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی پای کار آمدند. من آخرین نفری هستم که از آن دوره مانده‌ام و اکنون هم دیگر توان کار ندارم، اما کار جوانان امروزی را که تماشا می‌کنم، لذت می‌برم. 
وی ادامه داد: من نمایش «سیصد» را در کاخ سعدآباد تماشا کردم و از ایفای نقش فردوسی توسط نوید محمدزاده شگفت‌زده شدم و همه می‌دانیم کارگردانی مانند اصغر فرهادی اسکار دریافت کرد و این افتخار کمی برای سینمای ما نیست. همچنین بازیگران زن بسیار خوبی پس از انقلاب رشد کردند. سینمای ما پس از انقلاب، سینمای سربلندی است. 

 به تئاتر و سینمای ایران افتخار می‌کنم
نصیریان خاطرنشان کرد: هنر مانند چشمه می‌جوشد و فوران می‌کند مثل شعر، معماری و نگارگری هنر‌های جدید آرامبخش روح و جان و نیاز فرهنگی مردم هستند و این هنر‌ها باید تقویت و بسترسازی شوند. او در پایان بیان داشت: در دوره‌های مختلف تلاش‌های بسیاری کردیم و اکنون بچه‌های تئاتر کار‌های خوبی روی صحنه می‌برند. من نمایش‌های رستم و سهراب زیادی تماشا کرده‌ام، اما بهترین نقش رستمی که دیدم امیر آقایی در نمایش نبرد رستم و سهراب ایفا کرده‌است. همین آقای زرین‌دست که امشب در جمع ما حضور دارد، می‌دانید در فیلمبرداری سینمای ایران چه‌کار‌ها و خلاقیت‌ها انجام داده‌است؟ من بسیار به تئاتر و سینمای ایران افتخار می‌کنم. در ادامه این مراسم با حضور علی نصیریان، احترام برومند، گلنوش انتظامی، نظام‌الدین کیایی، گوهر خیراندیش از نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما به نام پژواک سینما رونمایی شد. در ادامه احترام برومند گفت: از موزه سینمای ایران برای تدارک این مراسم بسیار تشکر می‌کنم. لازم دانستم امروز که ما به بهانه روز ملی سینما دور هم جمع هستیم از مسئولان خواهش می‌کنم سردی و کدورت را در سینما ازبین ببرند. 
گوهر خیراندیش از دیگر میهمانان این بخش نیز گفت: من از موزه سینما بسیار ممنونم که با کمک آقای جیرانی تاریخ شفاهی این دردانه‌های عزیز سینما را ثبت کردند که برای جوانان بسیار مفید است. وقتی آقای نصیریان صحبت کردند من شگفت‌زده شدم که ایشان در این سن توانستند تاریخ یک دهه را به زیبایی و به صورت منسجم بیان کنند. 
در ادامه با حضور علیرضا زرین‌دست، داریوش فرهنگ، محمد خزاعی، مجید اسماعیلی از پلتفرم تخصصی موزه سینما رونمایی شد.

source