Wp Header Logo 2224.png

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا:

رویترز نوشت شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی حجم زیادی از اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند و پردازش می‌کنند، اما شفافیت اندکی کمی در این زمینه دارند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی کنترلی بر داده‌هایشان ندارند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در گزارشی اعلام کرد این نبود شفافیت، بیشتر در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران توسط سیستم‌هایی است که شامل هوش مصنوعی هستند.

 

در این گزارش بررسی شده که چگونه سکو‌های متا، تیک‌تاک و سایر آنها داده‌های کاربران را مدیریت می‌کنند و این نتیجه به دست آمده که سیاست‌های مدیریت و نگهداری داده‌ها در بسیاری از این شرکت‌ها بسیار ناکافی است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در گزارشش سکو‌های یوتیوب، ایکس، اسنپ، دیسکورد و ردیت را هم بررسی کرده، اما اعلام کرده که یافته‌هایش درباره آنها کافی نبوه و رَویه‌های این شرکت‌ها را روشن نکرده است. 

 

دیسکورد به‌عنوان یک سکوی ارتباطی اعلام کرده که این گزارش مدل‌های تجاری بسیار متفاوتی را در یک دسته قرار داده است. یکی از سخنگویان ایکس هم اعلام کرده که این گزارش بر اساس اقدامات این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۰ تنظیم شده است، یعنی زمانی که به نام توییتر شناخته می‌شد، در حالیکه عملکرد این شبکه اجتماعی از آن زمان تاکنون بسیار تغییر کرده و بهبود یافته است.

 

سخنگوی ایکس گفت: این شبکه اجتماعی حریم خصوصی داده‌های کاربرانش را جدی می‌گیرد و اطمینان می‌دهد که کاربران از داده‌هایی که با پلتفرم به اشتراک می‌گذارند و نحوه استفاده از آنها آگاه هستند. ایکس همچنین گزینه محدود کردن داده‌هایی که از حساب‌های کاربران جمع‌آوری می‌شود را برای آنها فراهم می‌کند.

 

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرده که شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی، داده‌ها را از طریق فناوری‌های ردیابیِ مورد استفاده در تبلیغات برخط و خرید اطلاعات از کارگزاران داده و سایر روش‌ها جمع‌آوری می‌کنند. «لینا خان» رئیس این کمیسیون گفت: این داده‌ها برای شرکت‌ها سودآور است، اما استفاده از آنها می‌تواند حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازد، آزادی‌هایشان را تهدید کند و آنها را در معرض آسیب‌های زیادی قرار دهد.

 

حفظ حریم خصوصی داده‌ها به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، یک مسئله بسیار مهم است. مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی لوایحی است که هدف آن، پرداختن به تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر کاربران جوان است. متا هم به‌تازگی حساب‌های کاربری نوجوانان را راه‌اندازی کرده که کنترل‌های پیشرفته‌ای را برای والدین در خود جای داده است.

 

در همین حال، شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاشند تا منابع داده‌ای را برای آموزش فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی خود به دست آورند. معاملات داده‌ها به ندرت فاش می‌شوند و معمولا شامل محتوای محرمانه‌ای هستند که پشت دیوار‌های پرداخت و صفحه ورود به سیستم قفل شده‌اند، بدون اینکه به کاربران هیچ اطلاعی داده شود.

 

شرکت‌هایی که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بررسی‌شان کرده، سن و جنسیت کاربران را جمع‌آوری کرده یا آن را بر اساس اطلاعات دیگر حدس زده‌اند. برخی از این شرکت‌ها همچنین اطلاعاتی درباره درآمد، تحصیلات و وضع خانوادگی کاربران هم جمع کرده‌اند. گروه‌های فعال در صنعت تبلیغات به این گزارش انتقاد کرده و گفتند که مصرف‌کنندگان ارزش خدمات پشتیبانی‌شده توسط تبلیغات را درک می‌کنند.

source