Wp Header Logo 2562.png

برنامه «وادی» که همزمان با هفته دفاع مقدس از شبکه دو سیما پخش می‌شود، روایتگر مکان‌هایی است که جنگ را برایمان خاطره ساز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  «وادی»در قالب متفاوت روایت‎گر یک آتلیه هنری است که در هر قسمت تلاش دارد مواجهه‌ای متفاوت به معماری مکان رویداد‌های شاخص دفاع مقدس از جمله «مسجد جامع خرمشهر»، «پادگان دو کوهه»، «حوض خون اندیمشک»، «یادمان شهدای دهلاویه» و «گلزار شهدای تهران» بپردازد.

 سید فاضل سجادی سردبیر این برنامه با حضور در استودیو شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره این برنامه گفت: موضوع کیفیت زندگی ما را به اینجا رساند که ما ببینیم چه وقت‌هایی ما خوب زندگی کردیم، یکی از مهم‌ترین مقاطعی که یک حیات جمعی فوق العاده‌ای در گستره ایران ایجاد کرد، ایام دفاع مقدس و ایام انقلاب اسلامی است. این خیلی جالب بود که چه اتفاقی آنجا افتاد که ما زندگی را جور دیگه فهمیدیم و زندگی کردیم، به این رسیدیم که بیاییم مکان‌مند کردن مفاهیمی را که در آن دوران وجود داشته است پی بگیریم به همین خاطر ابتدا یک مسابقه معماری و شهرسازی با این موضوع ایجاد کردیم که مکان خاطره‌هایی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را، به یک مسابقه عمومی گذاشتیم و بعد دیدیم که قابلیت این را دارد که تبدیل به یک کار رسانه‌ای شود و این برنامه شکل گرفت.

وی گفت: «وادی» همزمان مساله‌هایی روز جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی را هم پیگیری می کند، ما بهرحال دوتا یک جنگ تصویری هستیم که تصویر از فلاکت ایران را پخش می‌کند در حالی که ما تصویر‌های فوق العاده از ایران داریم یکی از آن مسجد جامع خرمشهر و فتح خرمشهر است، مساله زنان است الان تربیت نسل جدید یکی از معضلاتی است که خیلی‌ها زحمت می‌کشند و کمتر جواب می‌گیریم و مساله الگوی قهرمان، ما الگو‌های مان را خیلی از خارج یا تاریخ بر می‌داریم الگو‌هایی که امروز زنده اند مثل شهید چمران و حاج قاسم. در نهایت اینکه ما هنوز جا‌هایی داریم در شهرها که هر وقت احساس خستگی می‌کنیم می‌رویم به این مناطق و حالمان خوب می شود، گلزار شهداهایی که ارواح شهدا اونجا حاضرند،  این شد که این پنج موضوع که ما چگونه کیفیت زندگی را پیدا کنیم و مساله‌های امروز جامعه ایرانی را حل کنیم، انتخاب شد.

عبدالحمید قدیریان مجری، میزبان و کارشناس این برنامه هم با حضور در استودیو شبکه خبر گفت: کار اصلی من نقاشی است و جز نقاشان انقلاب هستم به این معنا که تلاش می کنم مفاهیمی را پیدا کنم و تبدیل به تصویر بکنم، چون به عنوان یک رشته مادر نقاشی است و  همه رشته‌ها از نقاشی استفاده می‌کند. یکی از کمبود‌های عمده ما در بحث انتقال فرهنگی همان نداشتن تصویر است ما تصویر نداریم و کم داریم بعده انقلاب جدی شروع کردیم و هنوز به ان ساختار تولید محتوای تصویری نرسیدیم و به صورت منسجم کار نکردیم. یکی از بحث‌های که مغفول مانده همین بحث معماری بود حالا نقاشی در جایگاه خودش تولید یک تصویر می‌کند ولی زیستش در معماری جواب می‌دهد، یعنی آدم‌ها وقتی وارد یک فضا می‌شوند به خاطر ساختار معماری یک رفتاری را می‌طلبد مثلا وقتی وارد مسجد شیخ لطف الله می‌شویم رفتاری دیگه‌ای از خودمان بروز می‌دهیم پس مکان‌ها تاثیر مستقیمی دارند در حال و هوا و روحیه انسانها. ما در این برنامه تلاش کردیم موضوع را باز کنیم، نخواستیم چیزی را حل کنیم اینجا فقط طرح مساله است.

وی گفت: چیزی که ما را تو انقلاب و توی جنگ جلو برد به عبارتی جنس وجودی کسانی بود که در این فضا زیست کردند و آسمانی شدند، حالی که داشتند، دریافت‌هایی که از انوار‌های الهی در آن فضای مقدس الهام می‌شد واز آن انرژی می‌گرفتند. اون چیزی که یک انسان را یک دفعه تو درجات فضل می‌ بره چی است همان را تبدیل به تصویر بکنیم.

قدیریان گفت: ما وارد هفته دفاع مقدس شدیم این دفاع مقدس خیلی خوبه که ما سالی یه بار در آن قرار می‌گیریم، چون یک نشانه است یک خاطره خوب جمعی است که این خاطره خوب جمعی اگه درست به آن نگاه کنیم و درگیر تاریخ نشویم و درگیر صرفا شهدا نشویم بلکه درگیر روح و خاستگاه شهدا بشویم، و اگر تلاش کنیم در هفته دفاع مقدس به این فضا بپردازیم، انشالله از این دوران خوب استفاده خواهیم کرد.

 

source