Wp Header Logo 2789.png

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ فیلم سینمایی «سرآغاز» که این روزها اکرانش در گروه فیلم و تجربه آغاز شده، اثر سعید حسینی، فیلم‌ساز مشهدی است. حسینی دانش‌آموخته رشته مهندسی معماری از دانشگاه شهید محمد منتظری مشهد است. او فعالیت هنری جدی‌اش را با تئاتر دانشجویی آغاز و سپس در سال ۱۳۸۹ به عرصه سینما ورود پیدا می‌کند. این هنرمند در سال ۱۳۹۰ با نامزدشدن فیلم‌نامه «هویت» در جشنواره فیلم کوتاه کانادا مسیری جدید در پی می‌گیرد و بلافاصله با تولید فیلم کوتاه «زندگی شاید همین باشد» در همین سال با ژانر سوررئال وارد عرصه کارگرانی فیلم می‌شود. او در سال‌های بعد به نگارش فیلم‌نامه‌های کوتاه و بلند داستانی پرداخته و در چند فیلم کوتاه به‌عنوان مشاور کارگردان فعالیت می‌کند. این هنرمند مشهدی حالا در مقام نویسنده و کارگردانی فیلم سینمایی «سرآغاز» سعی کرده است اثری را با تمرکز بر موضوعات علمی و روان‌شناختی خلق کند که آورده‌ای برای مخاطب داشته باشد.

حس آشناپنداری فضا | گفتگو با کارگردان فیلم سینمایی «سرآغاز»، فیلمی که در مشهد ساخته شده است

«سرآغاز»؛ پرداختن به یک موضوع تکراری از زاویه نگاه جدید

کارگردان فیلم سینمایی «سرآغاز» در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه حس آشناپنداری فضا یا برخورد با یک شخص موضوعی است که بار‌ها و بار‌ها همه مردم ممکن است با آن رو‌به‌رو شوند، اظهار می‌کند: این موضوع شروع اولیه و ایده نگارش فیلم‌نامه فیلم سینمایی «سرآغاز» بود که در ادامه با انجام‌شدن و اضافه‌کردن نتایج ۳ سال تحقیق و پژوهش به فیلم‌نامه و تلفیق آن با فیزیک کوآنتوم و سندروم تجزیه هویت، تبدیل به فیلمی شد که اکنون در گروه هنر‌و‌تجربه اکران می‌شود.

سعید حسینی بر این باور است که فیلم‌ بعد از جنبه سرگرمی، باید آورده‌ای برای مخاطب داشته باشد. او ساخت فیلم سینمایی «سرآغاز» را با همین هدف یعنی داشتن آورده مفید برای تماشاگر ساخته است.

به گفته او، فیلم سینمایی «سرآغاز» می‌تواند انعکاس موضوعات کمتردیده‌شده در سینمای ایران باشد.

حضور بازیگران مشهدی از جذابیت‌های فیلم است

حسینی با بیان اینکه گروه سینمایی هنر و تجربه بستری برای فیلم‌های ساخته‌شده توسط کارگردانان فیلم‌اولی با دید متفاوت است، یادآور می‌شود: ما می‌توانستیم از بازیگر چهره برای حضور در فیلم سینمایی «سرآغاز» استفاده کنیم، اما تکنیکمان بهره‌گیری از هنر بازیگران مشهدی بود که قبل از حضور در این فیلم، تجربه بازیگری در فیلم‌های دیگر را نداشته باشند تا وقتی مخاطب این اثر را می‌بیند، باورپذیری‌اش از قصه این فیلم افزایش یابد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه اگر بازیگران چهره، در فیلم سینمایی «سرآغاز» نقش‌‌آفرینی داشتند، این اثر می‌توانست در گروه‌های سینمایی دیگر اکران شود، اظهار می‌کند: یکی از جذابیت‌های این فیلم حضور بازیگران مشهدی و ساخت اثر در مشهد است.

او به سینمای ایتالیا و فرانسه اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: در این کشور‌ها نیز با وجود بازیگران چهره و توانمند، اخیراً کارگردان‌های بسیاری هستند که از بازیگران جدید برای نقش‌آفرینی در آثار خود بهره می‌گیرند.

شرایط ساخت فیلم را در تهران هم داشتم

«ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در مشهد چالش‌های خاص خود را دارد»، این جمله را برخی فیلم‌سازان به سعید حسینی یادآوری کرده‌اند و این یادآوری درست زمانی بوده که او تصمیم داشته است فیلم سینمایی «سرآغاز» را در مشهد بسازد؛ اما این نویسنده و کارگردان قصد داشت فیلمش را در لوکیشن‌های مختلف در مشهد بسازد.

حسینی مایل نیست خیلی به چالش‌های فیلم‌برداری در مشهد و ساخت فیلم اشاره کند، اما بر این باور است که استفاده از بازیگران مشهدی و ساخت اثر در این شهر به نوعی حمایت از هنرمندان مشهد است. او در ادامه به این مطلب اشاره می‌کند که شرایط ساخت فیلم سینمایی «سرآغاز» را در تهران نیز داشته است.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به تمرین حدوداً سه‌ماهه بازیگران قبل از انجام تصویربرداری، یکی از چالش‌های ساخت فیلم در مشهد و دیگر شهر‌های کشور به جز پایتخت را طی‌کردن مراحل اخذ مجوز عنوان می‌کند و می‌افزاید: بی‌تردید، دسترسی‌ها در تهران به زیرساخت‌هایی از جمله بازیگر، اخذ مجوز و… بیشتر است.

تبلیغات سبب دیده‌شدن فیلم‌ می‌شود

کارگردان فیلم «سرآغاز» با بیان اینکه گروه سینمایی هنر‌و‌تجربه بخشی از فعالیت خود را به تبلیغات فیلم‌ها اختصاص داده است، می‌گوید: موضوع تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دیده‌شدن فیلم‌های سینمایی بسیار مؤثر است. اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست انجام شود، گام بعدی حمایت مسئولان مرتبط با فرهنگ‌و‌هنر است که از ساخت فیلم‌ها در شهر‌های کشور حمایت کنند؛ به این معنا که مسئولان اکران فیلم‌هایی را که در شهر‌هایی به‌جز تهران انجام شده است، افتخاری برای شهر خود بدانند و مردم را برای تماشای این آثار تشویق کنند.

او می‌افزاید: این مدل حمایت باعث می‌شود که فیلم‌ساز گروه هنر‌و‌تجربه نسبت به ساخت فیلم جدید و بهتر از آثار قبلی‌اش اقدام کند.

به گفته این نویسنده و کارگردان، مردم اکنون به سمت تماشای فیلم‌های کمدی سخیفی می‌روند که برخی از آن‌ها در کمتر از یک ماه ساخته شده‌اند! به این فیلم‌ها اقبال بیشتری پیدا کرده‌اند؛ برای همین می‌گویم اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام شود، فیلم سینمایی «سرآغاز» می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند، چون داستانی پیچیده با پشتوانه ۳ سال تحقیق و پژوهش را دارد.

source