به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی درباره میزان رضایتش از هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار داشت: به این جشنواره بسیار امیدوار هستم. اساساً دنبال فرایند رو به رشدی هستیم. این فرایند دو جنبه دارد؛ نخست اینکه این نسل از نظر دانش موسیقی ارتقا پیدا میکند و بُعد دیگرش این است که جامعه را از ضد فرهنگهایی که در حوزه موسیقی رواج دارد مصون میکند.
مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: این بچهها خودشان به صورت حرفهای موسیقی یاد میگیرند و بعد تبدیل به مجری یک اثر شنیداری خوب میشوند که جامعه میتواند آن را بشنود. ما هم همین را میخواهیم که جامعه موسیقی خوب بشنود. اگر بخواهم یک تشبیه برای آن بیاورم مثل یک واکسنی است که هم به نوجوانمان میزنیم و هم آن طیفی که در موسیقی فعالیت مستمر دارند. بنابراین باید به جامعه این واکسن را بزنیم تا در برابر موسیقیهایی که قرابتی با فرهنگ، تمدن و ریشههای ما ندارد بتواند مواجه صحیحی داشته باشد و در نهایت انتخاب کند.
مدیرکل دفتر موسیقی با بیان اینکه ریشه تمام مشکلاتی که در حوزه موسیقی وجود دارد به زیرساختها برمیگردد، افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان دارد در حوزه زیرساخت کار میکند و با این نگاه جامعه را از اتفاقات نابههنجاری که ممکن است در حوزه موسیقی در سالهای آتی رخ بدهد مصون نگه میدارد. بنابراین هر چقدر در این حوزه کار کنیم کم است. اگر این سیاست اصلی ما باشد، میتوانیم جشنواره ملی موسیقی جوان را در نگاه کلانتر و در سطح جهانی مطرحش کنیم، برای اینکه داشتههای خودمان را به دنیا نشان دهیم.
سمیعی عنوان کرد: خوشبختانه دکتر اردلان با همین نگاه آسیبشناسانه و رو به آینده در مورد جشنواره ملی موسیقی جوان فکر کرده و پرتلاش، دوستانه و پدرانه به جشنواره نگاه کردند. این نگاه پدرانه نگاهی است که در حوزه جوانان به آن نیاز داریم. همین جا از ایشان تشکر میکنم.
وی در پاسخ به این سؤال که دفتر موسیقی چه حمایتی میتواند از جوانان داشته باشد، اظهار کرد: به نظرم مسئله اصلی این است که جوانها نباید احساس رهاشدگی کنند و این وظیفهای است که برعهده انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی قرار دارد که راهها را برای درخشش بچهها باز کند تا آنها بتوانند خودشان را در معرض دید مخاطبان جدی موسیقی قرار دهند.
مدیرکل دفتر موسیقی گفت: طرح چهار فصل را تدوین کردیم. این طرح برای همه گروهها شرایط اجرا را فراهم میکند. در واقع این مسئله را درک کردیم و اساساً این طرح مطرح شد تا هم جوانانی که در موسیقی جهانی کار میکنند را هدایت کنیم و هم آنسامبلهای جدید ایجاد شود و به ارکسترهای ایرانی فکر کنیم. راه نهایی این است اگر این کارها به نتیجه نرسید، طرح چهار فصل وجود دارد که شرایط اجرای جوانها را فراهم کند تا آنها بتوانند وارد بازار موسیقی شوند.
سمیعی در پایان درباره نحوه عملکرد تیم اجرایی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خاطرنشان کرد: دست همه همکاران بزرگوارم را میبوسم که تلاش میکنند جشنواره تبدیل به سکوی پرتاب مهمی برای جوانان باشد.
انتهای پیام/ 121
source