Wp Header Logo 3029.png

نقش جهاددانشگاهی در ایجاد رابطه بین دانشگاه و جبهه در دوران دفاع مقدس

به گزارش ایکنا، آیین گرامیداشت ایثارگران جهاددانشگاهی سراسر کشور به‌منظور پاسداشت و تقدیر از خدمات ارزشمند جهادگران ایثارگر این نهاد عصر امروز، 4 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و یادگاران ایثارگر دفاع مقدس جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد برگزار شد. 

مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیات وحیانی رسماً شروع شد و سپس در کلیپی کوتاه، فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس پخش شد؛ آن هم خدماتی جهادی که در آن سال‌های ابتدایی جهاد نوپای دانشگاهی تحسین‌برانگیز بود. 

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی و دفاع مقدس و خیرمقدم به حضار درباره اقدامات جهاد‌دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس پدافند هوایی پیشرفته نبود که بتواند جلوی هواپیماهای دشمن را بگیرد. در همان ابتدای جنگ می‌خواستند با بالن گرم کار کنند که مشکلاتی داشت اما بعد با کمک جهاددانشگاهی دانشگاه شریف موفق به ساخت بالن هیدروژنی شدیم که بسیار مؤثر بود و در بسیاری از پادگان‌ها از آن استفاده شد، به گونه‌ای که از شیرجه زدن هواپیما جلوگیری می‌کرد تا جایی که یک هواپیمای دشمن در اثر برخورد با آن سقوط کرد. 

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان اولین نهاد علمی و فعال در دوران دفاع مقدس توانست بین دانشگاه و جهاد و جنگ یک رابطه خوب ایجاد کند، گفت: این رابطه باعث شد که چندین بار جهاد دانشگاهی مورد تشویق و تمجید سران کشوری و لشکری از جمله شهید صیاد شیرازی و شهید ستاری قرار گیرد. 

مسلمی نائینی در پایان تأکید کرد: امروز نیز جهاد دانشگاهی در ادامه همان مسیر جهادی خود با همان همت و اعتقاد به اینکه ما می‌توانیم، این راه را ادامه می‌دهد و اکنون نیز بزرگ‌ترین کارهای علمی کشور توسط جهاددانشگاهی در حال انجام است. 

جهاد‌دانشگاهی زمینه جهاد تبیین را برای دانشجویان فراهم کند

در ادامه این مراسم سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا با اهمیت بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: بزرگداشت هفته دفاع مقدس لازم است و هر چه از گنجینه‌های دفاع مقدس که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، استفاده کنیم، باز هم کم است. 

نقش جهاددانشگاهی در ایجاد رابطه بین دانشگاه و جبهه در دوران دفاع مقدس

وی با بیان اینکه در دوران طاغوت، جلوی نبوغ علمی جوانان گرفته شده بود، اظهار کرد: امروز باید ببینید که ما در کجا بودیم و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟! در زمان طاغوت اصلاً نمی‌گذاشتند جوانان نبوغ علمی داشته باشند! حتی توانایی ما محدود و تولید برای ما سخت بود اما الان ببینید ما به کجا رسیده‌ایم تا جایی که کشورهای صاحب قدرت از ما درخواست تجهیزات می‌کنند! 

وی افزود: در بخش دفاع، ما یک موشک هم نداشتیم اما قدرت موشکی ما بعد از وعده صادق مشخص شد. همین امروز تجهیزات مهمی داریم ولی مهم‌تر از آن، نیروهای با ایمان و پای کار داریم که این باعث عزت کشور شده است؛ دانش و علم جای خودش را دارد اما یک ایمان و اراده قوی لازم بود که امروز حاصل شده است. 

شیرازی با تأکید بر اینکه راه جهاد شکوفا شده و باید به مقصد رسید، گفت: در کنار جهاد باید به مراتب علمی بالایی هم برسیم تا حدی که دشمن نرسیده باشد و در بخش علمی هم اگر خواستید چیزی را صادر کنید، مقام معظم رهبری امر فرمودند که بخش اصلی علم را پیش خود نگه دارید. 

رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی زمینه جهاد تبیین را فراهم کند، گفت: شما فرزندان انقلاب و امیدهای آینده کشور هستید و مقام معظم رهبری فرمودند از جمله برکات جهاد دانشگاهی خودباوری ملی است. یکی از کارهایی که الان بر شما تکلیف است، این است که زمینه جهاد تبیین را برای جوانان دانشگاهی و فرزندان عزیزمان را فراهم کنید و مراتب ماهیتی را باید گفت.

وی تصریح کرد: امروز باید فراتر از توان علمی علم کسب کنید و در کنار کسب علم، ماهیت علمی هم مهم است که به چه علمی امروز نیاز داریم، پس نیاز به یک پالایش ماهیت علمی و نیازسنجی علمی داریم و باید بر این اساس و مبنا درس‌ها تنظیم و از اساتید استفاده کرد. دانشگاه هم باید مطابق شرع اسلامی و نظام باشد، عملکرد خوب است اما انتظار مقام معظم رهبری بیشتر است و باید این را محقق کنید. 

شیرازی در پایان به استفاده از تجربیات بازنشستگان تأکید کرد و گفت: فکر امروز این پیشکسوتان خصوصاً ایثارگران از کار دیروزشان بیشتر است و ما از همه آن‌ها درخواست داریم که تجربیات خود را به ما بدهند تا ما از این فکرها استفاده کنیم.

جهاددانشگاهی ارزش‌های دفاع مقدس را برای نسل جدید تبیین کند

در ادامه امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس دارای ارزش‌های زیادی بود از جمله اینکه یکی از ارزش‌های دفاع مقدس، ولایت‌مداری و اطاعت مردم از فرمان امام راحل بود که این امر مردم را مستحق پیروزی نمود و دیگر اینکه حضور خیل عظیم داوطلبان جوان و نوجوان به فرمان امام راحل بود به گونه‌ای که شناسنامه خود را تغییر می‌دادند تا به جبهه بروند. 

نقش جهاددانشگاهی در ایجاد رابطه بین دانشگاه و جبهه در دوران دفاع مقدس

وی ادامه داد: ارزش دیگر دفاع مقدس، مردمی بودن آن بود که همه مردم جنگ را پشتیبانی می‌کردند، حتی کسانی که وضع مالی مناسبی نداشتند اجناس کوپنی خود را به جبهه‌ها می‌فرستادند و ارزش مهم‌تر اینکه فرمانده ما یک ولی فقیه بود و در مقابل صدام بود که رویارویی حق و باطل را مثل روز نشان می‌داد و کاملاً می‌شد این را تشخیص داد. 

وی افزود: حضور و پشتیبانی بانوان در دفاع مقدس از ارزش‌های دیگر دفاع مقدس بود که این بانوان رزمندگان را آماده می‌کردند و به جبهه می‌فرستادند. مادران و همسرانی که فرزند و شوهر خود را به جبهه فرستادند و کار مدیریت خانه را هم بر عهده گرفتند که باید برای دختران امروز نقش این بانوان تبیین شود و انتظار داریم که جهاد دانشگاهی این کار را انجام دهد و در تبیین دفاع مقدس تلاش کند و به نسل جدید آن را معرفی کند، در حدی که حتی بررسی شود در چه شکل و قالبی مانند کتاب، فیلم و… می‌توان آن را تبیین نمود. 

سهرابی در پایان گفت: از دیگر ارزش‌های دوران دفاع مقدس این بود که فاصله مردم و مسئولان کم بود و اینقدر بالا و پایین شهری وجود نداشت و رئیس جمهور با یک خانه محقر زندگی می‌کرد و باعث شده بود مردم هم پشتیبانی کنند. 

در پایان این مراسم، مجید حسینی از ایثارگردان دفاع مقدس جهاد‌دانشگاهی که از بازماندگان کارگاه ساخت تجهیزات نظامی در این دوران بود، گفت: همه لحظه‌های آن دوران خاطره بود و امروز ما مدیون خون عزیزانی هستم که خیلی کوتاه با هم کار کردیم و خیلی خاطرات خوبی از هم داریم. 

وی ادامه داد: سال ۱۳۶۴ با بچه‌ها از متن جهاد‌دانشگاهی و جهادخودکفایی با رشته‌های مختلف دانشگاهی با هم جمع شدیم و به جبهه اعزام شدیم که بتوانیم بخشی از مهمات جنگ را تأمین کنیم و تخصصی هم نداشتیم ولی یک فضای عالی و معنوی ایجاد و موفقیت‌هایی حاصل شد ولی در بمباران کارگاه نظامی، ۲۲ نفر از بچه‌ها شهید شدند.

گزارش از امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام

source