Wp Header Logo 3206.png

جانمراد احمدی، مدیر انتشارات دارخوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با اشاره به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «مجید بربری» اظهار داشت: نشر دارخوین تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره‌ها و رویداد‌های ادبی دفاع مقدس از جمله ناشر برتر، ناشر استانی و … دریافت کرده بود، اما همیشه این حس را داشتیم که کاش این جوایز را نداشتیم، اما در عوض نگاه محبت‌آمیز امام خامنه‌ای به یکی از کتاب‌های ما صورت می‌گرفت لذا خیلی دوست داشتیم این اتفاق رقم بخورد و خیلی درانتظار تقریظ معظم‌له بودیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی رصد کاملی نسبت به ادبیات دفاع مقدس دارند و در جریان انتشار بسیاری از این آثار قرار می‌گیرند، عنوان کرد: ما پس از انتشار کتاب زندگی‌نامه شهید «مجید قربانخانی» خیلی منتظر بودیم این نگاه محبت‌آمیز برای کتاب صورت بگیرد و وقتی صورت گرفت، حس کردیم که زحمات ما و همکاران‌مان در حوزه نشر ادبیات دفاع مقدس به ثمر نشسته است و خستگی ناشی از مشکلات و رنج‌های این سال‌ها از تن من و همکاران‌مان بیرون آمد.

احمدی: تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بالاتر از تمام رسانه‌ها عمل می‌کند/ با نگاه امام خامنه‌ای جان تازه گرفتیم

مدیر انتشارات دارخوین خاطرنشان کرد: زمانی که از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ما تماس گرفته شد که جلسه‌ای در تهران برگزار است و قرار شد بنده به اتفاق خانم «کبری خدابخش» نویسنده کتاب «مجید بربری» حضور داشته باشم، حس کردیم که اتفاقی برای کتاب رقم خورده است، اما هرچند واقعا نمی‌دانستیم کتاب تقریظ دریافت کرده است. ما حدس می‌زدیم که درباره کتاب موضوعی وجود دارد و فکر می‌کردیم شاید قرار است از طرف دفتر حضرت‌ آقا لوح یادبودی به نویسنده اهدا شود.

احمدیان گفت: برای ما تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی یک اتفاق خوب و جذاب بود که فکر نمی‌کردیم به این زودی شامل حال ما در این انتشارات شود و بعد از اینکه این خبر به ما داده شد، حس می‌کردیم نشر دارخوین یک تولد دوباره پیدا کرد و انرژی مضاعفی را ما و همکارانمان گرفتیم لذا شهید «مجید قربانخانی» برای ما حامل پیام خوشحالی بود؛ ایشان که خودشان از متحولین بود، تحولی را برای انتشارات دارخوین به ارمغان آورد. 

وی با بیان اینکه کتاب «مجید بربری» تاکنون ۲۱ بار تجدید چاپ شده است، درباره تغییرات کتاب در چاپ‌های جدید گفت: بعد از اتفاق تقریظ جلساتی را با طراحان گرافیک برای طرح جلد جدید کتاب داشتیم و اکثر گرافیست‌ها معتقد بودند طرح جلد کتاب، پیام‌رسان مناسبی برای متن آن است لذا دلیلی برای تغییر دادن طرح جلد نداشتیم، بخاطر همین در چاپ‌های جدید همان روند را ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید؛
دلیل استقبال زیاد از کتاب شهید مجید قربانخانی/ قصه‌ای از جنس شاهرخ ضرغام

مدیر انتشارات دارخوین به تشریح ویژگی‌های این کتاب پرداخت و با تاکید بر اینکه سوژه کتاب «مجید بربری» یکی از دلایل تاثیرگذاری آن بر مخاطب است، که مجید قربانخانی دارای چنین ویژگی‌هایی است، عنوان کرد: سوژه ما در این کتاب یک سوژه خاص است که مربوط به تحول انسان‌هاست و سابقه تاریخی در عاشورا دارد و از «حُر بن یزد ریاحی» آغاز و تا حاج «طیب رضایی» و «شاهرخ ضرغام» و در نهایت در جریان مدافعان حرم و افرادی همچون «مجید قربانخانی» جلوه می‌کند که مسیرشان که چیز دیگری بوده است در یک تحول و حرکت و مسیر جدیدی قرار می‌گیرد که از مسیر گذشته تمایز داده می‌شود لذا کتاب ما اولا بخاطر نوع سوژه و قلم نویسنده برجسته است.

این ناشر برتر به ویژگی‌های ادبی کتاب «مجید بربری» پرداخت و گفت: کبری خدابخش یک نویسنده شهرستانی و کم ادعاست که ساده، با عشق، بی‌ریا و بی‌تکلف می‌نویسد و کم توقع است، درحالی که برای قلم خودش احترام قائل است. ایشان از نویسندگان آینده‌دار ادبیات مقاومت است که برای کار شهدا نگاه اقتصادی ندارد و شرط و شروط مادی نمی‌گذارد لذا خلوص نیت نویسنده و سوژه ناب ما باعث شد، کتاب «مجید بربری» مورد استقبال خوبی قرار گیرد. حرکت رو به جلوی این کتاب و استقبال مخاطب از زمانی شروع شد که شهید «مجید قربانخانی» بعد از یک سال مفقودالجسد بودن، همزمان با نمایشگاه کتاب تهران بازگشت و این شخصیت شناخته و اقبال عمومی کتاب زیاد شد. 

احمدی: تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بالاتر از تمام رسانه‌ها عمل می‌کند/ با نگاه امام خامنه‌ای جان تازه گرفتیم

احمدیان با تاکید براینکه تاکنون در انتشارات دارخوین کتاب‌های زیادی منتشر کرده‌ایم، عنوان کرد: ما یک ناشر خصوصی شهرستانی هستیم که بدون هیچ حمایتی توانسته‌ایم در حد توان‌مان حرکت‌هایی را در جریان نشر دفاع مقدس انجام دهیم و تاکنون بیش از هزار کتاب منتشر کرده‌ایم که بسیاری از آنها به چاپ‌های متعدد رسیده است. طبیعتاً در سبد هر ناشری برخی کار‌ها برجسته می‌شوند چراکه طبیعت برخی کتاب‌ها تاثیرگذاری است و برخی کتاب‌های دیگری وجود دارند که مرجع قرار می‌گیرند و یا بخاطر اقبال مخاطب تجدید چاپ پیدا می‌کنند لذا ما کتاب‌های زیاد داشته‌ایم که تجدید چاپ شده‌اند، اما پرفروش‌ترین کتاب و نشان ما در این سال‌ها «مجید بربری» بوده است.

وی با بیان اینکه تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ادبیات دفاع مقدس هدفمند صورت می‌گیرد، عنوان کرد: معظم‌له اشراف کامل دارند که اگر ایشان بر یک کتاب حتی اگر تقریظ کوتاهی بنویسند، می‌تواند موجب ایجاد فضای مثبتی برای کتاب در جهت اقبال عمومی باشد. گاهی اوقات تلاش می‌شود با جلسات مختلف نقد، رونمایی و جشن امضا یک کتاب معرفی شود، اما تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب‌ها بالاتر از هر رسانه مجازی و فیزیکی عمل می‌کند و تجربه نشان داده است، تقریظ حضرت آقا موجب می‌شود کتاب به جامعه مخاطب معرفی شود و البته وظیفه ناشر بعد از تقریظ بسیار بالاتر از گذشته است چراکه از چند زاویه مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند موجب توجه به یک انتشارات شود.

کتاب «مجید بربری» روایت زندگی و زمانه حُر مدافعان حرم یعنی شهید «مجید قربانخانی» است که بناست تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب زندگانی‌اش، به‌زودی رونمایی شود. این کتاب از نشر دارخوین در دو بخش به نگارش درآمده‌ است؛ بخش اول کتاب «زندگی‌نامه مجید قربانخانی، در قهوه‌خانه‌های یافت‌آباد و دعواهای خیابانی و شرارت‌های جوانی» است و در بخش دوم کتاب ورق برمی‌گردد و با عنایتی ویژه گام‌هایش به سوی میدان‌های نبرد در سوریه کشانده می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است: «فکر می‌کردم شوخی می‌کنه. مثل همه بیست و چند سال زندگی‌اش، به استثنای این اواخر، که شوخی شوخی سرکرد. می‌گفتم به قول خودش جوگیر شده، جو چند تا بچه هیأتی را گرفته که اومدن قهوه‌خانه‌اش و بعد از چند وقتی تموم می‌شه و می‌ره. هر بار که آبجیم نگران بود و به من زنگ می‌زد، با هق هق گریه می‌گفت: «حسن، رفتنش قطعی شده، این داره می‌ره. اگه بره من چه خاکی به سرم بریزم.» ولی من در جواب اون گریه‌ها، از ته دل قش‌قش می‌خندیدم و می‌گفتم: «آبجی، نگران نباش. این فیلمشه! این هم یه اذیت جدیده…»

انتهای پیام/ 121

source