Wp Header Logo 3205.png

جوان آنلاین: انبوهی از موضوعات در خصوص سپاه و جنگ وجود دارد که این نویسنده امریکایی دسته‌بندی کرده است و به غرب می‌گوید شما نمی‌دانید سپاه چه نقش و جایگاهی در آینده دارد.
کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق»، نوشته دکتر آنی تریسی ساموئل، پژوهشگر و استادیار تاریخ دانشگاه تنسی امریکا روایتی از تاریخ دفاع مقدس بر مبنای اسناد سپاه پاسداران است که به همت دکتر محمد ملکی ترجمه و در مراسمی با حضور فعالان دفاع مقدس رونمایی شد. به گزارش «جوان»، در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق» که روایتگر تاریخ جنگ تحمیلی و شناختی از ایمان و قدرت آتش سپاه پاسداران است و بر مبنای اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و سپاه تألیف شده در ۱۲ فصل نقش، قدرت و حضور سپاه در گذشته، حال و آینده جمهوری اسلامی را بررسی و تحلیل می‌کند. دکتر ملکی، مترجم کتاب در این مراسم که با حضور سردار حسین علایی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، محمد درودیان پژوهشگر و مورخ و جمعی از پژوهشگران در مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعاتی استراتژیک خاورمیانه و با همکاری نشر تاریخ ایران به عنوان ناشر این اثر برگزار شد، با بیان اینکه جنگ تحمیلی هنوز پایان نیافته و همچنان با تبعات آن مواجه هستیم، گفت: کتاب تاریخ ناتمام جنگ براساس اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و توسط یک مورخ و محقق زن امریکایی نوشته شده است، روایتی مستند و مستدل از نقش سپاه پاسداران به عنوان یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین سازمان‌های تأثیرگذار در ایران است. وی تصریح کرد: پایان نیافتن جنگ را من با زندگی خود تجربه کرده‌ام و دو تا از برادرانم در عملیات تفحص پیکر‌های شهدا در دهه اخیر مجروح شدند. 
وی ادامه داد: من مترجم هستم و، چون موضوع این کتاب برایم جذاب بود، ترجمه کردم. در ادامه حسین علایی با اشاره به تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم لبنان گفت: ان‌شاءالله حزب‌الله پیروز میدان خواهد شد و ریشه ناامنی که اسرائیل است در منطقه از بین خواهد رفت و مردم منطقه از دست این جنایات رهایی می‌یابند. وی در خصوص نقش دفاع مقدس در تقویت و توسعه قدرت دفاعی کشور گفت: اگر جنگ نبود و امام قدرت ملی را مدنظر قرار نمی‌دادند، ما امروز قدرتی ملی و بومی مثل سپاه را نداشتیم، یعنی یک نیروی دفاعی و ملی که ایران خودش سازماندهی و بدون نیاز به خارجی‌ها تسلیحاتش را فراهم کند، نداشتیم. این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: مترجم کتاب با درک شرایط، این کتاب را ترجمه کرده و اولین کتابی است که با این موضوع و نقش سپاه را از ابتدا تا انتهای جنگ با اتکا به اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه نوشته است. علایی خاطرنشان کرد: مطالب این کتاب برای ما تازگی ندارد، اما یک امریکایی به عنوان پایان‌نامه و با تکیه بر منابع منتشره سپاه آن را نوشته، بنابراین از این وجه جالب و مهم است. این پژوهشگر تاریخ جنگ با اشاره به برخی کاستی‌های کتاب افزود: البته رشد سپاه در جنگ طبیعی و براساس دیدگاه امام خمینی بود، اما در این کتاب به آن پرداخته نشده است. همچنین قدرت نوین ایران در جنگ قابل بررسی و تحلیل عمیق‌تری است. 
در ادامه این نشست، محمد درودیان ضمن قدردانی از زحمات مترجم و ناشر گفت: من به لحاظ روش‌شناسی این کتاب را معرفت درجه دوم نسبت به دفاع مقدس می‌دانم، خود جنگ نیست و از طریق منابع سپاه تحلیل نوشته است. در ایران معرفت درجه دوم که یکی از راه‌های شناخت است، شکل نگرفته و این کتاب در واقع معرفت درجه دوم است. مؤلف کتاب پرسش‌های اساسی جنگ با بیان اینکه این نویسنده امریکایی می‌خواهد، بگوید رویکرد غرب به جنگ با رویکرد سپاه متفاوت است، گفت: انبوهی از موضوعات در خصوص سپاه و جنگ وجود دارد که او دسته‌بندی کرده است و به غرب می‌گوید شما نمی‌دانید سپاه چه نقش و جایگاهی در ایران و آینده دارد. این محقق دفاع مقدس افزود: نظریه پیوستگی جنگ و انقلاب را سپاه باور دارد و نویسنده کتاب این نظریه سپاه رامی پذیرد. درودیان افزود: کتاب می‌گوید سپاه میراث جنگ را به جهت هویتی بودنش رها نمی‌کند. از نظر ایران، چون غرب نمی‌گذارد ایران به ثبات برسد جنگ ناتمام است، علت نامگذاری کتاب هم همین موضوع بوده است. وی با اشاره به اینکه سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ بیش از ۷۰۰ صفحه است، افزود: نویسنده امریکایی نگاه و رویکرد رهبری را بدون اینکه سخنان ایشان و نظراتشان را خوانده باشد درک کرده است.

source