Wp Header Logo 3200.png

به گزارش ایکنا به نقل از انتشارات نیستان نمایشنامه «سیاوش آغاز گشت» اثر صادق عاشورپور که اسطوره سیاوش را با نگاهی امروزی در گونه نمایش به رشته تحریر درآورده است به بازار کتاب راه پیدا کرد.

در این کتاب می‌خوانیم:‌ سیاوش پسر کاوس، پسر کیقباد، پادشاه ایران بوده، کاوس فرزند خود سیاوش را از کودکی جهان پهلوان رستم او را به سیستان برد و او را پرورش داد و آیین زندگی و آزادگی و جنگ شکار آموخت و در عرض هفت سال سیاوش را که اکنون در هنرهای رزمی و پهلوانی سرآمد همه شده بود به دربار پدر بازآورد. کاوس زنی هم داشت سودابه نام که دختر شاه هاماوران بوده این سودابه دلباخته و شیفته سیاوش شده زیرا که او در جهان نمود کمال زیبایی بود، اما سیاوش عشق شاه بانو را نپذیرفت و سرانجام سیاوش برای اثبات بی‌گناهی خود پذیراشد طبق آیین از آتش بگذرد زیرا باور داشت که آتش پاکان نخواهد سوزاند.

نمایشنامه مزبور دارای صحنه‌های جذاب و گیرایی است با دو نثر متفاوت، بدین معنی که توضیح صحنه‌ها نوشته شده با نثر (فارسی دری) و گفت‌وگوی شخصیت‌ها با نثر (پهلوی) پارسی سره است. که نویسنده تلاش کرده تا با تاویل و تفسیر خود از اسطوره کهن داستان سیاوش، نمایشنامه‌ای نو با مضمونی تازه و درخور مردم روزگار ما بیافریند.

انتهای پیام

source