Wp Header Logo 3188.png

به گزارش «تابناک»، محمد فرزاد میرزایی قلعه (عضو خانواده گردشگری کشور) در نامه‌ای سرگشاده به صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای توسعه گردشگری پیشنهادهایی ارائه کرد:

متن کامل نامه به این شرح است:

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر صالحی امیری  
وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
با سلام و احترام

ضمن آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون برای ملت شریف ایران و شما وزیر محترم؛
به عنوان عضوی از خانواده بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور برخود واجب می‌دانم ضمن تبریک انتخاب شما به عنوان خادم مردم شریف ایران عزیز در کسوت وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی جمهوری ایران اسلامی، برایتان از خدای قادر آرزوی موفقیت نمایم. 

حضرت آقای دکتر صالحی امیری؛ این روزها که دوران آغاز راه شما به عنوان وزیر است، بهترین زمان برای جهت‌دهی دولت چهاردهم در تعمیق نگاه تخصصی به امور در راستای توجه به ظرفیت‌های ملی است. ایران عزیز که امروز سکان مدیریت بخشی از ظرفیت های آن به شما سپرده می‌شود، سرشار از ظرفیت‌هایی است که برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای متعالی کشور نیازمند نگاه تخصصی هستند؛که متاسفانه سالهاست نگاه غیرتخصصی باعث شده است این ظرفیت ها بالغ نشده و حتی چالش‌هایی اساسی در مسیر حرکت آنها ایجاد شود.

در سایر نقاط جهان، مبتنی بر دیدگاه‌های کارشناسی و تخصص‌محوری از ابزارهای گوناگون برای تولید ثروت استفاده می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان ایران، توجه به ظرفیت-های میراثی-طبیعی و توسعه امر گردشگری است؛  تا جایی که امروزه گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت درآمدزا در دنیا تعریف شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک صنعت اول قلمداد شود. این در حالی است که متأسفانه علی‌رغم اینکه ایران از نظر وجود ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور پر جاذبه دنیا است، سهمی کمتر از یک درصد از درآمدهای این بخش دارد- خوب است بدانید که سال گذشته مجموع گردشگران ورودی به کشور در حدود ۶ میلیون نفر بوده است، که بیشتر این تعداد از کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق عازم ایران شده‌اند و این تعداد گردشگر با حد مطلوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ اختلافی ۱۴ میلیونی دارد. چرا که قرار ما در افق ترسیم برنامه ۲۰ میلیون نفر گردشگر خارجی بوده است- متاسفانه با وجود تلاش‌ دولت‌های گذشته، هنوز هم این ظرفیت‌ها به حد کمال شکوفا نشده و نیازمند همت والای شخص وزیر و البته هیئت دولت است.

جناب دکتر صالحی امیری، گردشگری برای هر کشوری هم ابزار دیپلماسی عمومی است و هم ابزار تولید ثروت؛ بخصوص برای کشوری چون ایران که از معضل بیکاری و اشتغال ناقص رنج می‌برد. گردشگری می-تواند علاوه بر آنکه به رشد اقتصادی و درآمدزایی کمک ‌کند، به تزریق روحیه نشاط و امید به آینده ایران منتهی شود. چراکه گردشگری ضمن تولید ثروت، روایتی از زندگی پیشینیان را در مقابل چشمان ما قرار می-دهد که می‌تواند سرلوحه آغاز تمدن‌سازی برای ایران عزیز باشد.

این قدرت آشکار صنعت گردشگری است که می‌تواند به عنوان عنصری پیشگام تولید کننده قدرت نرم تمدنی برای کشور باشد و نیز در رونق اقتصادی مطابق با اسناد فرادستی نقش موثری ایفا نماید- نیک می-دانید حضور یک نفر گردشگر می‌تواند اشتغال ۶ نفر را تحت تأثیر قرار دهد و البته ضمن اینکه توسعه گردشگری و حفظ میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور مورد تاکید امامین انقلاب بوده و هست ، توسعه این صنعت مستقیما در 49 حکم سیاستی مندرج در بندهای 16 سند مختلف احکام سیاست های کلی نظام آمده است- البته باید اشاره کرد که گردشگری به دلیل ماهیت بین رشته‌ای و چندبخشی خود با مجموعه‌های مختلفی هم‌راستا و همکار است؛ که لازم است شما برای پیش‌برد اهداف عالیه مورد نظر و تغییر ریل جریان گردشگری کشور از خروجی محوری به ورودی محوری، نسبت به تشکیل شورایعالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و البته تمام خانواده گردشگری اهتمام جدی داشته، و تدابیر مربوطه را در قالب احکام سیاستی پیاده‌سازی نمایید.

جناب وزیر، گردشگری در کشور ما شامل خانواده‌ای یکپارچه، منسجم و البته گسترده‌ است، شاید باورتان نشود این صنعت نوپا در کشور ما حدود ۳ میلیون نفر سفره‌نشین دارد. پس ما با خانواده منسجمی رو به رو هستیم که می توان با اعتماد کامل به آن  بخش قابل توجه ای از دغدغه‌های دولت و وزارت را به دوش کشد و سبب جریان دهی به نگاه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … شود. لذا بخش های دانشی، خصوصی، و البته مدیران شایسته این خانواده بزرگ آمادگی کامل دارد ضمن هم‌فکری و همکاری با مجموعه وزارت بازوی اجرایی- مشورتی باشد برای پیشبرد اهداف عالیه مورد نظر. 

در این مرقومه پیشنهاد‌هایی تقدیم می‌گردد که تدبیر در مورد اجرایی نمودن آنها خالی از لطف نیست.  

پیشنهاد‌های برای توسعه فعالیت‌های وزارتخانه

۱.    سیاست‌گذاری در راستای توسعه گردشگری برای همه اقشار درآمدی با رویکرد گردشگری ارزان، همه‌گیر و کار‌آفرین؛

۲.    اولویت‌بخشی به همسایگان و بهبود ارتباط با آنها: از آنجا که یکی از مولفه‌های مهم در انتخاب یک مقصد برای سفر بعد مسافت است و معمولاً افراد به مکان‌ها و مقاصدی سفر می‌کنند که زمان رفت وآمد به آن مقصد بخش کمی از طول مدت مسافرت را به خود اختصاص دهد. با نظرداشت این گزاره، برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران همسایه و همجوار از اولویت اصلی برخوردار است.  

۳.    فرهنگ سازی جهت تقویت نگاه جامعه محلی به گردشگران همسایه: یکی از بزرگترین چالش‌های توسعه گردشگری نوع نگاه جامعه به همسایگان جغرافیایی و مردم این کشورهاست.  

۴.    ایجاد کسب و کار‌های متنوع در حوزه گردشگری: یکی از مشکلات حوزه کسب و کار در ایران و به ویژه حوزه گردشگری تعدد مراکزی است که اخذ مجوز از آنها لازم است. این تعدد مراکز در بسیاری از موارد مهم‌ترین مانع برای خلاقیت و ایده‌پردازی در خصوص گردشگری هستند.  

۵.    آسان‌سازی و بسترسازی برای تبادلات مالی با بازار‌های هدف: لازم به یادآوری است که یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که باعث جذابیت سفر به ایران با هدف استفاده از خدمات گوناگون می‌شود؛ هزینه‌های پایین مسافرت است. لازم به ذکر است که این مولفه برای همسایگان نسبت به گردشگران دیگر از جذابیت بیشتری برخوردار است. همچنین آسان‌سازی سفر یکی از عواملی است که به صورت مستقیم در گردشگری داخلی اثرگذار است. با توجه به سطح درآمد سرانه و دهک‌های مختلف درآمدی در کشور و کشور‌های همسایه باید به سمت فراهم کردن بستر‌هایی رفت که همه اقشار بتوانند به مسافرت بپردازند و این امر در مورد کشور‌های همسایه هم صادق است. از دیگر مسائلی که تاثیر مستقیمی بر سفر به ایران دارد، امکان لازم برای تبادلات مالی راحت و بدون دغدغه است. چرا که به علت تحریم‌های بین المللی، بسیاری از گردشگران ورودی، در انتقال ارز به داخل کشور با مشکل مواجه هستند تا آنجا که این عامل به عنوان یکی از محدودیت‌های سفر به کشور تلقی می‌گردد. در این راستا کشور باید با تدابیری مانند پیمان‌های پولی دوجانبه با کشور‌های مختلف یا از طریق بستر‌هایی مانند ارز‌های دیجیتال، در جهت برطرف کردن این محدودیت گام بردارد.

۶.    افزایش تسهیلات و امکانات برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه گردشگری: شرایط اقتصادی کشور و مواجهه سرمایه‌گذار با تورم‌های دوره‌ای، که تأثیر مستقیمی بر رفتار و الگوی سفر گردشگران داخلی و خارجی می‌گذارد، اضطراب سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین عامل اعتمادساز در این زمینه مشخص شدن تکلیف تصمیم‌گیران برای صنعت گردشگری  است. ضمن آنکه باید به این امر نیز توجه کرد که فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار خارجی نباید گردشگری را با نشت درآمد مواجه کند و هوشمندی در این زمینه بسیار با اهمیت است. آنچه در حوزه سرمایه‌گذاری می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد بسترسازی برای استفاده از منابع داخلی به ویژه دارایی‌های خرد مردم است. همچنین می‌توان با ایجاد بستر‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران خرد خارجی، زمینه حضور بیشتر و تکرار سفر توسط آنها را فراهم آورد؛ که این امر می‌تواند از طریق اعطای ویزا‌های بلندمدت و بسترسازی برای خرید و اجاره مدت‌دار املاک و مستغلات در مناطق مهیا گردد. ضمن اینکه با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و کسب‌وکار‌های نوپا (استارت آپ‌ها) بستر لازم و مشوق‌های کافی باید برای این جنس از سرمایه‌گذاری‌های خرد بیشتر فراهم گردد.

۷.    اولویت‌دادن به مردم محلی از طریق مشارکت در توسعۀ اکوسیستم هر منطقه و توزیع درآمد‌ها و البته توسعه تعاونی‌ها و صندق‌های مالی در این صنعت است.  

۸.    ایجاد ارتباط چندسویه بین اکوتوریسم، گردشگری تجاری، گردشگری فرهنگی، گردشگری روستایی. گردشگری عشایری، کشاورزی و ژئوتوریسم و گردشگری سلامت.

۹.    عدم اعمال محاسبات هزینه و فایده به‌عنوان ملاک تصمیم‌گیری در گسترش گردشگری.

۱۰.    توسعه و رشد کمی و کیفی خدمات گردشگری بخصوص گردشگری سلامت در مناطق مرزی.

۱۱.    تشکیل بانک اطلاعات گردشگری در کشور.

۱۲.    روایت صحیح از ایران عزیز در بستر پلت فرم‌های رسانه‌ای دنیا.

۱۳.    حمایت جامع و کامل از بخش خصوصی با سیاست‌های مختلف بخصوص با نظر داشت شغلی و تامین معیشت زنجیره خدمات این حوزه.

۱۴.    تکمیل و تعیین معیین هدفمند زنجیره ارزش گردشگری کشور در نگاه بین المللی و تاکید هیئت دولت به این مهم با نظر داشت ماهیت اقتصادی صنعت گردشگری.

در پایان باید عرض کرد، جناب صالحی امیری، در دنیای امروز داشتن تاریخ و ریشه‌های تمدنی آرزوی بسیاری از کشور‌ها است؛ به صورتی که حتی برای خود تاریخی جعلی روایت می‌کنند. در حالی که کشور عزیز ما به اذعان اندیشمندان و سفرنامه‌نویسان از چنین پایگاه تمدنی برخوردار بوده و فقط نیازمند ارائه روایتی معتبر و منسجم از آن به جهانیان است. روایت از دارائی‌هایی که بخش قابل توجهی از جامعه و حتی مسئولین از آن بی‌خبر بوده و یا به دلیل قرارگیری ذیل طوفان خبری رسانه‌های جهانی آن را به فراموشی سپرده‌اند. یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی که در این راستا می‌تواند به شما کمک کند و به سربلندی شما ختم شود خانواده بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی است.

با تشکر
محمد فرزاد میرزایی قلعه
عضو کوچک جامعه بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

source