Wp Header Logo 3279.png

جوان آنلاین: بعد از اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله، چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری کشورمان در واکنش به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان پیام‌های تصویری و نوشتاری متعددی در این زمینه منتشر کردند. 

 

 پرواز به قاف عشق

داوود میرباقری، کارگردان مشهور سینما و تلویزیون کشورمان با آوردن بخشی از شعر استاد شفیعی‌کدکنی آورده است: «گفتمش: خالیست شهر از عاشقان / وینجا نماند مرد راهی تا هوای کوی یاران بایدش / گفت:، چون روح بهاران آید از اقصای شهر / مرد‌ها جوشد ز خاک، آنسان که از باران گیاه / و آنچه می‌باید کنون صبر مردان و دل امیدواران بایدش. خبر شهادت سید دوست داشتنی جبهه مقاومت، ناگهانی و بسیار دردناک بود. روح بلند سردار معرکه‌های نبرد با دشمن‌ترین دشمنان انسانیت، محبوب قلوب همه آزادگان، سیدحسن نصرالله با سیمرغ شهادت به قاف عشق محبوب ابدی و ازلی پرواز کرد و در قرب اجداد طاهرینش آرام گرفت.»

میرباقری در بخش دیگری از پیامش نوشته است: «هرگز مرگ در بستر برای، چون اویی که تمام لحظه‌های حیات طیبه‌اش در گرماگرم مبارزه با ظلم صهیونیست‌های نژادپرست و در دفاع از حقانیت فلسطینیان و نیز دفاع از استقلال و وحدت ملت لبنان بود، زیبنده نبود و سرانجام هم به دست اشقی‌الاشقیای زمانه، رژیم سفاک و کودک‌کش اسرائیل که مورد حمایت وقیحانه و همه‌جانبه و بی‌قید و شرط مدعیان صلح و حقوق بشر است، به فیض شهادت رسید. نوشیدن شربت این‌چنین شهادتی گوارای وجودش باد. شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت سیدحسن نصرالله را به همه آزادگان تبریک و تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای روح بلند او یا ران شهیدش علو درجات و تداوم راه پرافتخارش را مسئلت دارم.»

 

 پیروزی بر رژیم ضحاک‌صفت

داریوش ارجمند، پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان نیز در واکنش به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «ستمی که بر حزب‌الله لبنان شده و می‌شود، ستمی جهانی است. این یک ظلم است و ادامه خواهد داشت، ولی شهادت رهبران حزب‌الله تأثیری در مقاومت محور نخواهد داشت. ظلم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان تمام ناشدنی است، اما در این‌سو هم نیرو‌های مقاومت دست از مقاومت خود برنمی‌دارند. 

ارجمند در ادامه تأکید کرد: «نهضت مقاومت ادامه دارد و تا پیروزی کامل علیه رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم استمرار خواهد داشت. جنایات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، نه تنها نشان از پیروزی این رژیم ضحاک‌صفت ندارد، بلکه نمادی از ضعف و زبونی و زوال آنهاست.»

مسعود ده‌نمکی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله با انتشار ویدئویی از او که نوه‌اش را در آغوش کشیده است، نوشت: «یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه / این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد.»

 

 فریدون‌های زمان

سیدمسعود اطیابی، کارگردان سینمای کشورمان نیز در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «رژیم مسلح و جنایتکار صهیونیستی کاری به جز ترور، کودک‌کشی، بی‌دفاع کشی و نسل‌کشی بلد نبوده و نیست و از نبرد مردانه با مبارزان راه آزادی و عدالت عاجز است. جنایات رژیم صهیونیستی نشان از ضعف و زبونی و زوال آنهاست.»

این کارگردان سینما تأکید کرد: «تشویق، توجیه و تجهیز بیشتر این رژیم غیرقابل کنترل، توهین به مفهوم انسانیت و نشان دادن وضعیت تأسفبار سیاست جهانی است و صدالبته این تحرکات نه تنها نشان از پیروزی این رژیم ضحاک‌صفت نمی‌دهد، بلکه نمادی از ضعف و زبونی و زوال این رژیم دارد. ما فریدون‌های زمان بسیار داریم. این‌گونه نیست که با شهادت یک نفر آن هم سید مقاومت، محور مقاومت تسلیم شود.»

سیدمسعود شجاعی، طباطبایی هنرمند کارتونیست شناخته شده کشورمان نیز در واکنش به خبر شهادت سیدحسن نصرالله با انتشار پستی نوشت: «إِنَّا لِلَهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ؛ سید مقاومت لبنان عروج کرد. خبری که نگرانش بودیم تأیید شد.» 

امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تصاویری با این مضمون منتشر کرد: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ. و، اما بعد فَکاَنّ الدّنیا لَم تَکن وَکاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل… و السلام»

سیدامیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و پژوهشگر و مدرس هنر نیز با انتشار تصویری از سیدحسن نصرالله و آیه ۲۳ سوره احزاب نوشت: «از میان مؤمنان، مردانی هستند که به پیمان خود با خداوند صادق بودند، برخی از آنان به پیمانشان عمل کردند و بعضی به انتظار مقاومت کرده و هرگز عقیده و پیمان خود را تغییر ندادند.»

 

 مبروک یا سید

سیدنجم‌الدین شریعتی، مجری تلویزیون نیز در صفحه شخصی‌اش با انتشار دو تصویر نوشت: «زین آتش نهفته که در سینه من است / ‏خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت. آسمانی بود که «آسمانی» شد…انا لله وانا الیه راجعون. به شکوفه‌ها. به باران. برسان سلام ما را….»

وی همچنین نوشت: «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه ارْجِعِی إِلی رَبِّک راضِیه مَرْضِیه فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» (تو‌ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو.) مبروک یا سید.»

 

 تمرین آزادگی

همچنین بابک خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم «در آغوش درخت» هم با انتشار تصویری نوشت: «چقدر سخت است در دوره‌ای زندگی کنی که فوکول کراواتی‌ها به خاطر عطر خوبشان یا پول زیادشان می‌توانند ظلم کنند، کودکان را بکشند، مادری را عزادار کنند و این‌چنین وقیح باشند و ناآگاهان همراهشان شوند، جمعی که مصرف‌گرایی و تجددگرایی کورشان کرده. انگار فراموش کرده‌ایم عاقبت آن که آمده بود در خرمشهر بماند چه شد یا آن که بزرگ‌ترین جنگ دوران در جهان را آغاز کرد چگونه نیست شد.»

این سینماگر در ادامه نوشت: «زمان همه چیز را هویدا خواهد کرد. روزی خواهد رسید که همه خواهند دید چگونه آن که به راحتی انسان و مهر را می‌کشد در طوفانی محو خواهد شد. آزادگی را هر روز باید تمرین کرد. شاید که رستگار شویم. خداحافظ آزاده.»

سعید پروینی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قلب رقه» نیز در واکنش به این اتفاقات با انتشار تصویری نوشت: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِک الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ. خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود – که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی- قرار بده!»

ملیکا زارعی، مجری شناخته شده حوزه کودک و نوجوان انتشار با یک بیت شعر از غزلیات حافظ نسبت به شهادت سیدحسن نصرالله واکنش نشان داد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «ای دل غمدیده حالت بِه شود، دل بد مکن / وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور.»

 

 مکتبی که پیامبران آن شهیدند 

میلاد هارونی خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای جوان کشورمان نیز با انتشار تصاویری با مضمون «تو رفتی و مانده ست در سینه داغت/ چه اشکی که بارید ماه از فراقت/ ولی مانده روشن در این شب، چراغت/ تو ما را نشانی علمدار!… کجایی؟» و همچنین «ما فرزندان مکتبی هستیم که پیامبران آن شهیدند، امامان آن شهیدند و رهبران آن نیز شهیدند»، به شهادت سیدحسن نصرالله واکنش نشان داد. 

محسن توسلی، خواننده موسیقی انقلابی هم در پیام تسلیت و تبریک خود به مناسبت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: «و، اما بعد… فَکاَنّ الدّنیا لَم تَکن وَکاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل….»

source