Wp Header Logo 206.png

فریدون نجفی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: چند روز پیش تصویربرداری فیلم سینمایی «خاتی» به پایان رسید که تماماً در ایزه و دهقز از شهرهای استان خوستان جلوی دوربین رفته بود.

وی افزود: این کار محیط زیستی به زودی تدوین خواهد شد و برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. 

این فیلمساز با بیان اینکه «خاتی» یک اثر محیط زیستی است، گفت: همانند فیلم‌های قبلی‌ام، این کار نیز محیط زیست را محور قرار داده است. در این کار همچنین باورهای بومی و اعتقادی مردم خوستان مورد توجه قرار می‌گیرد. برای تصویرسازی باورهای بومی، تلاش کردم داستان را بستر بیان مفاهیم مد نظر قرار دهم.

این فیلمساز برگزیده جشنواره‌های مختلف تاکید کرد: محیط زیست و دغدغه‌هایی که پیرامون آن وجود دارد دغدغه بشر امروزی است زیرا محیط، روی زندگی و روابط انسانی تاثیر مستقیم دارد. جالب است در دستورهای اسلامی و احادیث ائمه(ع) بارها روی حفظ و نگهداری محیط زیست تاکید شده است اما ما این امر را مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم.

نجفی تصریح کرد: برای نشان دادن اهمیت محیط زیست تنها نباید به خرابی‌ها یا صدمات اشاره کرد هرچند این شکل فیلمسازی هم بسیار اهمیت دارد اما در کنار نشان دادن معضلات می‌توان به داشته‌ها و زیبایی‌های محیط زیست هم نظر داشت تا بتوان برای حفظ و نگهداری آن در بین مردم ایجاد انگیزه کرد.

این کارگردان ادامه داد: احمد رفیع‌زاده، نویسندگی این کار را بر عهده داشته و محمد کمالی‌پور فیلم را تهیه کرده است. سارا بهرامی، سعید آقاخانی، آناهیتا افشار، علی هاشمی، کاظم نوربخش، آرمیتا مرادی، شادی خلیلی، میلاد آرمند، سحر خطیبی با هنرمندی فرید سجادی حسینی و بازیگران خردسال اشکان اردستانی، ارغوان عزیزی، دنیز بیک‌محمدی گروه بازیگران «خاتی» را تشکیل می‌دهند.

وی درباره داستان «خاتی»گفت: جزئیات دقیقی از داستان فیلم را رسانه‌ای نکرده‌ایم اما یک خط داستانی را برای داستان این فیلم درنظر گرفته‌ایم. تراژدی وقتی آغاز می‌شود که محکوم به رفتن می‌شوی؛ آن هم وقتی چون تنهاترین درخت جنگل بلوط ریشه در خاک دوانده‌ای…

دو کار آخر او فریدون نجفی یعنی «اسکی باز» و «بچه گرگ‌های دره سیب» بهترین فیلم جشنواره فیلم کودک در سی‌امین و سی‌و‌سومین دوره جشنواره کودک بوده‌اند.

لازم به ذکر است که خاتی در زبان بختیاری به معنای خاتون است.

انتهای پیام

source