به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاریخ وقایع و تحولات رخ‌داده در منطقه ما از آغاز اشغالگری رژیم غاصب صهیونیستی تا به امروز، چنان وسیع، گیرا و پردامنه است که می‌تواند دستمایه ساخت آثار پرشمار سینمایی، تلویزیونی و مستند قرار گیرد. به ویژه در بزنگاه‌های مهم و تاریخی مانند عملیات طوفان الاقصی، عملیات «وعده صادق 1 و 2» که باید تمام آنچه در صحنه نبرد رخ می‌دهد را مو به مو و جزء به جزء روایت کرد.

تا برای تاریخ بماند و آیندگان بدانند که اولاً جنایات وحشیانه رژیم صفاک صهیونیستی و نسل‌کشی و ترورهای شوم این رژیم پلید، چه بر سر انسان و انسانیت آورد؛ چگونه نوزادان، زنان، کودکان و نوجوانان فلسطینی و لبنانی را به خاک و خون کشید و چه سان، خون پاک شهدای عظیم‌الشانی چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله و دیگر شهدای مجاهد ایرانی، فلسطینی و لبنانی جبهه مقاومت را به زمین ریخت و ثانیاً چگونه دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از توان چشمگیر موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، انتقام شهدای مقاومت را از عمال رژیم منحوس صهیونیستی گرفتند و دشمن زبون را ذلیل و منکوب کردند.

اینکه پس از گذشت 45 سال از وقوع انقلاب اسلامی هنوز فیلم «بازمانده» به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد، تنها اثر سینمایی قابل توجه در زمینه پرداختن به مهم‌ترین مسئله جهان اسلام باشد، عرق شرم را بر پیشانی هر انسان آزاده و دردمندی می‌نشاند. اینکه پس از گذشت 5 سال از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، هنوز فیلم یا سریال درخور توجهی درباره این شهید والامقام ساخته نشده باشد، عمیقاً تأثربرانگیز است.

البته این سخنان به معنای نفی تلاش‌های ارزشمند سایر فیلمسازان در پرداختن به موضوعات مرتبط به جبهه مقاومت نیست اما به هر روی، نمی‌توانیم انکار کنیم که دست‌مان خالی است. آری پس از گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، باید صراحتاً اذعان کرد که سینما و تلویزیون در زمینه خلق آثاری که راوی مقاومت و مجاهدت‌های جبهه مقاومت در میدان نبرد با دشمن دژخیم صهیونیستی باشند، ضعیف عمل کرده‌ است و در این زمینه دست‌شان و دست‌مان به نحو مأیوس‌کننده‌ای خالی است.

باوجود این، چنین یأسی می‌تواند به بارقه‌هایی از امید بدل شود. چه اینکه عملیات‌های غرورآفرین وعده صادق 1 و 2، فرصت تازه و بی‌سابقه‌ای را برای جبران کم‌کاری‌های گذشته پیش‌روی اهالی سینما و تلویزیون قرار داده است. مشروط بر اینکه قدر این فرصت را بدانند و از انبوه ظرفیت‌های مستتر در آن به خوبی بهره‌برداری کنند.

در این بزنگاه حساس تاریخی، لازم است فیلمسازان دغدغه‌مند به میدان بیایند، دوربین‌هایشان را روشن کنند و آنچه از ظلم و جور و عداوت دشمن شقی صهیونیستی بر مردمان بی‌دفاع فلسطین و لبنان روا می‌شود را برای تاریخ ثبت کنند. اکنون دیگر زمان درنگ و تعلل نیست. تاریخ ما را به نظاره خواهد نشست و آیندگان قضاوت‌مان خواهند کرد.

عملیات‌های وعده صادق 1 و 2 به مثابه یکی از خطیرترین بزنگاه‌های تاریخ مبازره با ظلم و استکبار صهیونیسم جهانی و عیادی آن، ایجاب می‌کند که همگان به تکلیف و رسالت خود عمل کنند. از سازمان سینمایی که می‌تواند وظیفه سیاستگذاری و تسهیل شرایط ساخت آثاری با موضوع رشادت های جبهه مقاومت و شقاوت‌های رژیم صهیونیستی را فراهم کند تا دیگر نهادها و سازمان‌های فعال در عرصه‌ فرهنگ، هنر و رسانه اعم از حوزه هنری، اوج، صدا و سیما و امثالهم که می‌توانند با تخصیص بودجه و تجمیع امکانات و ظرفیت‌های لازم، گام مؤثری را در مسیر خلق آثار درخور سینمایی و تلویزیونی بردارند و کفه ترازو را هر چند به میزانی اندک، به سمت خلق و ترسیم روایت‌های سینمایی و تلویزیونی، از جنس مظلومیت ملت بی‌پناه و بی‌دفاع فلسطین، لبنان و نسل‌کشی رژیم دژخیم صهیونیستی و استکبارستیزی جهانی، سنگین‌ سازند.

صنعت هالیوود به رغم تهی بودن از قهرمانان ملی و میهنی مدام دست به ساخت قهرمانان و ابرقهرمانان صوری و دروغین می‌زند و می‌کوشد با جعل تاریخ و ساخت روایت‌‌های پوشالی، افکار عمومی جهان را از فرهنگ آمریکایی متأثر سازد. اما ما به رغم آنکه از گنجینه عظیمی از قهرمانان و پهلوانان ملی و فراملی برخوردار هستیم، هنوز نتوانسته‌ایم آنگونه که باید از این ظرفیت غنی بهره‌برداری کنیم و شمایل قهرمانان و پهلوانان‌مان را به نحوی شایسته در سینما و تلویزیون به تصویر بکشیم.

مع‌الوصف، باید امیدوار و منتظر بود تا فیلمسازان آزاده و متعهد در پرتو خودآگاهی تاریخی خود به میدان بیایند و رسالت خطیر روایت‌گری برای ثبت در تاریخ را عهده‌دار شوند.

انتهای پیام/

source