Wp Header Logo 562.png

هوش مصنوعی که امروزه به یکی از چالش های بشر تبدیل شده و روز با روز با سرعت زیادی در حال پیشرفت است از کجا و چگونه به وجود آمده است؟

در کتاب های تاریخی بیان می شود که هوش مصنوعی اولیه و با ایده ماشینی که فکر می کند به دهه ۵۰ بر می گردد، پس هوش مصنوعی خیلی هم پدیده جدیدی نیست اما از زمان معرفی هوش مصنوعی، رویدادهایی مهم در تکامل این تکنولوژی به وجود آمده که آن ها را بررسی می کنیم:

در سال ۱۹۵۰ آلن تورینگ که بعدها پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی لقب گرفت با سوال اینکه آیا ماشین می تواند فکر کند؟ سهم بسزایی در رشد هوش مصنوعی داشت. تورینگ با کمک ماشین و آزمایش تورینگ (ماشینی است که روی یک نوار عمل می‌کند. روی این نوار، نمادهایی وجود دارد که ماشین هم می‌تواند بخواند و هم می‌تواند بنویسد و همزمان از آن‌ها استفاده می‌کند) و فرمول بندی موثر الگوریتم ها هوش مصنوعی مدرن را پایه سازی کرد.

در سال ۱۹۵۶ جان مک کارتی در اولین کنفرانس هوش مصنوعی در دانشگاه دارموث نیوهمپشر اصطلاح هوش مصنوعی را با اختراع زبان Lisp سر زبان ها انداخت و مقدمات اولین برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی را فراهم کرد. تا سال ۱۹۸۰ هوش مصنوعی به آرامی در حال پیشرفت بود تا اینکه از یک سری الگوریتم خاص برای آموزش و ایجاد برنامه های کاربردی استفاده شد.

در سال ۱۹۹۵ دو مهندس نرم افزار به نام های راسل و نورویگ، کتاب هوش مصنوعی به نام رویکردی مدرن را منتشر می کنند که تا سال ها به یکی از کتاب های پیشرو در مطالعه هوش مصنوعی تبدیل می شود. این کتاب به ویژگی هایی از هوش مصنوعی می پردازد که سیستم های کامپیوتری را بر اساس تفکر، واقع گرایی و عملگرایی متمایز می کند.

عصر استفاده از  داده های وسیع و محاسبات فضای ابری در سال ۲۰۰۴ به تکامل می رسد و سازمان ها را قادر می سازد تا اطلاعات بزرگ تری را با استفاده از مدل های هوش مصنوعی مدیریت کنند.

ابر کامپیوتر Minwa در سال ۲۰۱۵ با یک شبکه وسیع به نام شبکه کالونوشنال با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای شناسایی و دسته بندی انواع رسانه های تصویری با سرعت و دقت بسیار بالاتری نسبت به انسان شروع به کار کرد.

یک سال بعد برنامه AlphaGo DeepMind که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شد توانست یکی از بازیکنان بازی های رایانه‌ ای برتر جهان را در یک بازی ۵ بار شکست دهد. این پیروزی با حرکات سریع هوش مصنوعی به اندازه ای قابل توجه بود که شرکت بزرگ گوگل برنامه DeepMind را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

از سال ۲۰۲۲ شاهد تحولی شگرف در پیشرفت مدل های هوش مصنوعی هستیم، مدل های عظیم مانند ChatGPT و OpenAI تحول عظیمی در عملکرد هوش مصنوعی و افزایش پتانسیل آن برای بهره وری بیشتر سازمان ها و برنامه نویس ها به وجود آوردند.

آخرین روندهای این فناوری در زمان حال رنسانس هوش مصنوعی نام دارد، مدل های چند بعدی که می توانند انواع مختلفی از اطلاعات را به عنوان ورودی دریافت کرده خروجی های قوی تری ارائه کنند. این مدل ها قابلیت بینایی کامپیوترها و تشخیص گفتار را به ارمغان می آوردند که هوش مصنوعی می تواند مانند انسان ببیند، صحبت کند و تمامی رفتار انسان را درک و شبیه‌سازی کند.

source