Wp Header Logo 621.png

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: کودکان زیر ۷ سال ایرانی در یک سال گذشته ۹۰ میلیون بار خدمت سلامت در مراکز بهداشتی دریافت کرده اند.

ارائه ۹۰ میلیون خدمت سلامت به ۱۰ میلیون کودک ایرانی در یکسال گذشته

دکتر پورذهبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص شاخص مرگ و میر کودکان در ایران گفت: شاخص مرگ و میر کودکان در واقع تعداد فوتی نوزادان یک ماه تا کودکان زیر ۵ سال است که این آمار در ایران حدود ۱۵ فوت در هر هزار تولد است که از ابتدای انقلاب تا کنون این شاخص حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.  
وی افزود: در یک سال گذشته برای کودکان زیر ۷ سال در کشور، ۹۰ میلیون بار مراقبت بهداشتی ثبت شده است و تعداد کودک زیر ۷ سال ما حدود ۱۰ میلیون کودک است.  

پورذهبی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک مورد غربالگری تکامل قرار گرفتند.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه شاخص‌هایی نظیر قد، وزن، بیماری‌های شایع، فقر آهن و مشکلات شنوایی و بینایی به طور پیوسته در کودکان مورد غربالگری قرار می گیرد، افزود: برنامه‌هایی نظیر مانا، کودک سالم، غربالگری مشکلات تکاملی و دستور العمل شیرمادر در طیف وسیعی از کشور در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود.  

وی با هشدار به مادران باردار در خصوص جایگزین کردن شیرمادر با شیر‌های مصنوعی گفت: با تبلیغات غلطی که ایجاد شده تمایل به استفاده از شیر‌های مصنوعی شیوع پیدا کرده است که مشکلاتی را برای نوزادان ایجاد می‌کند.

پورذهبی با بیان اینکه با صنعتی شدن جوامع کم تحرکی در کودکان افزایش داشته است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر اختلالات مربوط به کم تحرکی در کودکان و چاقی اضافه شده است.  

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: سه برنامه عمده در وزارت بهداشت به طور جد پیگیری می شود؛ اول درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، دوم آغاز واکسیناسیون کودکان در برابر بیمای روتاویروس و پنوموکوک  و در آخر هم گروه بندی‌های سنی جدید است که سن کودکی را تا ۷ سال تعریف می‌کند تا کودکان خدمات وسیع تری دریافت کنند.  

source