به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ادبیات طنز همواره در میان مخاطبان ایرانی جایگاه خاصی داشته است. طی دهه‌های اخیر آثاری که با بن‌مایه طنز نوشته شده باشند، کم نیستند اما در این میان، آثاری که “طنز” باشند، نه فکاهی و دیگر شعب طنز، مانند همیشه معدود بوده‌اند. 

مجموعه “آبنبات”ها از مهرداد صدقی از جمله این موارد است که توانسته بار دیگر از این طریق و با استفاده درست از طنز، پیوندی باشد میان جامعه ایرانی با کتاب؛ پیوندی که در سال‌های گذشته چندان پایدار نبوده است. 

صدقی در این مجموعه داستان پسری به نام محسن را روایت می‌کند که در بجنورد زندگی می‌کند. فضای داستان در دهه‌های 60 و 70 می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان وقایعی را رقم می‌زند که در نتیجه هم طنز موقعیت ایجاد می‌کند و هم طنز در گفتار. 

صدقی “آبنبات”ها را از میان مردمی روایت می‌کند که زیر سایه جنگ تحمیلی هستند. مشکلات و تلخی‌های روزگار بسیار است اما او از این مسائل، “زندگی” را که در میان خانواده‌ها در جریان است، برای نوشتن انتخاب می‌کند. 

زبان طنز برای ایرانی‌ها همواره مفری بوده برای گذر از سختی‌ها و تلخی‌ها و برای نویسندگان ایرانی‌، همواره فرصتی بوده برای بیان آنچه نباید گفته شود. ادبیات طنز همیشه روزنه امید برای جامعه ایرانی از گذشته تا به امروز بوده است. مجموعه “آبنبات”ها هم به خوبی توانسته از این منظر زندگی ایرانی‌ها را در روزهای بحرانی به تصویر بکشد. 

انتشارات سوره مهر به‌تازگی بیست و چهارمین چاپ از کتاب “آبنبات نارگیلی” و چهل و دومین چاپ از کتاب “آبنبات هل‌دار” را در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

انتهای پیام/

source