Wp Header Logo 857.png

شهید سیدحسن نصرالله، الگویی ماندگار و ابدی در تاریخ آزادیخواهی جهان است؛ فردی که با جان و دل در مقابل ظلم ایستاد و مبارزه کرد.

برای نمایش این ظلم‌ستیزی هنر می‌تواند آیینه‌ای الگوساز باشد و در این رابطه خبرنگار ایکنا با کورورش زارعی، بازیگر و کارگردان؛ سینما، تئاتر و تلویزیون گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – شهید سید حسن نصرالله تا ابد نامش در جبهه مقاومت ماندگار خواهد بود، بزرگمردی که نامش مایه عزت و امید جبهه مقاومت است. برای تصویرگری از شخصیت این شهید، هنر به‌ ویژه سینما چگونه می‌تواند عمل کند؟

سید حسن هم در سیرت و هم در صورت زیبا و دلبر است اما چیزی که از وی در ذهن من باقی خواهد ماند بیان و سخنرانی‌های حماسی وی است. وقتی ایشان به شهادت رسیدند بسیار اندوهگین شدم زیرا دیگر کلام و بیان حماسی سید حسن را نخواهم شنید. سخنرانی و رجزخوانی‌های حماسی سید حسن ارتش و ملتی را به حرکت درمی‌آورد. کلام وی به حدی تأثیرگذار و نافذ بود که علاوه بر لبنان و ایران بسیاری از کشورهای مسلمان نیز شیفته سخنان وی بودند.

لحن و بیان سیدحسن به‌اندازه‌ای حماسی و گیرا بود که اگر دو ساعت هم پای صحبت‌های وی می‌نشستید خسته نمی‌شدید من سیدحسن را بعد از حضرت آقا، دومین سخنران برجسته جهان می‌دانم. رجزخوانی سیدحسن مرا یاد اشتلم خوانی (رجزخوانی) تعزیه می‌اندازد. سخنران‌های ایشان هم محرکی برای مردم لبنان بود هم دیگر مسلمانان جهان از کلام وی بهره می‌بردند. قدرت کلام وی این تصور را به وجود می‌آورد، خداوند کلام را در دهان ایشان قرار داده است. امیدوارم خداوند حالا که سید حسن را از ما گرفته فردی را جایگزین این شهید برایمان کند تا او بتواند پرچم این شهید بزرگوار را به دست گیرد. ویژگی که از آن سخن گفتم انتظار می‌رود در کارهای نمایشی مورد توجه قرار گیرد.

ایکنا – مقبولیت و محبوبیت سید حسن، برای همه آشکار است. پیرامون این ظرفیت در سینما و تلویزیون سخن گویید؟

سید حسن نصرالله تنها متعلق به مردم لبنان نبود بلکه همه آزادگان و مسلمانان جهان ایشان را دوست دارند. بخش عمده‌ای از این مقبولیت از کلام و رفتار حماسی این شهید نشات می‌گیرد. برای صدق گفتارم از شاهنامه مثال می‌آورم. اینکه مردم همیشه دوستدار حماسه هستند را در شاهنامه به خوبی می‌بینیم. مردم اگر رستم یا اسفندیار را دوست دارند دلیلش دلیری آنها است. سید حسن هم چون رستم شخصیتی حماسی دارد که می‌رود الهام‌بخش کارهای متعدد سینمایی باشد.

درباره محبوبیت سید حسن یک نکته را می‌خواهم اضافه کنم. این شهید نه تنها در بین مسلمانان بلکه در بین پیروان دیگر ادیان هم طرفدار دارد به‌ویژه یهودیانی که گرایشات صهیونیستی ندارند، دوستدار این شهید آزاده هستند. درباره صراحت لهجه سیدحسن باید اضافه کنم شاگردی مقام معظم رهبری باعث شده بود، سید حسن صراحت لهجه بسیار خوبی داشته باشد. درباره آزادیخواهی و مبارزه با ظلم ایشان هم باید بگویم وی در این عرصه مانند جدش سید‌الشهدا عمل می‌کرد.

ایکنا – فیلمی که قرار است با محوریت سیدحسن نصرالله ساخته شود حتماً باید حامی و بانی دولتی داشته باشد زیرا بخش خصوصی قادر نیست در این رابطه نقش دقیقی ایفا کند. پیرامون این موضوع چه نظری دارید؟

طبیعتاً در این رابطه بخش خصوصی نمی‌تواند چندان پرکار باشد هرچند ممکن است برخی هنرمندان با دغدغه شخصی خود کارهایی را تولید کنند اما آثاری که قرار است در مقیاس بزرگ به سیدحسن بپردازد حتماً باید حامی دولتی داشته باشد. در همین رابطه ما قرار است به زودی کاری را با محوریت غزه روی صحنه ببریم ولی به محض پایان این نمایش مسلمان تئاتری با محوریت سیدحسن نصرالله روی صحنه خواهم برد.

ایکنا – فیلم یا هر اثر هنری که قرار است سیدحسن نصرالله را موضوع کارش قرار دهد باید از چه نکاتی پرهیز داشته باشد تا کارش با آسیب‌های احتمالی مواجه نشود؟

در این رابطه باید از کارهای سطحی و شعاری به شدت پرهیز شود. شخصیت سیدحسن نصرالله، کاراکتر بسیار عمیقی دارند. وی جدا از مبارز بودن، عالم دینی بود؛ ویژگی که باعث می‌شود وی چندوجهی باشد. برای پرداختن به چنین شخصیت‌هایی باید مطالعه و تحقیق کافی صورت گیرد تا اثر تولیدی بتواند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

شخصیت‌هایی نظیر؛ سیدحسن نصرالله تنها به یک دوره خاص خلاصه نمی‌شود بلکه می‌توان برای نسل‌هایی آینده نیز الگو باشد در چنین شرایطی طبیعی است فیلمساز آگاه و مدبر پشت دوربین این کار قرارگرفته تا بتواند شخصیت‌پردازی دقیقی از موضوع داشته باشد.

ایکنا – سؤال پایانی به هنرمندی مربوط می‌شود که قرار است اثری هنر با محوریت سید حسن نصرالله خلق کند. چنین فردی چه ویژگی به لحاظ فردی می‌تواند داشته باشد؟

مسلماً سینماگری که به این موضوع نگاهی معمولی و ساده دارد با فردی که مضمون را باور و ایمان دارد کاملاً کیفیت کارش متفاوت است. فیلمساز یا کارگردان تئاتری که قرار است اثری هنری در این رابطه خلق کند حتماً باید به آرمان‌های مقاومت باور و ایمان داشته باشد. وقتی این ویژگی حاصل شد مطمئن باشید اثری که خلق می‌شود انتظار می‌رود در جذب مخاطب مؤثر واقع شود. برای مثال آیا می‌توان فیلمی که حاتمی‌کیا درباره جنگ می‌سازد را با آثار سینماگری که جنگ را درک و لمس نکرده کاملاً، متفاوت است.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام

source