Wp Header Logo 1104.png

جوان آنلاین: چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن» با حضور تعدادی از کارشناسان و پژوهشگران این حوزه برگزار شد. 
فریدون باقری، دبیر مؤسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها گفت: یاد سید مقاومت، شهیدان حسن نصرالله و شهید هنیه را گرامی می‌دارم که فراق آن‌ها دل هر انسان آزاده در جهان را اندوهگین کرده‌است. البته این اندوه به تعبیر رهبری از جنس حسینی است. به هر ترتیب مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی ژرفا در اواخر سال گذشته توفیق داشته در راستای حمایت معنوی از جریان مقاومت سه نشست علمی تخصصی با موضوع موسیقی مقاومت برگزار کند. در این سه نشست علاوه بر مدرسان ایرانی پژوهشگران و مدرسانی از عراق، فلسطین، لبنان، تونس و یمن حضور داشتند، اما در این مراسم که با اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی مصادف است، برنامه با میهمانانی از هندوستان، کنیا و ترکیه برگزار می‌کنیم. 
لاله افتخاری، دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان هم در سخنانی درباره ترکیب مقاومت با هنر گفت: در جای جای دنیا دیدیم هنر و ادبیات چقدر زیبا می‌شود، وقتی در خدمتی عظیم باشد. ضمن اینکه ما شاهد بوده‌ایم در هر جای دنیا که عزیزان هنر خود را در خدمت مقاومت درآورده‌اند، چقدر زیبا بوده‌است. سرود «سلام فرمانده» در ایران تولید شد، ولی خیلی راحت در دنیا جای خود را باز کرد، چون از دل برآمده‌بود. همین‌طور اثر «عصر عاشورای» استاد فرشچیان که دیدیم چگونه جایگاه خود را در دنیای هنر بدون نیاز به ترجمه پیدا کرد. 
این پژوهشگر افزود: یکی از مهم‌ترین کار‌ها در این جنگ، استفاده از موسیقی است، امری که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و مسلمان و غیرمسلمان ندارد. ما باید با استفاده از هنر، زنان و دختران دنیا را کنار هم بیاوریم. زنانی که در غزه هستند، می‌بینند همسر و فرزندشان می‌روند که این از خود شهادت سخت‌تر است. پس باید به این مسئله از دریچه هنر موسیقی پرداخته شود. باید در هنر مقاومت از این وجه استفاده شود و واقعیات را درباره این مسئله هم با زبان هنر بیان کرد. 
در ادامه محسن رفیعی، دبیر اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا اشعار و متن‌های کوتاه و مختلفی را درباره فرمایشات رهبر انقلاب نسبت به مبارزه جوان‌های فلسطینی و اهمیت موسیقی در بحث مقاومت و طوفان‌الاقصی و غزه قرائت کرد. 
وی همچنین گزارشی از بازخورد‌های هنری نسبت به طوفان‌الاقصی را ارائه و پس از آن نیز به صورت همزمان از ۱۰۰ اثر موسیقی رویداد جهانی «آوای غزه» رونمایی شد. 
حسین حینزانو، شاعر و خواننده کنیایی نیز در ابتدای صحبت‌هایش توضیحاتی درباره موسیقی آفریقا بیان کرد و افزود: موسیقی آفریقا در سطح قاره بسیار گستردگی دارد که با فرهنگ ملیت‌های مختلف آمیخته شده‌است و ما ژانر‌های مختلف موسیقی در این قاره داریم. در شرق آفریقا در کشور‌های کنیا، اوگاندا و تانزانیا ژانری را داریم که به زبان اصلی آفریقا گره خورده‌است. نوعی از موسیقی به نام «تعارب» که تأثیر زیادی روی مردم و زندگی آن‌ها دارد. به طور کلی می‌توان گفت در آفریقا زندگی مردم شدیداً با موسیقی گره خورده‌است. 
وی درباره تأثیر مقاومت در موسیقی گفت: یک مثال می‌زنم، در ایران اثری توسط آقای ابوذر روحی به نام «سلام فرمانده» پخش شد که اینجا هم آن را شنیدیم، اما جالب اینکه ما می‌بینیم که چقدر یک آهنگ می‌تواند در آفریقا هم مؤثر باشد. ما این آهنگ را به زبان‌های مختلف در آفریقا برگرداندیم و دیدیم این آهنگ روح آدم‌هایی را که درباره مقاومت فکر می‌کنند، در برگرفت، چراکه مردم خیلی آهنگ و ایده‌اش را درباره مقاومت دوست داشتند. مقاومت تأثیر زیادی روی مردم گذاشت که بخواهند یک تفکر مقاومتی تشکیل دهند و آن را در موسیقی هم باز‌نشر دهند. حتی از من می‌پرسیدند که امام مهدی (عج) کیست؟ و منظور از فرمانده کیست؟ پرسش‌هایی که به خودی خود نشان از تأثیر موسیقی مقاومت می‌دهد.

source