Wp Header Logo 1786.png

هنر می‌تواند شامل آثارسینمایی پرخرج و زمان بر باشد، می‌تواند کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی، کاریکاتور و کتاب باشد. آنچه مهم است این است که هنر قالب‌های مختلفی دارد که هر کدام اثرگذاری خود را دارند. بشر به خصوص در عصر حاضر فراموشکار است. خیلی زود حوادث و وقایع دوست و دشمن را از یاد می‌برد. همان‌طور که در فتنه ۱۴۰۱ برخی با فراموش‌کردن تاریخچه عملکرد سازمان منافقین به آغوش آن و نوچه‌هایش پناه بردند. همان طور که برخی موشک‌باران ناجوانمردانه عراق به ایران و کمک‌های غرب به آن را فراموش کردند، اگر بخواهیم مثال بیاوریم هزاران نمونه از فراموشکاری‌های سیاسی، اجتماعی، تاریخی را می‌توان نام برد، اما این هنر است که تاریخ را ثبت می‌کند؛ موضوعی که رهبر انقلاب بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند. 
از ابتدای جنگ اشغالگران صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع غزه برخی از این قالب‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کردند، اما تأثیرشان مانند خود فضای مجازی گذرا و کوتاه‌مدت بوده‌است، بنابراین باید برای کار بزرگ هنر‌های ماندگار را هم به کار بست. هنر نقاشی آن هم در ابعاد بسیار بزرگ از قدیم‌الایام مرسوم بوده‌است؛ چنانچه هنوز به عنوان تاریخ‌نگاری مصور به آن نگاه می‌شود. موزه لوور پر از نقاشی جنگ‌های بین‌المللی است که در ابعاد بسیار بزرگ کشیده و نصب شده‌است. حتی در کاخ چهل ستون اصفهان هم شاید کمتر کسی بداند نقاشی‌های بزرگی از جنگ‌های صفویه و افشاریه و قاجار هم موجود است که البته به دلیل ضعف قوای هنری در ایران و مستند‌سازی کمتر به آن‌ها پرداخته شده‌است؛ مثلاً جنگ ۳۳ روزه در لبنان که شاید مطالبی از آن بخصوص در فضای مجازی آورده شده‌باشد، اما حقیقت آن است که مطالب مختصر و کلی است و نسل جدید از آن جنگ مهم چیزی نمی‌داند، نه‌تن‌ها نسل جدید، به صورت کلی حافظه تاریخی جوامع کوتاه‌مدت است و زود فراموش می‌کند به خصوص جامعه‌ای که زیرتیغ تبلیغات دروغین غرب قرار گرفته‌است با دیدن غزه تعجب می‌کند، در حالی که نمی‌دانند در بوسنی و کوزوو هم همین وضعیت بود، آن زمان هم یک نسل‌کشی در دل غرب و علیه مسلمانان ایجاد شد و حالا به تاریخ پیوسته و آرشیو شده‌است. امروز جنگ غزه و لبنان هم با همه غم‌ها و اتفاقاتش به تاریخ می‌پیوندند، اما این هنر است که آن را برای آیندگان ثبت می‌کند. مانند جنگ تحمیلی خودمان که هنر نقاشی توانست صحنه‌های شاخصی را در ذهن‌ها نگاه دارد. مثل تابلوی شهادت شهید حسین فهمیده، که نوجوانی را مقابل تانک‌ها نشان داده و هنوز مورد استقبال مخاطبان زیادی است. 
امروز هم استادان متعهد و توانایی داریم که می‌توانند این جنگ ظالمانه و نامتقارن را به تصویر بکشند. تصاویری ماندگار که وقایع غزه، لبنان، یمن، عراق و جبهه مقاومت را درصحنه ماندگار کند تا همگان بدانند روزی اشغالگران صهیونیست چه نسل کشی در منطقه به راه انداختند و امروز جای چنین آثاری خالی است.

source