Wp Header Logo 2015.png

جوان آنلاین: پیش تولید سریال موسی (ع) این روز‌ها در شهرک سینمایی غزالی در حال انجام است و ابراهیم حاتمی‌کیا با تیم فنی که با خود همراه کرده سخت مشغول پیش‌بردن کار است. اثری که از سوی پیمان جبلی و مدیرانش به‌طور جدی و مکرر مورد حمایت و بازدید قرار می‌گیرد. 
چند سال پیش و بعد از پشت سر گذاشتن برخی اتفاقات عجیب و غریب بالاخره پیش‌تولید سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سریال‌های دهه‌های اخیر صدا و سیما، کلید خورد. در حال حاضر پیش‌تولید «موسی کلیم‌الله (ع)» با استفاده از تکنولوژی ادامه دارد و تیم‌های تولید که مجموعاً بیش از ۳۰۰ نفر هستند، مقدمات آغاز فیلمبرداری این مجموعه را آماده می‌کنند. 

اتفاقی ویژه

سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» در حاشیه این بازدید درباره مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» گفت: از آنجایی که سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» طبق استاندارد‌های روز دنیا ساخته می‌شود، قطعاً بازار خود را خواهد داشت. امسال از نسخه پایلوت مجموعه در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌کنیم و بعد از آن باید به فکر بازارسازی و بازارپردازی باشیم. امیدوارم اتفاق ویژه‌ای برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بیفتد، چون ما سابقه ساخت کار‌های دینی را داشته‌ایم که از آن‌ها در دنیا استقبال ویژه شد؛ مثل سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی آقای فرج‌الله سلحشور. رضوی ادامه داد: سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» مثل سریال «یوسف پیامبر» است، چراکه بخش عمده‌ای از آیات قرآن کریم به داستان حضرت موسی (ع) ارتباط دارد. در دنیا هم درباره ایشان کار‌های متفاوتی ساخته شده‌است. این مجموعه هم قرائت صداوسیمای جمهوری اسلامی از داستان حضرت موسی (ع) است که امیدوارم بازار جهانی داشته‌باشد. 

تهیه‌کننده سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» با اعلام این خبر که فعلاً پیش‌تولید مجموعه به پایان رسیده‌است، افزود: برای اینکه بازخورد تولید مجازی را دریافت کنیم، لازم است پیش‌نمایش این مجموعه را به مردم نمایش بدهیم و بازخورد آن را دریافت کنیم. در نتیجه، ادامه کار را بر اساس بازخورد مردم جلو می‌بریم. این کار در دنیا متداول است و در فیلم و سریال‌های مختلف دنیا یک یا دو قسمت پایلوت ارائه می‌دهند. ما به جای اینکه این قسمت‌ها را در تلویزیون پخش کنیم، در جشنواره فیلم فجر به نمایش می‌گذاریم، تا بتوانیم سریع بازخورد بگیریم. بلافاصله بعد از جشنواره هم وارد فاز تولید سریال می‌شویم. 

به یادماندنی و تاریخ‌ساز

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز در جریان بازدید از این پروژه، ضمن اعلام رسمی تولید این اثر گفت: تیم سازنده تصمیم گرفته‌است تا پیش‌نمایش مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» را به‌عنوان بخشی از تولید مجموعه نمایشی آماده کنند و مردم به زودی پیش‌نمایش آن را مشاهده خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه امیدواریم که با تولید مجموعه الف ویژه و فاخر «موسی کلیم‌الله (ع)» شاهد اثری به‌یادماندنی، جریان‌ساز و تاریخ‌ساز باشیم، افزود: تیم تولید به‌صورت فشرده در حال فعالیت هستند، تا بتوانند هر چه زودتر این سریال به‌ویژه نسخه پیش‌نمایش آن را آماده کنند. سرعت تولید بسیار مطلوب است و همکاران مدت قابل‌توجهی را صرف برداشت‌های آزمایشی کردند، تا برای اولین‌بار سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» در تاریخ تلویزیون و سینما به‌عنوان سریالی با فناوری بسیار پیشرفته تولید شود. 

رئیس رسانه ملی ادامه داد: مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» انقلابی فناورانه در تولید سینما و تلویزیون ایجاد خواهد کرد و لازم بود دوره‌ای طولانی صرف عناصر مختلف تولید و شناخت ذهنی تولیدی متناسب با این فناوری شود؛ از طرفی، اقدامات لازم از لحاظ تأسیس زیرساخت‌ها، تأمین تجهیزات پیشرفته و فراهم آوردن مراحل طراحی و تولید با موفقیت مسیر خود را طی کرده‌است. 

وی با بیان اینکه ساخت این مجموعه با قدرت ادامه دارد، اظهار کرد: داستان «موسی کلیم‌الله (ع)» پنج فصل دارد. با وجود اینکه نزدیک به سه دهه از ایده‌پردازی، طراحی، نگارش و آماده‌سازی تولید این مجموعه فاخر گذشته، ما شاهد به ثمر رسیدن این پروژه‌ایم. جبلی خاطر نشان کرد: از نتایج مهم بومی‌سازی این تکنولوژی و به نتیجه رسیدن آن در سریال موسی کلیم‌الله (ع)، تغییر خط تولید سنتی به تکنولوژی مدرن و صنعتی با استفاده از تکنولوژی روز در صنعت سریال‌سازی و سینمای ایران خواهد بود. این کار حاصل تلاش این تیم در ۹ ماه گذشته است و صدا و سیما ضمن استقبال از این تغییر، از آن پشتیبانی می‌کند. 

تولید مجازی، آینده سینما و تلویزیون 

تکنولوژی تولید مجازی Virtual Production)) تکنیکی جدید است که در چند سال اخیر توسط استودیو‌های بزرگ فیلمسازی بین‌المللی استفاده می‌شود و قرار است برای اولین‌بار در سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بومی‌سازی و اجرا شود. این تست توسط ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سریال و با استفاده از جمعی از نیروی‌های متخصص جوان داخلی انجام شده‌است. سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» پنج فصل دارد و با فناوری پیشرفته «تولید مجازی Virtual Production» تولید خواهد شد. طبق اعلام تهیه‌کننده مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» نسخه پایلوت این سریال قرار است در قالب یک فیلم سینمایی برای جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود. در پایلوت یا اپیزود اولیه، تکنولوژی‌های به کار گرفته‌شده، سنجیده می‌شود و تولید نسخه پایلوت پیش از تولید کل اثر در میان سریال‌های بزرگ دنیا، یک رویه ثابت است. در تکنولوژی تولید مجازی که بخش‌هایی از آن بومی‌سازی شده‌است، عوامل پیش از نسخه پایلوت، چندین بار با حضور بازیگران غیراصلی و هنروران، تست‌های مختلفی را انجام داده‌اند که گزیده‌ای از تست‌ها توسط شبکه‌های خبری صدا و سیما منتشر شده‌است. 

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود دکور‌ها و فضا‌های میدانی عظیمی‌برای فصل اول و دوم مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» ساخته شود که علاوه بر ساخت، نگهداری و تعمیرات آن در آینده نیز هزینه بسیار زیادی را به پروژه تحمیل می‌کرد. خوشبختانه حالا با تست‌های متعددی که با استفاده از تکنولوژی تولید مجازی صورت گرفته، هم در هزینه ساخت ۱۱۰ هکتار (معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع) دکور و فضا‌های عمومی صرفه‌جویی می‌شود و هم مدت زمان فیلمبرداری آن را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این تکنولوژی، ترکیبی از فناوری به روز جهانی، نیروی انسانی متخصص و ابزار‌های فناورانه است که برای واردات بخشی از تجهیزات فنی آن محدودیت‌هایی وجود دارد و نیروی انسانی متخصص بومی آن نیز باید آموزش داده شود. با این همه تکنولوژی جدید تولید مجازی زیرساخت مهمی برای آینده سینما و تلویزیون کشورمان به حساب می‌آید که می‌تواند مسیر تولید آثار مختلف بخصوص کار‌های تاریخی را ساده‌تر و به صرفه‌تر می‌کند.

source