Wp Header Logo 2377.png

جوان آنلاین: محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با جوان آنلاین بیان کرد: استان گیلان و شهر رشت سابقه تئاتری قابل اعتنایی دارد و اشراب بعضی از اندیشه‌های دراماتیک از این منطقه بوده است. خداوند استاد اکبر رادی را رحمت کند که جزو ارکان اصلی تئاتر کشور هستند و در این منطقه آثار ارزشمندی را آفریدند.

معاونت امور هنری با بیان این که در این دوره رویداد صاحبدلان به جایی رفت که باید می‌رفت، افزود: ما اگر باور‌های دینی نسل جدید و نسل قبل را به یکدیگر پیوند نزنیم و آن را عمیق و مستحکم نکنیم ضرر آن را نه تنها در آینده دور، بلکه در نزدیک‌ترین روز‌ها خواهیم دید. اعتقادات دینی بسیار زود خود را در حوزه اجتماعی نشان می‌دهند و رقیق شدن آن نیز به همین شکل است. باور به کسب ثواب تاثیرات بسیار زیادی دارد و اگر از میان برود همه ضرر خواهند کرد. نباید به نگاه دینی در آثار هنری بی‌اعتنا بود.

وی با بیان اینکه از سال‌های دور تلاش‌هایی برای حذف اندیشه دینی که مظاهر گفتمانی ما هستند در هنر صورت گرفته است، گفت: ما نگران تکنیک نیستیم بلکه نگران فرهنگ هستیم و باید طبق فرموده رهبر معظم انقلاب از فرهنگ و هنر دینی مراقبت کنیم.

سالاری همچنین اظهار کرد: اهمیت صاحبدلان از این منظر برای ما بسیار است چرا که حوزه تئاتر دینی است و عمیق و باورمند؛ این گونه نمایشی ارزش‌هایی مانند ایثار، بخشش، احترام به بزرگتر را در خود دارد و غیبت و دروغ در آن قبیح است.

معاون هنری ارشاد افزود: متأسفانه آرام آرام دست‌های نامریی مفاهیم دینی و ارزشی را از آثار هنری چیده‌اند و بیشتر به سمت حوزه‌های دیگری رفته است که با وجود اهمیت، اما مفاهیم دینی در آن‌ها کمرنگ شده است؛ بنابراین باید تئاتر دینی و رویداد صاحبدلان تقویت شود.

سالاری با قدردانی از محمود فرهنگ دبیر این رویداد فرهنگی و هنری گفت: بسیار از آقای فرهنگ تشکر می‌کنم که از این نهال مراقبت کردند و امروز تبدیل به یک نهال تناور شده که شاخ و برگ آن به اقصی نقاط کشور رسیده و ثمرات آن در سریال سازی و سینما دیده می‌شود و باعث رشد این تفکر شده است. اگر این اندیشه‌ها در سریال سازی و سینما نفوذ نکند اثربخش نخواهد بود. هنرمندان این عرصه از تئاتر ریشه دوانده‌اند و اگر این بخش تقویت شود بخش‌های دیگر نیز تقویت خواهند شد.

سالاری در پایان سخنان خود نیز تاکید کرد: جشنواره صاحبدلان باید رشد کند و گسترش یابد. از همه می‌خواهم که در این راه اولا برای خودشان نیت کار خیر کنند چرا که کار در جشنواره صاحبدلان مانند صدقه دادن و کار خیر است و اگر کسی به نیت وارد این کار شود حتما برکاتش را خواهد دید.

source