Wp Header Logo 2303.png

رئیس انجمن علمی بیماری‌های لثه و دهان گفت: سرانه دندانپزشک در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک دندانپزشک است. در حالی که در کشور ما کمتر از سرانه جهانی است.

 دکتر طالبی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما، در خصوص سرانه دندانپزشک در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان گفت: در سراسر دنیا به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید یک دندان پزشک باشد ولی در کشور ما این نسبت کمتر است.

وی افزود: اگر دندانپزشک به درستی توزیع شود مشکلات دسترسی مردم در برخی از مناطق هم برطرف می‌شود.

طالبی با بیان اینکه به علل مالی دندانپزشکان در مراکز استان‌ها متراکم شده اند، گفت: در شهر‌های بزرگ به علت درآمد‌های بالا تراکم دندانپزشک بسیار بالاست ولی در شبکه‌های بهداشتی کشور دندانپزشک حضور ندارد.

وی با انتقاد از سیاست پذیرش دانشجو در دانشکده‌هایی که زیرساخت لازم را ندارند، اظهار داشت: در رشته ما دندانپزشک با سرانه یونیت شناخته می شود؛ در برخی از جا‌هایی که دانشجو تربیت می شود زیرساخت سخت افزاری کافی از قبیل یونیت و تجهیزات وجود ندارد.

رئیس انجمن علمی بیماری‌های لثه و دهان به شاخص پوسیدگی بالای دندان ایرانی‌ها هم اشاره کرد و گفت: دهان آیینه بدن است و بیماری‌های لثه بر روی آلزایمر و دیابت اثر می‌گذارد.
وی ادامه داد:  تحقیقات نشان داده در بین مادران باردار حتی اگر بیماری‌های لثه کنترل نشود می‌تواند تا ۲.۵ برابر سبب تولد زودهنگام نوزاد شود.  

در پایان طالبی گفت: رسانه‌های جمعی باید در تبلیغات محصولاتی که مضر دهان و دندان است سختگیری به خرج دهند.

 

 

source