Wp Header Logo 2461.png

به گزارش شهرآرانیوز؛ وقتی می‌بینی کسی در حال سوختن است چه احساسی داری؟ درباره محاسن الخطیب، هنرمند شهید فلسطینی که تصویرگر زخم های غزه بود بیشتر بدانید.

پرده اول:
تصویرگر بهشت دختر است

تصورکنید، دختری زیبا، با پرنده‌ای نشسته بر شانه اش، دارد کبوتر صلح را در میان شاخ وبرگ‌های درخت زیتون تنومندی به تصویر می‌کشد. دارد با ظرافت تمام به خط‌های لطیف و نازکش روی کاغذ جان می‌دهد. رنگ‌های سبز و آبی و زرد و نارنجی که با هم ترکیب شوند، می‌شود بهشتی را که جای زندگی است، تصور کرد. خبری هم از ناله‌ها و ضجه‌های کودکان و مادران نیست، خبری از آتش و دود نیست و جز صدای رقص برگ‌های زیتون و شٌرشٌر نهر آب و آواز پرندگان، صدایی در این بهشت خیالی نمی‌شنوی. حالا دختر دارد آرام آرام کار را تمام می‌کند. دارد، خط‌های اضافه را از روی کاغذ پاک می‌کند.

پرده دوم: 
زیر درخت زیتون یکی به ما نگاه می‌کند

صدای گوش خراش پرنده‌های جهنمی سکوت شهر را می‌شکنند و … بعدش معلوم است.
حالا تصور کنید؛ تلی از خاک و آهن و آجر و خانه‌ای که دیگر نیست و تَن‌هایی که زیر سنگینی بمب‌ها با ویرانه‌های خانه بی جان شده اند و آن دختر زیبا، که اسمش محاسن بود، بر بالین خانه ویران شده اش چند ثانیه‌ای می‌نشیند و لبخندی تلخ گوشه لبش را تکان می‌دهد و بعد می‌رود توی همان قابی که خودش کشیده بود. می‌رود پای همان درخت زیتون، کبوتر بر شانه اش می‌نشیند و هر دو به ما نگاه می‌کنند.

پرده سوم: 
ما در حال سوختن هستیم

همین چند ساعت پیش نام «محاسن» بار‌ها و بار‌ها در سطر‌های خبری رسانه‌های عربی تکرار شد. محاسن الخطیب همان دختری که بر شانه اش پرنده‌ای نشسته بود، تصویرساز قابلی هم بود. او داشت جهان خیالی اش را به تصویر می‌کشید و با خطوط لطیفش به زندگی جان می‌بخشید و آرزو می‌کرد جهنمِ دنیا برای همه مردمانش بهشت شود. کاش جنگی نبود و آرزو‌های محاسن رنگ واقعیت می‌گرفت.
۲ شب پیش اف ۱۶‌های اسرائیلی خانه محاسن را در جبلیه، جایی در شمال غزه، بمباران کردند، خانه هنرمندی که صلح طلبی مهم‌ترین شاخصه موضوعی آثارش بود.

در یک سال گذشته بیشتر تمرکز محاسن الخطیب بر طراحی و تصویرسازی از مردم و ویرانی‌های جنگ غزه معطوف شده بود و با انتشار ویدئو‌هایی از وضعیت وخیم زندگی در این منطقه، سختی‌های کار در این فضا را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذاشت. آخرین اثر او دو روز پیش از شهادتش و در واکنش به کشتار بی رحمانه آوارگان فلسطینی از سوی جلادان اسرائیل خلق شده بود. پس از بمباران بیمارستان الاقصی و انتشار فیلم دردناک شهادت «شعبان الدالو» در آتش این جنایت، محاسن الخطیب، اثری تلخ و تکان دهنده با عنوان «ما در حال سوختن هستیم» را پیش چشم مخاطبانش خلق کرد.

الخطیب آخرین پست صفحه شخصی اینستاگرامش را نیز به انتشار آخرین اثرش اختصاص داد و پای آن نوشت: «به من بگو، وقتی می‌بینی کسی در حال سوختن است چه احساسی داری…» بنیاد فرهنگ، هنر و رسانه فلسطین در بیانیه‌ای به شهادت این هنرمند فلسطینی واکنش نشان داد.

در بخشی از این بیانیه که در «الجزیره» منتشر شده است به تهاجم هواپیما‌های اشغالگر به خانه الخطیب اشاره شده و آمده است: «هواپیمای اشغالگر خانه او را در شمال غزه هدف قرار داد، جایی که او ثابت قدم ماند، آوارگی دید و آوارگی را به تصویر کشید. {… } محاسن الخطیب قبل از شهادت و در جریان جنگ نابودگر غزه، تأثیر هنری جاودانه‌ای از خود بر جای گذاشت و با آثارش زخم‌های ما را به تصویرکشید.»

source