به گزارش خبرگزاری تسنیم،  مسعود فرازنه، مدیرعامل انتشارات به‌نشر، از تولید و انتشار 593 هزار جلد کتاب انتشارات به نشر در نیمه ابتدایی سال خبر داد و از آن به عنوان ماه‌های طلایی فعالیت انتشارات به نشر یاد کرد و گفت: در شش ماه گذشته انتشارات به‌نشر 236 عنوان کتاب با شمارگانی بالغ بر 593 هزار نسخه تولید و چاپ کرد که از این تعداد 18 عنوان چاپ اول و 218 عنوان تجدید چاپ بوده است.

رتبه نخست چاپ آثار حوزه ادبیات دینی

وی با اشاره به اینکه عمده آثار به‌نشر در زمینه‌های معارف اسلامی، سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت بویژه امام رضا(ع)، زیارت، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های نظام ولایی و متون دینی (قرآن و ادعیه) است و در قالب‌های ادبیات دینی و ادبیات پایداری برای مخاطبان کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال تولید می‌شود، اظهار کرد: سهم تولید آثار با موضوع سنت و سیره اهل بیت(ع) در قالب ادبیات دینی، از سایر حوزه‌ها بیشتر و چشمگیرتر است. استقبال از آثار دینی در قالب‌های جدید هنری باعث شده تا تولید آثار در قالب ادبیات دینی بیش از پیش در به‌نشر مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

فرزانه تصریح کرد: برگزاری جلسات متعدد هم‌اندیشی با نویسندگان شاخص، رایزنی و عقد قرارداد با نویسندگان مطرح و موفق، توجه به ژانرهای جدید همچون رمان فانتزی و ژانر وحشت، توجه و برنامه‌ریزی برای تولید کتاب ویژه نوجوانان و دهه هشتادی‌ها سهم عمده‌ای در برنامه کاری گروه تولید به‌نشر در شش ماه بتدایی سال داشته است.

وی با تأکید بر اینکه کسب پنج افتخار برای کتاب‌های به‌نشر کارنامه شش ماهه این انتشارات را سنگین‌تر می‌کند، اضافه کرد: رمان‌های «صادقانه»، «اردو در قبرستان ژغاره» و «رهایم نکن» به مرحله نهایی جشنواره‌های بیست و یکمین جایزه قلم زرین و نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در بخش داستان بلند و رمان و تصویرگری راه یافته ونامزد دریافت جایزه شده‌اند. همچنین کتاب «پیچوله و کوچوله» نیز رتبه شایسته تقدیر در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در بخش تصویرگری کسب کرد و کسب عنوان مرغک زرین جایزه ویژه شعر کودک کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کتاب «شعرهای رودخانه» از دیگر افتخارات به‌نشر در سال جاری است.

فروش یک میلیون و 530 هزار جلد کتاب و محصول فرهنگی در انتشارات به‌نشر

مدیرعامل انتشارات به نشر با تأکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور 1403 مجموعه فروشگاه‌های به‌نشر در مشهد، تهران و سایر شعب خود بیش از یک میلیون و 530 هزار جلد کتاب و کالای به فروش رسانده‌اند، تصریح کرد: عمده این فروش در اطراف حریم مطهر حریم رضوی رخ داده است و نوید این را می‌دهد که در سبد سوغات زائران رضوی، کتاب و کالای فرهنگی نیز جای خود را باز کرده است.

وی به طرح‌های کلان فروش و تأمین آثار به عنوان یکی از اقدامات شاخص بازرگانی به‌نشر در نیمه ابتدایی سال جاری از جمله تأمین اقلام مورد نیاز نوآموزان مهدالرضا (ع)اشاره کرد و افزود: در این کلان طرح بیش از 30 هزار از نوآموز مهدالرضا(ع) اقلام آموزشی، کمک آموزشی و نوشت افزار مورد نیاز خود را طی یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق از واحد فروش به‌نشر تحویل گرفته و به استقبال سال تحصیلی رفتند.

مدیرعامل انتشارات به نشر، توزیع بن خرید بین کارکنان آستان قدس رضوی و ایجاد فضای مناسب برای خرید کتاب و کالاهای فرهنگی برای خانواده‌های کارکنان آستان قدس رضوی را از دیگر کلان پروژه‌های فصل تابستان پرکار این انتشارات عنوان کرد که با مشارکت معاونت منابع و سرمایه انسانی آستان قدس رضوی محقق شد.

فرزانه افزود: توسعه شعب فروشگاهی و باز آرایی فضای فروشگاه‌ها، توسعه زنجیره تامین کنندگان کتاب و کالا، افزایش تعداد خطوط تولیدات سوغات فرهنگی زائر، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه راهنمایان کتاب و تمرکز بیشتر بر مطالعه علمی با هدف تدوین برنامه توسعه‌ای از دیگر اقدامات شاخص حوزه بازرگانی انتشارات به نشر در شش ماه گذشته است.

مهمترین اقدامات تبلیغی ترویجی به‌نشر

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ و ترویج، روابط عمومی انتشارات به‌نشر به عنوان بازوی سایر بخش‌ها اقدامات قابل توجهی را در زمینه‌های تبلیغ و ترویج و معرفی آثار و برگزاری رویدادها انجام داده است، افزود: تولید و انتشار 500 خبر در رسانه‌های مجازی و کاغذی کشور، تولید و انتشار 40 بسته محتوایی مناسبتی در فضای مجازی، تولید و بازنشر 50 تیزر، کلیپ و معرفی کتاب ویدیویی، برگزاری 20 نشست نقد و بررسی و معرفی کتاب از مهم‌ترین اقدامات ترویجی به‌نشر در شش ماه گذشته بوده است.

شرکت 20 هزار کتابخوان در دو پویش مطالعاتی

فرزانه از برگزاری دو مسابقه و پویش کتابخوانی ملی برای کتاب‌های «مامان جونی و زیارت» و «مبارزه خستگی‌ناپذیر در پرتو شیوه حکیمانه»در شش ماه ابتدایی سال جاری توسط روابط عمومی به‌نشر خبر داد و گفت: بیش از 20 هزار شرکت کننده این مسابقات را همراهی کرده‌اند. وی ادامه داد: با هدف تربیت و آموزش نوقلمان و تقویت نویسندگان حوزه ادبیات دینی جلسات آموزشی «عصرانه داستان نویسان رضوی» به صورت منظم و دو بار در هرماه در فروشگاه مرکزی به‌نشر برگزار شده که به زودی خروجی این جلسات به صورت مجموعه کتاب چاپ خواهد شد. تولید مجلات مختلف از جمله «کتاب رضوی»، «نقاره خونه» و «گلدسته» از دیگر اقدامات به‌نشر است که با همکاری حوزه‌های مختلف برای مخاطبان آماده و عرضه می‌شود.

ترجمه 30 اثر به نشر به زبان‌های مختلف

وی، گسترش مخاطبان در فراسوی مرزها و صادرات آثار به‌نشر به سایر کشورها و توجه به نیاز و کشش خانواده‌های مسلمان و شیعه به تهیه کتاب، به‌خصوص کتاب‌های کودک را از جمله رویکردهای این انتشارات در حوزه بین‌الملل عنوان کرد و یادآور شد: این انتشارات با شرکت در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای دیگر از جمله نمایشگاه کتاب مسقط، بغداد، دوشنبه، بیروت و… و رایزنی با ناشران و موزعان خارجی گام‌های بلندی در این حوزه برداشته است. از ابتدای سال جاری طرح ترجمه 36 عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 30 عنوان از این آثار توسط مترجمان زبردست و بومی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه ترجمه و آماده‌سازی شده‌است. همچنین تأسیس نمایندگی در کشور عراق، رایزنی برای ایجاد بستر عرضه کتاب در فروشگاه‌های کتاب کشورهای همجوار و برگزاری رویدادهای مشترک بین‌المللی از اقدامات اصلی شش ماهه بخش بین‌الملل به‌نشر در شش ماهه ابتدایی امسال است.

انتهای پیام/

source