Wp Header Logo 2642.png

به گزارش شهرآرانیوز؛ آیین رونمایی از کتاب زندگی نامه شهید حمید صبوری راد، دانش آموز نخبه مشهدی، در مسجد مالک اشتر برگزار شد.
در مهرماه ۱۳۹۵، سرلشکر محسن رضایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با انتشار تصویری و نوشتاری، به تمجید از مقام یک رزمنده شهید مشهدی پرداخت. حمید صبوری راد، نوجوان مؤمن و نخبه‌ای بود که با ابداع یک مین ضدزره مخصوص موسوم به «مین نوری»، فصل تازه‌ای از ابتکارات جنگی را در تاریخ دفاع مقدس رقم زد.

به گواه تاریخ، دانش آموز شهید حمید صبوری، در همان شبی که برای نخستین اجرای ابتکار خود به خط زده بود، در کمین دشمن گرفتار شد و به شهادت رسید. اما کاربری مین‌های افسانه‌ای که فقط در روز فعال می‌شوند، به عنوان برگی زرین در تاریخ ابتکارات نبوغ آمیز رزمندگان یگان‌های رزم خراسان و به ویژه شهدای دانش آموز مشهدالرضا (ع) ثبت و ضبط شده است.

شامگاه سه شنبه، مسجد تاریخی مالک اشتر در خیابان خرمشهر میزبان یادواره شهدای این مسجد و گرامیداشت سالروز شهادت شهید حمید صبوری راد بود. رویدادی که، اگرچه عنوانی مشابه با سایر یادواره‌های شهدا داشت، اما با رونمایی از کتاب زندگی نامه شهید صبوری، درون مایه فرهنگی متفاوتی پیدا کرد. در این مراسم، نه تنها راویان دفاع مقدس، بلکه پیشکسوتان جبهه‌های جنگ تحمیلی نیز از مسجد مالک اشتر به روایت گوشه‌هایی از هویت عمیق و تاریخی این پایگاه انقلاب پرداختند.

قهرمانی برای نوجوانان

حمید جهانگیر فیض آبادی، پیشکسوت و راوی دفاع مقدس که خود نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری را با کتاب پرفروش «جنون مجنون» تجربه کرده است، در این مراسم تأکید کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ کتاب زندگی نامه شهید صبوری آن است که بدون قدیس سازی از شهید، ویژگی‌های ناب شخصیتی او را، در کمال صداقت، با زبانی روان و ساده، به خواننده معرفی می‌کند. در حقیقت، خواننده کتاب 

‘مهتاب و مین’، اگر خودش از قشر نوجوان باشد، می‌تواند به سرعت با نثر کتاب انس بگیرد و، اگر به عنوان پدر یا مادر مسئولیت تربیت نوجوانی را برعهده داشته باشد، می‌تواند شخصیت شهید صبوری را به عنوان الگو به فرزندش معرفی کند.
جهانگیر فیض آبادی این را هم گفت که تمرکز مطلق بر جنبه‌های معنوی و عبادی زندگی نامه شهدا نباید مانع از پرداخت دقیق، صریح، شفاف و صادقانه ویژگی‌های دیگر شخصیت آن‌ها شود، زیرا، درهرحال، نسل آینده ساز کشور نیاز دارد که بداند شهدای دفاع مقدس؛ نوجوانان و جوانانی از جنس خود آن‌ها بودند.

«مهتاب و مین»، الگوی مطلوب برای نوجوانان امروز

جذابیت در روایت، صداقت در بیان

کتاب «مهتاب و مین» به قلم منصوره لسان طوسی و در ۲۷۴ صفحه نوشته شده و انتشارات «مرزوبوم»، زیرنظر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، آن را در هزار نسخه به چاپ رسانده است. در حاشیه این رویداد، نویسنده اثر در گفتگو با «شهرآرا»، تصریح کرد که پروژه تحقیقاتی نگارش «مهتاب و مین» در عمل از سال ۱۳۹۹ آغاز و پس از حدود یک سال ونیم به پایان رسیده، اما قرار گرفتن در صف انتشار و هماهنگی با ناشر تهرانی خروجی نهایی این تألیف را اندکی به تعویق انداخته است.

وی بیان کرد: در حقیقت، این کتاب در سایه تحقیقات گسترده زیر نظر مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا (ع) به سرانجام رسید، اما، پس از تکمیل نگارش اولیه و پیش از انتشار نهایی، نسخه کاملی از آن در اختیار نویسندگان برجسته ادبیات پایداری و تاریخ نگاری سیره شهدا در استان قرار گرفت تا فراز‌های آن را ویرایش کنند و در انتها، کتابی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد که از لحاظ روایت، پرداخت سوژه و صداقت در بیان، بدون نقص باشد.

لسان طوسی تأکید کرد: من خودم مادر سه فرزند هستم که یکی از آن‌ها پسر نوجوانی در حدود سنی شهید صبوری است. نه به عنوان نویسنده، بلکه به عنوان یک مادر، نظر شخصی من این است که شهید صبوری می‌تواند یک الگوی بسیار مطلوب برای نوجوانان پسر در جامعه ما باشد.

زیرا اگرچه تقید خاص شهید به نماز اول وقت و اعمال عبادی یک حقیقت انکارناپذیر در زندگی او بوده است، علاقه این دانش آموز نخبه مشهدی به مسائل فنی، اراده و ممارست او برای دستیابی به هدف، و جسارت او برای ارائه پیشنهاد به فرمانده وقت لشکر، از او شخصیتی می‌سازد که از این جنبه‌ها نیز توجه نوجوانان را جلب کند و محبوبیت خاصی بین آن‌ها پیدا کند.

به گفته نویسنده کتاب «مهتاب و مین»، پایبندی به تاریخ در هر فراز از این کتاب به طور کامل رعایت شده است و این امیدواری وجود دارد که، پس از معرفی، عرضه این کتاب در بازار بتواند توجه مخاطبان مختلف از اقشار مردم را جلب کند.

source