Wp Header Logo 198.png

آسوشیتدپرس:

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، از هر پنج آمریکایی یک نفر به طور مرتب اخبار خود را از صفحات اینفلوئنسرها در فضای مجازی دریافت می‌کند. در کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم هر دو طرف مبارزه، برای تبلیغات سراغ این اینفلوئنسرها رفتند.

تقریبا ۲۰ درصد آمریکایی‌ها اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از آسوشیتدپرس، طبق گزارشی که روز دوشنبه توسط مرکز تحقیقاتی پیو منتشر شد، تقریبا از هر پنج آمریکایی، یک نفر به طور مرتب اخبار خود را از صفحات اینفلوئنسر‌ها در فضای مجازی دریافت می‌کند؛ عمده این صفحات در شبکه اجتماعی ایکس فعال هستند. لازم به ذکر است که طبق این تحقیق، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به طور مساوی چنین رفتاری دارند.
این یافته‌ها با نظرسنجی از تقریبا ۱۰ هزار بزرگسال آمریکایی و تجزیه و تحلیل پست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی این اینفلوئنسر‌ها در تابستان امسال به دست آمده و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها چطور اخبار مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا را دنبال کردند.

تقریبا ۲۰ درصد آمریکایی‌ها اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند
این پژوهش حساب‌های کاربری را موردبررسی قرار داده است که به شکل منظم در مورد رویداد‌های جاری صحبت می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، ایکس یا تیک‌تاک بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند. دامنه موردمطالعه این پژوهش، اینفلوئنسر‌هایی هستند که در حوزه سیاسی فعالیت دارند.
این گزارش نشان می‌دهد که اینفلوئنسر‌های خبری عمدتا مطالبی در مورد سیاست و انتخابات منتشر می‌کنند و پس از آن، در مورد موضوعات اجتماعی مانند نژاد، سقط جنین و رویداد‌های بین‌المللی مانند حمله اسرائیل به فلسطین می‌نویسند. ۶۳ درصد این اینفلوئنسر‌ها مرد هستند و ۷۷ درصدشان هیچ وابستگی یا سابقه‌ای به هیچ سازمان رسانه‌ای ندارند.
به گزارش پیو، حدود نیمی از این نمونة اینفلوئنسرها، جهت‌گیری سیاسی واضحی را در مطالبشان ابراز نمی‌کردند. از بین کسانی که این کار را انجام دادند هم بیشتر افراد محافظه‌کار بودند تا لیبرال.

در طول مبارزات انتخاباتی، هر دو حزب و کمپین‌های ریاست‌جمهوری آنها، سراغ اینفلوئنسر‌های فضای مجازی، حتی فعالان حوزه‌هایی به جز سیاست رفتند. چون به دنبال جلب توجه رأی‌دهندگانی بودند که بیشتر اخبار خود را از منابع غیرسنتی دریافت می‌کردند.هر دو گروه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، اینفلوئنسر‌های معتبری را برای پوشش رویداد‌های انتخاباتی خود انتخاب کردند؛ مثلا معاون کامالا هریس در پادکست «Call Her Daddy» با الکس کوپر به گفتگو نشست. ترامپ هم در پادکست محبوب جو روگان گفتگو کرد تا رأی‌دهندگان جوان را تشویق به رأی‌دهی کند.
گالن استاکینگ، دانشمند ارشد حوزه علوم اجتماعی محاسباتی در مرکز تحقیقات پیو در بیانیه‌ای گفت: «این اینفلوئنسر‌ها امسال در مبارزات انتخاباتی به سطح جدیدی از توجه و شهرت دست یافتند. برای ما بسیار مهم بود که ببینیم چه کسانی پشت برخی از محبوب‌ترین حساب‌های کاربری هستند؛ حساب‌هایی که نه توسط سازمان‌های خبری، بلکه توسط یک فرد واقعی مدیریت می‌شوند.»

حتی با وجود این که ۸۵ درصد اینفلوئنسر‌های خبری در شبکه اجتماعی ایکس حضور دارند، بسیاری از آنها در دیگر سکو‌ها مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و تیک‌تاک هم فعالیت دارند.
براساس این گزارش، بیشتر احتمال داشت که اقلیت‌های نژادی و جوانان و بزرگسالانی با درآمد کمتر، اخبار خود را از صفحات اینفلوئنسر‌های مجازی دریافت کنند. اکثر افرادی که موردبررسی مرکز تحقیقاتی پیو قرار گرفتند، گفتند که اینفلوئنسر‌های خبری به آنها کمک کرده‌اند تا رویداد‌های جاری را بهتر درک کنند؛ با این حال یک چهارم‌شان گفتند برایشان تفاوت چندانی نداشته است. ۹ درصدشان هم گفتند که این اینفلوئنسر‌ها بیشتر آنها را گیج می‌کرده‌اند.

تحلیلگران رسانه‌ای مدت‌ها نگران این بوده‌اند که اینفلوئنسر‌ها ممکن است به اطلاعات نادرست دامن بزنند و با تحریک دشمنان آمریکا، محتوایی تولید کنند که برای منافع آن کشور آسیب‌زا باشد. با این حال در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر اینفلوئنسر‌ها خود را به عنوان چهره‌هایی معرفی کرده‌اند که دیدگا‌ه‌های نادیده گرفته شده را ارائه می‌دهند.
مرکز تحقیقاتی پیو که این مطالعه را با پشتوانه مالی بنیاد نایت انجام داده است گفت ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی معتقدند اخباری که از صفحات اینفلوئنسر‌ها دریافت می‌کنند با آنچه در دیگر صفحات خبری می‌خوانند یا می‌شنوند، کمی تفاوت دارد. تقریبا یک چهارم پاسخ‌دهندگان هم گفتند که این صفحات با هم تفاوت بسیار زیادی دارند.

source