دومین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» با بررسی مشارکتهای اجتماعی سیاسی زنان و واکاوی چهره زن مسلمان در رسانههای غربی روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه با مشارکت فرهنگسرای خانواده در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجمع زنان تمدنساز، پنجمین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» با بررسی مشارکتهای اجتماعی سیاسی زنان و واکاوی چهره زن مسلمان در رسانههای غربی با همکاری میان مجمع بانوان تمدنساز، اندیشکده رسانه و جامعه، اندیشکده تبار و فرهنگسرای خانواده در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
سمیه فیروزفر دکترای مطالعات تطبیقی ادیان در این نشست با اشاره به طرح این پرسش که «در بررسی ساحت کنش سیاسی اجتماعی زن امروز در حوزه مقاومت این سوال ایجاد میشود که زن امروز در حوزه مقاومت چکار باید بکند؟!» گفت: ما در این ساحت الگوی شهادت داریم؛ سمیه مادر عمار یاسر، الگوی جهاد اقتصادی داریم؛ حضرت خدیجه، الگوی دفاع مشروع از مالکیت ارض و الگوی تمام قد در دفاع از حق داریم؛ حضرت فاطمه زهرا (س)، الگوی تمام نمای تقویت اراده و انگیزه در مردان برای جهاد رو داریم؛ همسر زهیر بن قین، الگوی تمام نمای تربیت فرزند داریم؛ تمام مادرانی که در کربلا شهید دادند و در راس آنها ام وهب، الگوی تمام نمای روایت و رسانه داریم؛ زینب کبری (س)
وی ادامه داد: تمام اینها نشانگر این است در یک کلام با نگاهی به تاریخ میشود گفت وظیفه و جایگاه زن امروز در ساحت مقاومت محدود به یک یا چند مورد نیست و به تعداد تخصصها و تواناییهای گوناگون در زنان مختلف وظیفه بر گردن زن امروز هست و در این میان هر زنى موظف است با انتخاب الگوى متناسب با شرایط خود وظیفهاش در قبال مقاومت را ایفا کند.
در بخش دیگر این نشست سیده فاطمه نعمتی مدیر اندیشکده رسانه و جامعه طی سخنانی با اشاره به نقش زنان در عرصه مقاومت به ویژه طی یکسال گذشته پس از عملیات طوفان الاقصی، اظهار داشت: تا پیش از عملیات طوفان الاقصی، عملاً مساله فلسطین به دست فراموشی سپرده شده بود و شهادت قریب ۲ هزار کودک، در کمتر رسانهای مورد توجه قرار میگرفت. پس از این عملیات و نسل کشی بلاانقطاع رژیم صهیونیستی، موضوع نسبت زنان در مقاومت معنا پیدا کرد و تصویر رسانهای از فجایع غزه و زنانی که آواره اند و فرزند و همسر و بستگان خود را از دست داده اند، شیون میکنند و رجز میخوانند در اذهان عمومی جهان نقش بست.
وی در ادامه تصریح کرد: طی یکسال گذشته دو الگوی کنشگر و فعال در حوزه زن و مقاومت عیان شد: نخست الگوی زن فلسطینی حاضر در میدان که سوگواری میکند ولی آنچه از دست داده را قربانی برای خداوند میداند و تسلیم نمیشود (مانند آنچه حضرت زینب در صحرای کربلا انجام داد) و دوم؛ الگوی زن مسلمان خارج از معرکه که فعالیت رسانهای دارد، در تجمعات شرکت میکند و از عزیزترین هایش مانند طلا برای کمک به جبهه مقاومت میگذرد.
نعمتی تاکید کرد: نظریه پردازی پیرامون این دو الگو نیازمند فعالیت در محافل علمی است، چرا که آیندگان به هر دو خط مشی احتیاج دارند. دنیا همچنان درگیر نبرد حق و باطل خواهد ماند و جامعه برای تربیت فرزندانش، به ارائه الگوهایی نیاز دارد که عینیت یافته اند.
در بخش دیگری از دین نشست الهام عابدینی پژوهشگر روابط بینالملل و تحلیلگر مسائل منطقه در سخنانی عنوان کرد: در طول تاریخ فلسطین ما همواره شاید کنشگری فعال زنان فلسطینی در عرصههای مختلف شامل کارهای خیریهای و حمایتی تا حضور چریکی و میدانی بودهایم. این نقش فعال زنان حتی به پیش از تاسیس رژیم صهونیستی و دوران قیمونیت انگلیس بر فلسطین برمیگردد.
وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: با این وجود رسانههای جریان اصلی عمدتا تصویر زن مسلمان و عرب را “سرکوب شده”، “بدون نقش” و “منفعل” توصیف میکنند. رسانه ما نباید از مرور تاریخ غافل شود. این تنها راه برای تبین وضعیت است.
انتهای پیام/
source