به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید زینالعابدین بعد از مدیریت در شبکههای تلویزیونی و مدیرعاملی بنیاد رودکی و مسئولیت در حوزه وزارتی وزارت وقت ارشاد اسلامی به بنیاد سینمایی فارابی رفت.
تیرماه 1402 زمزمه تغییر به گوش رسید و او در زمانی این مسئولیت را برعهده گرفت که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان هم در پیش بود.
در این دوره اتفاقات مختلفی از جمله تعیین تکلیف برخی از آثار سینمایی و ساخت فیلمهای جدیدی که چند هفته گذشته در رسانههای معتبر، اسامی آن منتشر شد که راهی جشنواره فجر خواهند شد؛ از صیاد به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی تا اسفند به کارگردان دانش اقباشاوی، زیبا صدایم کن رسول صدرعاملی، بامبولک آرش معیریان، دختر برقی حسین قناعت، هرچی تو بگی مرتضی آتش زمزم و دو مستند سینمایی به نامهای مردمان آنسوی رودخانه و بیمارستان شفا .
امروز خبری رسید که مجید زینالعابدین به دلیل اتمام مأموریتش و بازگشت او به صداوسیما، با انتخاب هیأت امنا بنیاد سینمایی فارابی تا انتخاب مدیرعامل، سیدمهدی سجادی که مسئولیت خزانهداری بنیاد را برعهده دارد به عنوان سرپرست معرفی شد.
محمدرضا ورزی کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون که آثار نمایشی بزرگی را در کارنامه خودش به ثبت رسانده سالِ گذشته فیلم «پروین» زندگینامه شاعره بزرگ ایران پروین اعتصامی را به پرده نقرهای جشنواره فیلم فجر آورد و در چند بخش کاندید شد و در بخش نقش اول زن، مارال بنیآدم بازیگر نقش اول این فیلم توانست سیمرغ بلورین جشنواره را به خودش اختصاص دهد.
تحول فارابی را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دیدیم
با او لحظاتی درباره کارنامه بنیاد سینمایی فارابی در زمان مدیریت مجید زینالعابدین و تغییری که در این بنیاد رقم خورد به گفتوگو نشستیم:
* ابتدا میخواستم از شما بپرسم که آقای زینالعابدین در دوران حضورشان در فارابی چه تغییراتی ایجاد کردند؟
محمدرضا ورزی: ابتدا باید بگویم که مجید زینالعابدین در مدت کوتاهی که در فارابی حضور داشت، تحول ملموسی را رقم زد. رویدادهایی که پیشتر کمرنگ و بیروح بودند، به طور برجستهای نمایان شدند. یکی از مثالهای خوب این تحول، جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در اصفهان است. به نظرم بعد از سالها، مشخصاً با جشنوارهای روبرو شدم که از بسیاری جهات پرشورتر و وزین تراز سالهای پیشین برگزارشد.
* در دوره ایشان این جشنوارهها ، کانون توجه برای رسانه ها بود. علاوه بر این، آیا ویژگی خاصی در رویکرد آقای زینالعابدین نسبت به سینما و فیلمسازان وجود داشت؟
محمدرضا ورزی: بله، یکی از ویژگیهای بسیار برجسته آقای زینالعابدین این بود که فارابی را مختص یک به یک طیف خاص نمیدید. ایشان سینما را برای همه ی طیفهای فیلمساز تعریف می کرد. این نگاه جامع و فراگیر بودن، قطعاً یکی از نقاط قوت و ویژگیهای برجسته یک مدیر فرهنگی است.
سالهاست که ایشان را میشناسم. ایشان شخصیتی اخلاقمدار و متخصص در کار خود هستند. سابقه ایشان در حوزه رسانه و فرهنگ نیز بسیار درخشان است. چه در زمان حضورشان در رسانه ملی و چه در وزارت ارشاد، همیشه کارنامه موفق و قابل قبولی داشتهاند.
همچنین در میان همکاران من، آقای زینالعابدین از محبوبیت و اعتماد زیادی برخوردار بود. اعتماد، رکن اساسی برای حضور یک مدیر درجایگاه مدیریتی تلقی میشود. در مورد ایشان این حسن اعتماد به وضوح مشاهده میشد. در کل ایشان تأثیر بسیار مثبتی بر بدنه سینمای ایران گذاشتند. ای کاش دوران مدیریت ایشان طولانیتر میشد.
در جریان وفاق ملی انتظار داشتیم «زینالعابدین» بماند
* به نظر شما چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا امیدی به ادامه کار ایشان در زمینههای دیگر وجود داشت؟
محمدرضا ورزی: در جریان وفاق ملی، ما انتظار داشتیم آقای زینالعابدین یکی از کسانی باشند که بتوانند کار خود را با قدرت ادامه دهند. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. گویا این یک رسم است که در جا به جایی دولتها، شایستگی، ملاکی برای تصمیمگیری در مسیر انتصابات یا همکاریها نیست. بیشتر جناح سیاسی حاکم است. به نظرم وفاق ملی بیشتر یک شعار ملی است.
* در حال حاضر که مدیر جدید فارابی مسئولیت را بر عهده گرفته، نظر شما چیست؟
محمدرضا ورزی: راستش، من نمیدانم چه باید بگویم. اما امیدوارم که رویکردی غیرجناحی در مدیریت فرهنگی اتخاذ شود. به نظرم این رویکرد و وفاق درشرایط امروز کشور خیلی لازم و پسندیده است. سینمای ایران به نظر بنده با حضور همه طیفها تعریف میشود. اگر چنین رویکردی اتخاذ شود، رقابت سالمتری ایجاد خواهد شد و به نفع سینمای ملی خواهد بود.
حمایت از فارابی به نفع سینمای کشور است
* فارابی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای سینمایی کشور، به نظر شما چه نقشی در آینده سینمای ایران خواهد داشت؟
محمدرضا ورزی: قطعاً فارابی نهادی بسیار مهم است و در دورههای مختلف، مدیران مختلفی با عملکردهای متفاوت در آن حضور داشتهاند. من شخصاً در دورههایی شاهد مدیریت ضعیف در فارابی بودم، اما در دورههایی هم بوده که مدیرانی چون سیدمحمدبهشتی، علیرضا رضاداد، محمدرضا جعفری جلوه و مجید زینالعابدین با قدرت و شایستگی این سازمان را اداره کردهاند.
فارابی به عنوان مهمترین کمپانی سینمایی کشور، باید تحت حمایت وزارت ارشاد، تقویت بشود و نباید تضعیف شود. حمایت از فارابی به نفع سینمای کشور است و باید این حمایت از سوی وزیر ارشاد به طور جدّی ادامه یابد.
انتهای پیام/
source