فرارو – مسعود اطیابی انگار راه پول درآوردن در سینمای ایران را یاد گرفته است، او با ساخت فیلمهای کمدی توانسته است مردم را به سمت سینما بکشد. تگزاس ۳ نیز باتکیهبر همین رویه در ادامه فصل ۱ و ۲ آن را ساخت.
به گزارش فرارو، تگزاس ۳ به کارگردانی مسعود اطیابی با بازی مهدی هاشمی، پژمان جمشیدی و سام درخشانی ساخته شد و توانست به پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ تا به الان تبدیل شود. «بیچاره پله فوت کرده است؛ اما تگزاسیها دست از سرش بر نمیدارند و هیچوقت یک ایرانی را تهدید نکن» تیکه کلامهای فیلمهای تگزاس است که در قسمت سوم آن نیز همچنان ادامه دارد.
خلاصه تگزاس ۳
تگزاس ۳ با تلاش خانواده ساسان برای آزادی برادر آلیس از دست گروگانگیرها آغاز میشود. خانواده برای آزادی او راهی برزیل میشوند؛ اما در فرودگاه متوجه میشوند که همگی ممنوعالخروج هستند و با پیگیری متوجه میشوند که موضوع مربوط به مجسمههای پله است که با کوکائین پر شده است. اگر یادتان باشد در قسمت ۲ بهرام و ساسان مجسمه پله را که با کوکائین پر شده بود را به اشتباه وارد ایران کرده و بابک نیز به طمع پول مجسمههای پله را به طرفداران او فروخته بود. آنها باید تمام مجسمهها را پیدا کنند تا بتوانند از کشور خارج شوند.
نقاط قوت تگزاس ۳
بازیگران محبوب و جذاب: حضور زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلمهای سینمایی به ما اطمینان میدهد که با فیلم خنده داری روبرو هستیم. آنها که از سریال پژمان با یکدیگر همراه شدند حالا توانستهاند به زوج محبوب سینمایی ایران تبدیل شوند و در تگزاس ۳ نیز وضعیت همین است. شوخیهای بداهه ساسان و بهرام و رابطه قوی میان آنها، به جذابیت تگزاس ۳ افزوده است.
کارگردانی حرفهای: اطیابی که راه ساخت فیلمهای کمدی را یاد گرفته است. در تگزاس ۳ ما را با طیفی وسیعی از شخصیتها روبرو کرد، بزهکاران، تروریستها، دیپلماتها، تازه به دوران رسیدهها و با خلق موقعیتهای کمدی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.
کارگردانی با نگاه جنسیت زده
اطیابی بعد از خروسجنگی به سمت ساخت فیلمهای پولساز حرکت کرد و در اصطلاح به دنبال فتح گیشه بود. تگزاس ۳ در ادامه فیلمهای پرفروش او ساخته شد، توانست مردم را به سینما بکشاند و آنها را بخنداند. فیلم ساخته شده است از شوخیها و فریادهای همیشگی سام و پژمان و طنز مهدی هاشمی که باعث خلق صحنهها بیربط به هم شده است آنها فقط به دنبال خلق موقعیت هستند و ضعف زیادی در فیلمنامه وجود دارد. شوخیها و حرفها بسیار کلیشهای و سطحی، صحنههای تعقیب و گریز بهشدت مبتذل انگاری که در حال تبلیغ هتل اسپیناس پالاس هستند.
منتقدان نوشتهاند که طرز فکر نویسنده و کارگردان ارتجاعی و بسیار جنسیت زده است. آنها برای خنده گرفتن از مخاطب رو به شوخیهای جنسیت زده میآورند، بارداری زنان در سنین بالا، حجاب و چاقی و لاغری زنان دستمایه شوخی برای کارگردان شده است. مسعود اطیابی سابقه طولانی در ساخت فیلمهای کمدی جنسیت زده داشته است. در فیلم خروسجنگی به دنبال اثبات این بود که نشان دهد زنان بیرون از خانه نمیتوانند کار کنند و بالعکس مردان نیز نمیتوانند خانهداری کنند.
در تگزاس ۳ همچنین نوشته شده است که زنی را میبینیم که در دوران میانسالی باردار شده است و پسرش این موضوع را مایه آبروریزی خود میداند درصورتیکه بارداری و بدن اساساً موضوع شخصی یک زن است و نباید دلیلی برای مسخرهکردن یا خنده گرفتن از تماشاچی باشد.
در تمام آثار اطیابی زنان بسیار سادهلوح، اما جذاب هستند؛ مانند نقش مادر ساسان و همسر غیابی بهرام که انگاری فقط بهدنبالداشتن همسر هستند و نه یک زندگی سالم و درست.
کلمات رکیک و فحشهای جنسیت زده؛ مانند بیناموس در تمام آثار اطیابی مشهود است. روایت فیلم بسیار سطحی و بهاصطلاح زرد هستند، در واقع فیلم هیچ دستاوردی ندارد. انگار همه میدانستد تگزاس ۳ صرفاً باید ساخته شود برای پول درآوردن.
سینمای کمدی ایران که فیلمهای مثل اجارهنشینها و مهمان مامان را داشته است حالا راهی شده است برای پول درآوردن بدون آنکه ارزشی تولید کند و حتی تبدیل به ضدارزش شده است.
source