هجدهمین جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» در حال برگزاری است. در این رویداد موضوعاتی با محوریت دفاع مقدس و مقاومت در بخشی تحت عنوان جایزه شهید آوینی وجود دارد. به همین مناسبت ایکنا با امیر سرتیپ مهدی خواجهامیری؛ معاون هماهنگکننده وزارت دفاع پیرامون جایگاه سینما در پرداختن به موضوع دفاع مقدس گفتوگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه میشویم.
ایکنا – هنر به ویژه سینما یکی از ابزارهای تأثیرگذار در اشاعه مفاهیم استراتژیک در هر کشوری است. نمود این اتفاق را در بسیاری از تولیدات هالیوود به وضوح شاهد هستیم. با این توضیح درباره کارکرد سینما در اشاعه مفاهیم دفاع مقدسی توضیح دهید.
هنر لایتناهی است و در آن احساسات مردم مورد خطاب قرار میگیرد برای همین تأثیرگذاری آن بسیار زیاد است. پس از زوایای مختلف میتوان هنر را مورد استفاده قرار داد و موضوعات دفاع مقدس را در قالب آثار هنری عرضه کرد. کارهای ویژه در حوزه دفاع مقدس از طریق سینما میتواند رخ دهد به ویژه که ما نمادها و الگوهای بسیاری در جنگ تحمیلی داریم. مقام معظم رهبری میفرمایند ما هشت سال درگیر جنگ بودیم؛ روزهایی که هر یک انتظار میرود الهامبخش یک اثر هنری باشد.
هشت سال دفاع مقدس، لحظات مختلفی را در خود جای داده است؛ زمانی که در جنگ مهمات نداشتیم یا اینکه آب و غذا در اختیارمان نبود یا خطی طولانی که باید آن را پدافند میکردیم. تصویرگری این لحظات کار بزرگی است که هنرمندان و سینماگران میتوانند از عهده آن برآیند.
ایکنا – چه ویژگی باعث میشود زبان هنر در پرداختن به موضوعات دفاع مقدس از دیگر حوزهها جریانسازتر باشد؟
به یاد دارم در زمان جنگ ستوان دوم وظیفهای داشتیم که فرمانده دسته ما بود. وی به ما میگفت ایکاش میشد این لحظه را متوقف کرد تا مردم بدانند ما چه روزها و شرایطی را پشت سر گذاشتهایم. این لحظات را سینماگران میتوانند تصویر کنند. هیچگاه شنیدن مانند دیدن نخواهد بود. عموماً مردم آنچه را که ببینند راحتتر درک میکنند برای همین نیز هنر باید تصویرگر دفاع مقدس باشد.
ایکنا – آیا در پرداختن به دفاع مقدس، توجهات تنها باید به رزمندگان معطوف باشد؟
در هشت سال دفاع مقدس قهرمانان بسیاری وجود داشته و دارند. نمادهای دفاع مقدس در ارتش، سپاه و بسیج بسیار هستند حتی بچههای جهاد سازندگی نیز در ایام جنگ ایثار بسیاری از خود نشان دادند. نیروهای جهاد بدون هیچ تجهیزات امنیتی پشت فرمان لودرها نشسته و برای رزمندگان سنگر میساختند و این کار را زیر بارش گلولههای توپ و تانک انجام میدادند.
ایکنا – این پرداختن به دفاع مقدس برای نسل جوان چه دستاوردهایی میتواند داشته باشد؟
هر اندازه بتوانیم با زبان هنر تصویرگر ارزشهای دفاع مقدس باشیم ارتباط نسل جوان را بیشتر با فرهنگ دفاع مقدس برقرار کردهایم. انجام این کار بسیار ضروری و پراهمیت است زیرا در شرایط فعلی که مورد هجمه بسیار رسانهای و ماهوارهای قرار گرفتهایم نشان دادن فرهنگ ایثار و شهادت برای جوانان این سرزمین ضروری است. متأسفانه از طریق فضای مجازی بین جوانان و فرهنگ دفاع مقدس فاصلهگذاری صورت میگیرد. اینجاست که باید بتوانیم فاصلهها را با آثار هنری پر کنیم تا جوانان این مرزوبوم تحت تأثیر دروغهای رسانههای بیگانه قرار نگیرند.
پرداختن به ارزشهای دفاع مقدس هم تنها به هشت سال جنگ تحمیلی خلاصه نمیشود بلکه هماکنون عزیزان مدافع حرم و نیروهای مقاومت در راستای فرهنگ دفاع مقدس قدم برمیدارند.
ایکنا – در گفتوگوهایی که با هنرمندان شده اکثر آنها از نبود تجهیزات نظامی لازم یا کاغذبازیهای زیادی که کار تولید را سخت میکند گله دارند. چرا ارتش سرمایهگذاری بیشتری برای تولید آثاری با محوریت قهرمانان ارتش انجام نمیدهد؟ آیا در زمینه تولید آثار سینمایی کمبود بودجه وجود دارد که میزان تولیدات آنگونه که انتظار میرود، نیست؟
شما رسانهها نیز باید در این رابطه ایفاگر نقش باشید و از مسئولان مطالبه ساخت چنین کارهایی را داشته باشید تا مسئولان در ارتش و جاهای دیگر به سمت تولیدات آثار سینمایی با محوریت قهرمانان جنگ سوق یابند.
ما در زمینه بودجه و امکانات چیزی کم نداریم تنها کافی است ارادهای برای ساخت آثار دفاع مقدس وجود داشته باشد. ما در دفاع مقدس قهرمانان گمنام نیز کم نداریم قهرمانانی که هر یک از آنها انتظار میرود الهامبخش یک اثر سینمایی یا تلویزیونی باشند.
ایکنا – به عنوان سال پایانی، فیلمها و سریالهایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و شما آن را پسندیدهاید کدامند؟
در حوزه دفاع مقدس آثار خوبی تولید شدهاند اما بهشخصه فیلمهای «منصور»، «سیمرغ» و «شوق پرواز» را بسیار پسندیدم. این آثار توانستهاند گوشهای از عظمت و ایثار رزمندگان اسلام را ترسیم کنند.
گفتوگو از داوود کنشلو
انتهای پیام
source