به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بیانیه تبیینی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم در حمایت از قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منتشر شد که متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نهاد مقدس امر به معروف و نهی از منکر، بنای استواری است که خداوند متعال آن را برای همگانی کردن ترویج عدالت و نیکی ها و جلوگیری از گسترش منکرات و پلشتی ها بنا نهاد. مرور آیات قرآن نشانگر جایگاه بلند امر به معروف و نهی از منکر و نگاه راهبردی اسلام به این واجب فراموش شده است. یکی از ویژگیهای خداوند(۱)، خصلت پیامبرانی چون اسماعیل(۲)، از سفارشهای لقمان به فرزندش(۳)، یکی از اوصاف پسندیده تمام مردان و زنان مؤمن(۴)، وجه برتری امت اسلام بر سایر امتها(۵)، یکی از خصلتهایی که سبب میشود برخی از اهل کتاب، از نیکان باشند(۶)، معیاری برای سنجش برتری یک فرد بر دیگری(۷)، بخشی از نگاه قرآن به امر به معروف و نهی از منکر است. در مقابل، امر به منکر و ترویج آن و نهی از معروف و بازداشتن از آن، از خصلتهای شیطان(۸) و مردان و زنان منافق و بدکار (فاسق) شمرده شده است.(۹)
امیر مؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه، تأکید بلیغی بر این فریضه دارند و ویژگیهای بارزی را برای آن بیان کردهاند. دو سجیه از اخلاق خدا(۱۰)، هیچ مرگی را نزدیک نمیکنند و هیچ روزی را کم نمیکنند(۱۱)، ترک امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تنها علت لعنت پیشینیان و دوری آنان از رحمت الهی(۱۲)، ترک امر به معروف و نهی از منکر، سبب سلطه شروران و مستجاب نشدن دعا(۱۳)، تقویت اهل ایمان به سبب امر به معروف و خواری اهل نفاق به واسطه نهی از منکر(۱۴)، امر به معروف، اصلاح گر تودهها و نهی از منکر، بازدارنده سفیهان(۱۵) و در نهایت، این بیان شیوا که همه كارهاى خوب و حتی جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهانى است که در دريايى ژرف افکنده شده(۱۶)، بخشی از کلام مولی الموحدین علیه السلام درباره جایگاه این فریضه است.
به تصریح قرآن یکی از واجبات جمعی که باید گروهی آن را به پا دارند، امر به معروف و نهی از منکر است.(۱۷) چنانچه ترویج دین و مناسک دینی از جمله نماز و زکات و به پاداشتن امر به معروف و نهی از منکر، برای یک قیام و حکومت، مشروعیت ساز است.(۱۸)
امر به معروف و نهی از منکر، واجبی فراگیر است که گستره آن تمام فرائض و مناسک از جمله نماز، روزه، حج، صداقت، عدالت، حجاب و عفاف و … را در بر میگیرد. چنانچه مخاطب این تکلیف، هم تودههای مردم هستند که باید یکدیگر را به نیکیها راهنمایی کنند و از بدیها بازدارند و هم دولتمردان، که وظیفه دارند با تصویب قوانین و اجرای دقیق آن، دین و مناسک دینی و نمادهای مذهبی را در جامعه ترویج دهند و پلشتیها و محرّمات الهی را از جامعه بزدایند. از نگاهی دیگر، بر مردم و حاکمان لازم است تارک معروف را امر کنند و فاعل منکر را بازدارند چه تارک و فاعل از مردم باشند چه از حاکمان.
هر چند اجرای تمام احکام الهی بر حاکم اسلامی لازم است اما خصوص حجاب از مواردی است که پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان حاکم جامعه، از طرف خداوند مأمور به ترویج آن در بین زنان مؤمن است.(۱۹) حجاب و عفاف مردان و زنان از واجبات قرآنی است(۲۰) هر چند محدوده حجاب زنان با محدوده حجاب مردان متفاوت است.(۲۱)
جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدای پیروزی، در این مسیر گام برداشت و با تدوین قوانین و آییننامههای مختلف، رعایت حجاب را الزام کرد و برای کسانی که آن را رعایت نکنند، مجازات تعیین کرد. اما گذر زمان و تغییرات گسترده در فضای عمومی، نگاهی جامع و به روز شده به این قوانین را میطلبید. به خصوص آنکه برخی از قوانین گذشته قابلیت اجرا نداشت یا برخی دیگر، دچار تناقض بود یا نسبت به برخی از موارد مانند ترویج بی حجابی در فضای مجازی، قوانین روشنی وجود نداشت و از همه مهمتر، تنها ناظر به مردم تدوین شده بود و برای نهادهای مختلف که در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اثرگذار هستند، تکلیف قانونی وجود نداشت و بر ترک فعل آنان، مجازاتی تعیین نشده بود.
قوه قضاییه و دولت گذشته، لایحهای را بدین منظور به مجلس شورای اسلامی ارسال کردند و مجلس شورای اسلامی با کاری طاقت فرسا، قانون جامعی را با عنوان «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» به تصویب رساند و شورای نگهبان پس ار رفع ایرادات، آن را مخالف شرع و قانون اساسی ندانست. نگاه جامع به وظایف نهادهای حاکمیتی، اصناف، چهرههای مشهور و تأثیر گذار و تودههای مردم، از مزایای این قانون است که تحسین افراد منصف را در پی داشته است.
متأسفانه موضع گیری برخی از نخبگان جامعه اعم از اهل سیاست، فرهنگ و حتی بخشی از روحانیت، کلام پیامبر صلی الله علیه و آله را به ذهن خطور میدهد که فرمود: «حال شما چگونه است زمانی که دختران شما فاسد شدند و جوانان شما بدکار شوند و شما امر به معروف و نهی از منکر، نمیکنید! گفتند: آیا چنین خواهد شد؟ حضرت فرمود: بله و بدتر از آن. حال شما چگونه است زمانی که به منکر، امر کنید و از معروف بازدارید! گفتند: آیا چنین خواهد شد؟ حضرت ص فرمود: بله و بدتر از آن. حال شما چگونه است زمانی که معروف را منکر پندارید و منکر را معروف بدانید!»(۲۲)
آیا این افرادی که لباس پیامبر صلی الله علیه و آله را به تن دارند، مصداق کسانی نیستند که به جای امر به خوبیها، به بدیها امر میکنند و با لحنی بغض آلود، به آمران به معروف میتازند؟ آیا فعل آنان باعث نخواهد شد در زمانی نه چندان دور، بی حجابی تبدیل به امری پسندیده و باحجاب بودن به امری ناپسند در جامعه تبدیل شود؟ چنانچه بستر این جاهلیت مدرن آماده است و اگر هماکنون با قدرت در مقابل این سیل بنیان افکن نایستیم، وضعیتی فجیعتر و اسفناکتر از غرب در انتظار ماست.
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، حمایت کامل خود را از ابلاغ و اجرای «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» اعلام میدارد و از تمام دلسوزان فرهنگی و سیاسی، میخواهد ضمن مطالعه دقیق قانون، تلاش خود را به تبیین آن برای مردم معطوف کنند و زمینه ترویج هر چه بیشتر عفاف و حجاب را در جامعه ایجاد نمایند تا بتوان با کمک آنان، بساط گناه علنی بی حجابی را از جامعه زدود.
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
۲۵ آذر ۱۴۰۳
پانوشت:
۱) سوره نحل؛ آیه ۹۰ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
۲) سوره مریم؛ آیه ۵۶ وَ كَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاَةِ وَ الزَّكَاةِ وَ كَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيّاً
۳) سوره لقمان؛ آیه ۱۷ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاَةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
۴) سوره توبه؛ آیه ۷۱ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
و آیه ۱۱۲ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
۵) سوره آل عمران؛ آیه ۱۱۰ كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
۶) سوره آل عمران؛ آیه ۱۱۴ لَيْسُوا سَوَاءً مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ
۷) سوره نحل؛ آیه ۷۶ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لاَ يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاَهُ أَيْنَمَا يُوَجِّهْهُ لاَ يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
۸) سوره نور؛ آیه ۲۱ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
۹) سوره توبه؛ آیه ۶۷ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
۱۰) خطبه ۱۵۵ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَخُلُقَانِ مِنْ خُلُقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ
۱۱) خطبه ۱۵۵ وَ إِنَّهُمَا لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ
و حکمت ۳۶۶ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ
۱۲) خطبه ۲۳۴ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَلْعَنِ الْقَرْنَ الْمَاضِيَ بَيْنَ أَيْدِيكُمْ إِلَّا لِتَرْكِهِمُ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ
۱۳) نامه ۴۷ لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ أَشْرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ
۱۴) حکمت ۳۰ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْمُنَافِقِينَ
۱۵) حکمت ۲۴۴ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ
۱۶) حکمت ۳۶۶ وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ
۱۷) سوره آل عمران؛ آیه ۱۰۴ وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
۱۸) سوره حج؛ آیه ۴۱ الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاَةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
۱۹) سوره احزاب؛ آیه ۵۹ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذٰلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
۲۰) سوره نور؛ آیه ۳۰ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
و آیه 31 وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَ لاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
۲۱) سوره احزاب؛ آیه ۵۹ و سوره نور؛ آیه ۳۱
۲۲) کافی؛ ج۵، ص ۵۹
source