به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، «حسن عابدینی» معاون سیاسی رسانه ملی در مورد رویکردهای تحولی و سیاستگذاریهای پیش روی معاونت سیاسی سازمان صداوسیما اظهار داشت: همسو با سند تحول رسانه ملی، معاونت سیاسی نیز برنامههای تحولی خاص خودش را ادامه میدهد. در ادامه روند پیشین، یکی از بخشهایی که بیشترین تحولات را متناسب با نیازهای روز رسانه تجربه خواهد کرد، برنامهها و محتواهای سیاسی است که برنامههای خوبی برای آن تدارک دیده شده و همکاران در حال چکشکاری آنها هستند. بهزودی برنامههای جدید با محوریت مسائل سیاسی روی آنتن خواهد رفت.
بر اساس گفتههای معاون سیاسی صداوسیما، میزگردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… که دارای بهانههای خبری از منظر سیاسی باشند، میتوانند در راستای رویکرد تحولی مؤثر واقع شوند. اصولاً حوزه سیاسی در رسانه مبتنیبر خبرهای تازه است؛ بنابراین میتوان اخبار جدید را در چینش میزگرد مورد بررسی و واکاوی قرار دارد.
وی با اشاره به تحول در هویت بصری شبکه خبر نیز افزود: چند سال است که شبکه خبر با شکل و ظاهر یکنواختی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است و بهزودی شاهد تحولاتی از منظر بصری در این شبکه خواهیم بود.
عابدینی اضافه کرد: حتی زیرنویسهای این شبکه نیز با خط تازهای نوشته خواهند شد و رنگهای قالب در طراحی صحنه و استودیوهای خبری و نورها و… همه دچار تغییراتی میشوند. جزئیات این تحول بصری نیز در دست بررسی است و بهزودی اجرایی میشود.
معاون سیاسی رسانه ملی با بیان اینکه سازوکارهای داخلی معاونت سیاسی نیز در مواردی با تحول مواجه خواهند شد، گفت: برخی رویکردها و سازوکارها نیاز به اصلاح دارد. همانطور که سرعت تحولات دنیا بالا رفته، رسانه نیز باید بهسرعت ریلگذاریهای خود را متناسب با وضعیتهای تازه تغییر دهد و از جریان تحولات عقب نماند. معاونت سیاسی صداوسیما نیز نمیتواند نسبت به این تغییرات بیتفاوت باشد.
وی در مورد پربینندهترین برنامههای معاونت سیاسی توضیح داد: معمولاً برنامههای خبری بیشترین مخاطب را در معاونت سیاسی به خود اختصاص میدهند. در دنیا معروف است که وقتی میخواهند بگویند خبری موثق است، میگویند: «تلویزیون گفته» و منظور از آن، خبر تلویزیونی است. این اعتماد به خبر در رسانههای رسمی؛ یعنی هنوز اخباری که از رسانه ملی منتشر میشود، بالاترین رسمیت را برای مردم دارد.
معاون سیاسی رسانه ملی تصریح کرد: هنوز بخش خبری ۲۰:۳۰ طرفداران زیادی دارد و تلاش میکنیم ادبیات و گفتمان این بخش خبری مخصوص به خودش باشد و زبان گفتمانی برنامه نیز متناسب با نوع خبری باشد که اعلام میشود.
وی ادامه داد: در این دوره قرار است در معاونت سیاسی مدیریت راهبری داشته باشیم. به این صورت که راهبردهایی که درخصوص برنامههای سیاسی وجود دارد، منحصر به معاونت سیاسی نباشد؛ بلکه بتواند به سایر برنامههای سیاسی صداوسیما نیز تسری داده شود.
بهگفته عابدینی، پیش از این همه برنامههای سیاسی رسانه ملی از سیاستگذاری واحدی پیروی میکردند و این مسئله در دوره تحول نیز ادامه دارد. قبلاً مدیرانی وابسته به معاونت سیاسی در شبکههای مختلف فعالیت داشتند و تهیه و هدایت برنامههای سیاسی به دست آنها انجام میشد و حالا بهدلیل حذف این مدیریتها تلاش میکنیم از طریق مدیریت واحد برنامهها را راهبری کنیم.
وی با تأکید بر پوشش اخبار مقاومت در سیاستهای جدید عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین و لبنان، یک سیاست واحد است و در قانون اساسی نیز حمایت از مستضعفان و مسلمانان آمده است. پس ممکن است این سیاست واحد در برنامههای تلویزیونی با زبانهای مختلف و قالبهای متفاوتی روی آنتن برود. درواقع مدیریت راهبردی بهمنزله یکدستسازی برنامهها نیست؛ بلکه بهمعنای یکسان شدن سیاستهاست. این مسئله در خصوص چگونگی پوشش اخبار جنگ صهیونیست علیه مردم مظلوم غزه و لبنان نیز وجود دارد.
معاون سیاسی رسانه ملی در ادامه گفت: ما در معاونت سیاسی معتقدیم باید مطابق سیاستهای کلی و موضوع خبر، قالب برنامهسازی را انتخاب کنیم. برای برخی موضوعات، تولید خبر یا گزارش مناسب است و در بعضی مسائل، ظرفیت تدارک میزگرد سیاسی هم وجود دارد. بنابراین، تنوع و تکثر چهرههای تحلیلگر داخلی و خارجی و کارشناسان و قالبهای برنامهای برای دنبال کردن سیاستهای واحد معاونت سیاسی در دوره تحول مد نظر قرار گرفته است.
عابدینی ضمن اشاره به اینکه صداوسیما منحصر به رادیو و تلویزیون نیست، بلکه باید به شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در این تحولات توجه داشت، افزود: ما در معاونت سیاسی چنین دیدگاهی داریم و معتقدیم شبکههای اجتماعی لزوماً مکمل رادیو و تلویزیون نیستند؛ بلکه میتوانند هویت مستقلی داشته باشند. سیاستگذاری تولید محتوا برای شبکههای مجازی با رادیو و تلویزیون متفاوت است؛ چراکه بسترهای آنها به کلی با یکدیگر فرق دارد. ازاینرو، در دوران تحول ما باید متناسب با ابزارهای رسانهای جدید فرآوردههای خبری خودمان را تهیه کنیم.
انتهای پیام/ 118
source