Wp Header Logo 2354.png

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم رشد، نشست تخصصی وضعیت فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان شنبه یک دی، همزمان با نخستین روز برگزاری پنجاه‌و‌چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در سینما فلسطین‌ تهران برگزار شد.

در این نشست، منصور ضابطیان مجری و کارشناس این رویداد با اشاره به شرایط نامساعد فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی سینمای کودک و نوجوان گفت: این موضوع به سینمای کودک محدود نمی‌شود و حال کل سینمای ما چندان جالب نیست اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا حال سینمای کودک به این نقطه رسیده است؟

در ادامه هوشنگ مرادی کرمانی در واکنش به وضعیت نامطلوب سینمای کودک و نوجوان، بیان کرد: متاسفانه مدیران فرهنگی ما، تفکرات خودشان را در آثاری که برای کودک و نوجوان تهیه می‌شد، جا می‌دادند و این به مذاق بچه‌ها خوش نمی‌آمد. ما نیاز به نگاه تازه‌ای در صنعت فیلمسازی حوزه کودک و نوجوان داریم. در گذشته، بچه‌ها و دانش آموزان یا در مدرسه یا در خانه و یا در کوچه با موضوعات مختلف آشنا می‌شدند و کل محیط آموزش آنها در این سه مکان خلاصه می‌شد.

وی افزود: امروز هر کودکی یک جهان را مقابل خود دارد و ما در یک فضای جهانی تنفس می‌کنیم. این بچه‌ها خوراک متناسب با شرایط جدید نیاز دارند. من همیشه یک مثالی می‌زنم تحت عنوان این‌که «بچه‌ها بزرگ شدند اما نیمکت‌های ما نه» مقصودم از این تشبیه این است که لوازم و ابزار و نرم‌افزار ما به اندازه فکر و ذهن بچه‌ها بزرگ نشده است.

کرمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر شما به عنوان یک نویسنده در حال حاضر قرار بود کتابی برای کودک نوجوان بنویسید چه تفاوتی با گذشته در قلمتان رخ می‌داد؟ گفت: ادبیات همواره زنده است و «قصه‌های مجید» هنوز خوانده می‌شود و دلیل آن این است که خنده یا طنز در آن گنجانده شده بود.

وی در انتها با اشاره به عنصر خلاقیت در ادبیات داستانی تصریح کرد: با «قصه‌های مجید»، عشق و طنز وارد ادبیات آن دوران شد. این را فراموش نکنیم که سینما هرگز نتوانست پا به پای ادبیات بدود، این ذات سینما است که کهنه می‌شود اما ادبیات هرگز اینطور نیست.

انتهای پیام

source