گفتوگو|
کارگردان پویانماییهای «ده سالگی»، ضمن تاکید بر لزوم توجه به تولیدات ارزشمند، زمانبر بودن تولید پویانمایی را سبب چیره شدن تورم بر روند ساخت آثار هنری و ضرر فعالان این عرصه دانست.
فاطمه جعفری، کارگردان در گفتوگو با میزان درباره پویانمایی «ده سالگی» گفت: این اثر در قالب یک «اسلوموشن» ساخته شده که به نوعی دو موضوع را محور مباحث خود قرار داده است. در ابتدا رابطه یک پسر با محیط زیست را مطرح میکند و در قدم بعدی مواجهه او با مرگ را در جهان ذهنی خود مورد بررسی قرار میدهد و آن را حلاجی میکند.
وی افزود: پویانمایی «ده سالگی» در سال ۱۴۰۲ کار ساختش به پایان رسید و ۳ سال زمان نگارش فیلمنامه تا پایان ساخت فیلم بود. این اثر توانسته در مدت کوتاهی در جشنوارههای متعدد داخلی مانند رشد، فیلم کوتاه و اصفهان شرکت کند و رتبه اول و دیپلمهای افتخار متعددی را به دست آورد. در عرصه بینالمللی نیز در جشنوارههای متعدد مانند جشنواره هایی در کشورهای صربستان، یونان و … شرکت کرده و توانسته جوایزی کسب کند.
جعفری درباره فیلم کوتاه «ده سالگی» اظهارکرد: از آنجا که «اسلوموشن» دیالوگ ندارد و بر مبنا و محور عناصر تصویر یا مخاطب ارتباط گرفته و از گنجینه زبان استفاده نمیکند، بنابراین به راحتی میتواند با هر ملیتی ارتباط برقرار کرده و مورد توجه قرار بگیرد.
وی به استعدادهای تولید کنندگان ایرانی اشاره و بیان کرد: در حوزه انیمیشن توانمندیهای بسیاری در ایران وجود دارد این بچهها بسیار مستعد هستند این مهم را به خاطر حضورم در جشنوارههای متعدد خارج از کشور متوجه شدم بچههای مستعد پتانسیلهای بالایی دارند و کارهای خوبی را میتوانند ارائه کنند، گرچه حمایتی از آنان نمیشود.
این کارگردان وظیفه مسئولا در قبال تولید پویانمایی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: دستگاههای ذی ربط موظف هستند تا حمایتهای مالی و معنوی خود را از حوزه فرهنگی که پتانسیلهای بسیاری دارد افزایش داده، تا رشد و توسعه این عرصه را شاهد باشند. فعالان و تولید کنندگان پویانمایی که هم اکنون در حال کار و تولید اثر هستند، عاشقانه کار میکنند.
جعفری اشارهای به پروژه اخیر خود داشت و افزود: اخیراً یک پروژه با یکی از همکاران دارم که نویسندگی آن به پایان رسیده و هر دو با دل و جان برای این پروژه کار میکنیم. مضمون این پروژه در مورد گنجینههای عظیم و ارزشمندی است که در ایران وجود دارد. در هنگام پژوهشها به گنجینههای جذاب و ارزشمند موجود در این سرزمین برخوردم و مطمئن هستم که برای مخاطبان نیز جذاب است. باید برای تولیدات ارزشمند فرهنگی ارزش قائل باشیم.
وی در پایان با اشارهای به بودجه هایی که برای تولید فیلم انیمیشن در نظر گرفته شده، تشریح کرد: فشارهای اقتصادی و تورم سبب میشود، بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه کار خود را کنار بگذارند، زیرا بودجههایی که اختصاص داده میشود به دلیل تورم و در طول سال به مبلغ ناچیزی تبدیل شده و ضرر و زیان برای تولید کننده به بار می آورد. کسانی که در حوزه تولید انیمیشن فعالیت میکنند به دلیل زمانبر بودن این آثار فقط با عشق و علاقه کار میکنند و مسیر را به پیش میبرند. منابع مالی و بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه انیمیشن اصلا کافی و لازم نیست.
انتهای پیام/
source