گفتوگو|
تهیه کننده کمیک «زیتون سرخ»؛ ضمن تاکید بر سایه سنگین محدودیتهای مالی برعرصه هنر پویانمایی آن را آسیب خواند و بهره برداری از پتانسیلهای انیمیشن برای بیان جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه به جامعه جهانی را قابل توجه دانست.
مجموعه کمیک موشن «زیتون سرخ» به کارگردانی مجید محمودی و تهیهکنندگی امید مرندی محصول مرکز انیمیشن سوره به بهانه ۷ اکتبر، سالروز عملیات طوفان الاقصی از امروز سهشنبه ۱۷ مهر روی آنتن شبکههای مختلف تلویزیون رفت.
امید مرندی تهیه کننده کمیک «زیتون سرخ» در گفتوگو با میزان درباره روند ساخت این پویانمایی گفت: در قالب یک موسسه دانش بنیان یک دهه است که برای کودکان و نوجوان به تولید سریالهای انیمیشنی پرداختهایم. سال گذشته با شروع طوفان الاقصی و اتفاقاتی که در حوزه محور مقاومت رخ داد، دغدغهای ایجاد شد که بتوانیم به این موضوع پرداخته و در عین حال اطلاعاتی را برای نوجوانان در این زمینه تهیه کنیم.
وی ادامه داد: کمیک موشن «زیتون سرخ» در ۲۰ قسمت در نظر گرفته شده که تاکنون ۷ قسمت آن از شبکه ۲، مستند، نسیم و افق از آنتن صدا و سیما پخش شده است و ۱۲ قسمت دیگر آن در حال تولید است، که در ایام نوروز و یا دهه فجرآماده خواهد شد. این پویانمایی روایتی از پیشینه جنگ فلسطین و اسرائیل با نگاهی به دروغ پردازیهایی که طی دهها سال توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده را واکاوی میکند.
مرندی اشارهای به رده سنی نوجوانان داشت و افزود: کمیک «زیتون سرخ» برای رده سنی نوجوان تهیه و تولید شده، تا بتواند پرسشهایی همچون آیا فلسطین، یک سرزمین خالی بود؟ یا آیا فلسطینیها داوطلبانه وطنشان را ترک کردند؟ حتی درباره این سوال که یهودیها ملتی بودند بدون سرزمین؟ را مورد پردازش قرار میدهد. به عبارت دیگر علت جنگ اسرائیل با اعراب را با زبانی شیرین، رسا و گویا به مخاطب نوجوان خود معرفی میکند. زیرا مخاطب نوجوان اطلاعاتی در مورد بسیاری از ریشههای مسائل فلسطین ندارد و در این زمینه شبهات بسیاری دارند.
وی اشارهای به مرکز انیمیشن سوره داشت و تاکید کرد: تیم دستاندرکاران و نویسندگان سالهااست که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کردهاند از این رو سابقه قابل توجهی در این زمینه دارد. برای ساخت کمیک «زیتون سرخ» دست به پژوهشهای متمرکزی در این زمینه زد شد و از سایر نویسندگان متخصص کودک و نوجوان نیز بهره گرفتیم. از سوی دیگر گرافیکی که برای نوجوانان در نظر گرفته شده ویژه و خاص بود تا بتواند مخاطبان خود را جذب کند. نکته قابل تامل اینکه تلاش شد تا این پویانمایی بر اساس استانداردهای بینالمللی تهیه و تولید شود تا در قواره استانداردهای جهانی بتواند به سایر کشورها نیز ارائه شود. البته در این زمینه رایزنیهای شکل گرفته و برخی از کشورهای مسلمان خواستار این اثر هنری شدهاند.
این تهیه کننده چالشها و مشکلات پیش روی تولید کمیک «زیتون سرخ» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حساسیت درباره موضوع و مضمون کمیک «زیتون سرخ» سبب شد تا این اثر از حوزه قصه و داستان صرف خارج شود و، چون به حوزههای اعتقادی، سیاسی و امنیتی وارد میشده با ملاحظات خاصی مورد نگارش و پژوهش قرار بگیرد، در عین حال نوع نوشتن متن برای برقرار ارتباط با گروه و رده سنی خاص، افراد متخصص و مشخصی در این زمینه طلب میکند و با همراهی و راهنمایی آنها خوشبختانه این پویانمایی توانست از پس آن بر بیاید.
وی اظهار کرد: کمیک «زیتون سرخ» در مدت ۳ الی ۴ ماه تولید شد. ساخت تولیداتی همانند کمیک «زیتون سرخ» عموماً به صورت یک سال زمان میبرد، اما تلاش کردیم تا در مدت زمان کوتاهی این اثر را تهیه کنیم. اما چون سوژه به روز بود و همکاران دغدغه داشتند تا این اثر تولید شود پس همدلی آنها سبب شد تا پروژه با سرعت بالایی تهیه و تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. این روند تولید چیزی فراتر از انتظارات محسوب میشد.
مرندی سایر چالشهای پیش روی ساخت پویانمایی «زیتون سرخ» اشاره و تصریح کرد: در طول ساخت اثر تغییر و تحولات و رویدادهای متعددی در منطقه شکل گرفت و افرادی همانند شهیدان سید حسن نصرالله، یحیی سنوار و اسماعیل حنیه به شهادت رسیدند، بنابراین مجبور شدیم تا تغییراتی در برخی از بخشها وارد کنیم و به بازنویسی فیلمنامهها بپردازیم. همین تغییرات هم زمان بر بود و هم دشواریهای را پیش روی بچههای تولید قرار میداد.
این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که آیا تولید این اثر ادامه پیدا خواهد کرد گفت: تا زمانی که محور مقاومت برقرار است، روایتگری رسانهای لازم و ضروری بوده از سوی دیگر لازم است تا برای نسل آینده یعنی نوجوانان برخی نکات، ابهامات و شبهات شفافسازی شود و اطلاعات درست انتقال یابد. طی نظرسنجیها که انجام شده بسیاری از نوجوانان علت دغدغه بودن مسئله فلسطین و جنایتهای رژیم صهیونیستی را نمیدانند، آنها نگاه عمیق نسبت به این مسئله نداشتند و نیاز بود تا پیوست رسانهای «زیتون سرخ» شکل گرفته و به نمایش گذاشته شود.
وی درباره نامگذاری کلینیک «زیتون سرخ» گفت: زیتون نماد منطقه فلسطین و لبنان است و در عین حال سرخی به زخمها و شهادتهای شکل گرفته در این منطقه اشاره دارد امیدواریم این شهادتها موجب سعادت شود.
مرندی در مورد مشکلات حوزه پویانمایی تاکید کرد: عرصه تولید انیمیشن همواره با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده این مهم به این دلیل است که ساخت پویانمایی کاری پرزحمت و زمانبر بوده و در عین حال وجود تکنولوژی جدید و نیاز به انیماتورهای متعدد و افراد متخصص در این زمینه شرایط را دشوار کرده و در مقایسه با سایر تولیدات رسانهای گرانتر تمام میشود. از سوی دیگر بودجههای کافی برای تولید انیمیشن در نظر گرفته نمیشود. با این حال، چون موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان یک دغدغه برای ما محسوب میشد؛ بنابراین بدون در نظر گرفتن و چشمداشت و در نظر گرفتن منابع مالی؛ همکاران به صورت شبانه روزی برای آن تلاش کردند و وقت بسیاری را صرف کردند تا اثری خروجی آن اثری با کیفیت تبدیل شود.
وی اظهار کرد: چنانچه حمایت مسئولان در کنار تولیدات با کیفیت پویانمایی قرار بگیرد، اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت. جوانان ایران اسلامی، استعداد بسیاری در عرصه ساخت و تولید پویانمایی دارند و این بخش از هنر ابراز قدرتمند برای بیان بسیاری از مولفهها و واقعیتها به دنیای امروزی است. اما محدودیتهای مالی سایه سنگین خود را بر این عرصه هنری گسترانیده است.
مرندی ساخت محصولات جانبی در کنار کمیک موشن «زیتون سرخ» اشاره و بیان کرد: تولید کتابهای داستانی با قصههایی برای کودک و نوجوان با مضمون جنایات رژیم صهیونیستی همچنین ساخت بازیهای موبایلی میتواند حرکتهای اثرگذار را در عرصه جامعه به دنبال داشته باشد. هنگامی که شخصیتهای اصلی کمیکهای شناخته شده و معروف بر روی نوشت افزارها و بازیهای موبایلی نقش ببندد قطعان پیامها رساتر میشود. همچنین استفاده از داستانهای زندگی شخصیتهای شناخته شده و محبوب میتواند تاثیرات فراوانی بر ایجاد حرکتهای فرهنگی داشته باشد.
انتهای پیام/
source