Wp Header Logo 520.png

جوان آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما به‌طور مرتب سریال‌ها و برنامه‌های سیما را رصد می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط می‌رسانیم، گفت: میزان بیننده سیما که از بهار ۱۴۰۲، ۷/۵۹ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۲/۶۵ رسیده و سیر صعودی گرفته و با وجود کاهش مخاطب در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم. 
به گزارش «جوان»، محسن شاکری‌نژاد در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» با بیان اینکه مرکز تحقیقات به‌عنوان دیدبان رسانه ملی وظیفه رصد میزان مخاطب رسانه ملی، اثرسنجی و رضایت‌سنجی برنامه‌ها را برعهده دارد، گفت: امروز در مرکز تحقیقات صداوسیما به اقتضای امکانات، براساس آخرین شیوه‌های سنجش مخاطب در دنیا کار می‌کنیم. وی به ضرورت تجدیدنظر در تعریف مخاطب با توجه به تحول مخاطبان رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: با توسعه شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان فعالی مواجهیم که خودشان هم تولیدکننده محتوا هستند و بسیاری محتوا‌ها را از بستر‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما مروری هم بر روش‌های مخاطب‌سنجی در جهان داشت و با اشاره به نتایج یکی از نظرسنجی‌ها در کشور انگلستان گفت: پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه ملی انگلستان در سال قبل که تاجگذاری پادشاهشان بوده، ۱۸ میلیون مخاطب داشته که برحسب جمعیت، ۲۷ درصد میزان بیننده می‌شود. پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه ان‌بی‌سی امریکا هم ۹/۱۰ درصد بیننده داشته است. شاکری‌نژاد با بیان اینکه میزان تماشای تلویزیون‌های خطی در دنیا کاهشی است و میزان تماشای تلویزیون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ در دنیا از ۲۶۲ دقیقه به ۱۵۶ دقیقه رسیده و رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال کمترین میزان ببیننده را به خود اختصاص داده است، گفت: این در حالی است که میزان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی سیر صعودی دارد. وی افزود: ما به‌طور مرتب سریال‌ها و برنامه‌های سیما را رصد می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط می‌رسانیم. میزان بیننده سیما که از بهار ۱۴۰۲، ۷/۵۹ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۲/۶۵ رسیده و سیر صعودی گرفته و با وجود کاهش مخاطب در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم. به‌گفته وی، براساس آخرین نظرسنجی در تابستان ۱۴۰۳، میزان بیننده سیما در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر ۲/۶۵ درصد، در رده سنی خردسالان (چهار تا پنج سال) ۲/۷۷ درصد، در رده سنی کودکان (شش تا ۱۱ سال) ۱/۷۸ درصد، در رده سنی نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال) ۸/۷۶ بوده است. همچنین میزان بیننده اخبار سیما ۴/۶۰ درصد و میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی ۷۴/۲ درصد بوده است. همچنین نظرسنجی میزان بینندگان رسانه ملی در فصل پاییز طی روز‌های آینده نهایی می‌شود.

source