Wp Header Logo 2008.png

به گزارش شهرآرانیوز، هنر تئاتر همواره بستری برای بیان عمیق‌ترین احساسات و تفکرات انسانی بوده است. نمایش «روانی دوست داشتنی»، به کارگردانی مهدی اعظمی، نمونه‌ای از این تلاش است که عشق، مرگ و فلسفه زندگی را در قالبی متفاوت و نوآورانه به تصویر می‌کشد. این اثر که با روایتی عاشقانه و مفهومی فلسفی همراه است، توانسته مخاطبان خود را به تأمل در مفاهیمی چون فداکاری، عشق و آمادگی برای مواجهه با مرگ دعوت کند.

مهدی اعظمی در این نمایش با بهره‌گیری از بازیگران و عوامل تازه‌کار، رویکردی جسورانه در حمایت از نسل جدید هنرمندان تئاتر پیش گرفته است. او با پرداختن به موضوعاتی متفاوت و استفاده از نمادهای عمیق، فضایی خلق کرده که نه‌تنها برای مخاطب سرگرم‌کننده، بلکه تفکربرانگیز نیز باشد.

این نمایش، با داستانی متفاوت و فضاسازی خلاقانه، در شرایطی اجرا می‌شود که تئاتر مشهد با چالش‌های جدی در گیشه مواجه است. اعظمی اما با جسارت و امید، تلاش کرده تا پیامی عمیق را به مخاطبان خود منتقل کند: «عاشقی یعنی آمادگی برای مرگ.» در ادامه، گفت‌وگوی ما با مهدی اعظمی درباره ایده اولیه، چالش‌های تولید، و پیام این نمایش را می‌خوانید.

ایده‌ای متفاوت از عزرائیل در نمایش «روانی دوست داشتنی»

مهدی اعظمی، کارگردان نمایش «روانی دوست داشتنی»، درباره ایده اولیه این نمایش می‌گوید: به این فکر می‌کردم که چگونه می‌توان مرگ یا همان عزرائیل را در قالبی جدید به تصویر کشید. ایده اصلی نمایش درباره سربازی است که در جریان جنگ جهانی دوم به یک کلیسا پناه می‌برد و با زنی روبه‌رو می‌شود. این زن، که ابتدا به او کمک می‌کند، در ادامه مشخص می‌شود عزرائیل است. داستان بر محور این رابطه عجیب پیش می‌رود و نشان می‌دهد که عاشقی یعنی آمادگی برای مرگ، زیرا اگر وصال رخ ندهد، عاشق به یک انسان مرده متحرک تبدیل می‌شود.

کار با هنرمندان تازه‌کار؛ چالشی شیرینی

این کارگردان که از حامیان پرورش هنرمندان تازه‌کار است، درباره استفاده از بازیگران و عوامل جوان در این نمایش بیان می‌کند: دینا عزت‌منش یکی از بازیگران این نمایش است که اولین تجربه بزرگسالی‌اش را پشت سر گذاشت. همچنین از هنرمندان و عوامل تازه‌کار برای مدیریت صحنه و انتخاب موسیقی بهره گرفتم. هدفم این است که افراد جدیدی را به فضای تئاتر معرفی کنم.

کارگردان نمایش «روانی دوست‌داشتنی» ادامه می‌دهد: هرچند این تصمیم چالش‌های خاص خود را دارد، از جمله آموزش اخلاق حرفه‌ای و مدیریت کم‌تجربگی، اما انگیزه، انرژی و پذیرش این نسل تازه‌کار بسیار دلگرم‌کننده است. این چالش‌ها بخشی از مسئولیت کارگردان است که باید با تجربه و صبوری آنها را برطرف کند.

نگرانی از وضعیت گیشه در تئاتر مشهد

اعظمی با ابراز نگرانی از شرایط گیشه تئاتر مشهد توضیح می‌دهد: متأسفانه بسیاری از نمایش‌ها با سالن‌های خالی اجرا می‌شوند. نبود مخاطب، ضعف در تبلیغات و عدم حمایت نهاد‌های مسئول، وضعیت تئاتر مشهد را روزبه‌روز سخت‌تر می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، هنرمندان توان ادامه کار را نخواهند داشت. تبلیغات گسترده‌تر و حمایت‌های شهرداری می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

 عاشقی و مرگ

او درباره پیام نمایش می‌گوید: هدفم این است که مخاطب را به فکر فرو ببرم. معتقدم کسی که عاشق می‌شود، باید آمادگی مرگ را هم داشته باشد. عاشقی یعنی مردن برای دیگری. این نمایش با ترکیب عشق و مرگ تلاش می‌کند چنین مفاهیمی را در قالبی نمایشی به مخاطب منتقل کند.

نمایش «روانی دوست داشتنی» با داستانی فلسفی و بازی‌های تأثیرگذار، مخاطب را به تأمل درباره زندگی، عشق و مرگ دعوت می‌کند و نشان می‌دهد که این سه مفهوم چگونه در هم تنیده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت و زمان اجرای این نمایش به سایت گیشات مراجعه کنند.

source