به گزارش ایکنا؛ جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد عرصه هنرهای نمایشی کشور از یک سو نماینده آثار برگزیده جشنوارههای متعددی است که در طول سال در عرصه هنر تئاتر در کشورمان برگزار میشود و از سوی دیگر تلاش میکند تا در قامت مدت زمان اجرای 10روزه خود، ویترینی از داشتههای هنر نمایش ایران را پیشاروی مخاطبان و مهمانان خارجی خود قرار دهد.
هرچند پیشوند «بینالمللی» این جشنواره نیز بهانهای برای برقراری ارتباط میان هنرمندان داخل کشور با همتایان خود در دیگر کشورها به شمار میرود؛ اما طی چند سال اخیر به دلایل مختلف و متعدد که اغلب آنها به مسائل مالی برمیگردد، هنرمندان خارجی دعوت شده به این رویداد اغلب از هنرمندان درجه دو و سه کشورهای دیگر هستند. به همین سبب کیفیت آثار نمایشی آنها در قیاس با هنرمندان داخلی در بهترین حالت برابر است و نمیتواند ارزش افزودهای برای هنر ایران با خود به همراه داشته باشید.
آسیب مهم دیگری که گریبان هنر تئاتر در سراسر کشور را گرفته مسئله بودجه اندک هنرهای نمایشی و توزیع امکاناتی است که اغلب در کلانشهرها استوار است. به همین سبب در طول سال شاهد رقابت تنگاتنگ میان هنرمندان استانی در سراسر کشور هستیم تا بتوانند با درخشش در جشنوارههای اقماری که در طول سال در ایران برگزار میشود در نهایت برای دیده شدن و معرفی خود به عرصه هنرهای نمایشی کشور، خود را به جشنواره تئاتر فجر در تهران برساند.
بر همین اساس است که توجه به هنر نمایش استانها و هنرمندانی که از دیگر استانها و شهرها به این جشنواره راه پیدا کردهاند میتواند یکی از اصلیترین اولویتها برای مدیریت فرهنگی کشور در حوزه تحقق عدالت فرهنگی باشد.
یکی از آثاری که از شهر اراک به جشنواره چهلوسوم تئاتر فجر راه پیدا کرده نمایشی با عنوان «مکبثک» به کارگردانی محمدجواد شریفی است که سال گذشته نیز در جشنواره حضور داشت و امسال نیز تجربه حضور مجدد خود را در مهمترین رویداد تئاتری کشور در بخش رقابتی نمایش صحنهای از سر میگذراند.
تلاش برای جذب عموم مخاطبان و اهالی متخصص تئاتر
محمدجواد شریفی که با نمایش «مکبثک» در بخش رقابتی نمایشهای صحنهای چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور پیدا کرده است در گفتوگو با ایکنا درباره این نمایش و خط داستانی آن گفت: این نمایش همانطور که از نامش پیداست از یکی از نمایشنامههای مشهور و از شاهکارهای ادبی ویلیام شکسپیر اقتباس شده است.
کارگردان نمایش اقتباسی «مکبثک» گفت: طرح، ساختار اصلی و داستان نمایش بر همان جاهطلبی «لیدی مکبث»؛ «مکبث» و جادوگری که آنها را تسخیر کرده منطبق است. با قرار دادن و طراحی شخصیت «ماهیگیر» تلاش کردم تا خط تمییز مهم و نگاه متفاوتی را به این اثر نمایشی در مواجه با شاهکار شکسپیر ایجاد کنم. شخصیت «ماهیگیر» در این اثر مدام در حال تلاش است تا به صورت جادوگر و در شکل و شمایل شخصیتهای مختلف، تخت سلطنتی پادشاهانی که برای قدرت میجنگند را سرنگون کند تا در نهایت خود بر تخت فرمانروایی تکیه بزند.
وی یادآور شد: برخلاف آثار کلاسیک، این نمایش در روند اقتباس با مولفههای فرهنگ ایرانی تطبیق داده شده است و دیالوگها و گفتوگوهای شخصیتهای نمایش به صورت موزیکال تنظیم شده است. با توجه به آثاری که در جشنواره امسال فرصت تماشای آنها را داشتم احساس میکنم «مکبثک» از این نظر نیز میان آثار جشنواره تئاتر فجر چهلوسوم نمونهای ندارد.
شریفی درباره شیوه طراحی و کارگردانی این اثر نمایشی گفت: در بخش طراحی و کارگردانی سعی من بر آن بوده تا با طراحی قابها و ساخت تصاویر نمایشی موقعیتهای کمدی و طنز را برای تماشاگر ایجاد کنم.
شریفی با اشاره به آنکه سال گذشته نیز در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «خاطرات یک دلقک» حضور داشتم خاطرنشان کرد: هدف اصلی در تولید آثار نمایشی آن است که خروجی اثر هم مورد پسند عموم مخاطبان قرار گیرد و هم بتواند ظرفیت جذب هنرمندان، اهالی فکر و اندیشه را نیز در خود داشته باشد. از همین رو مخاطبان «مکبثک» در همراهی با این اثر گاه به فکر فرو میروند و گاه با موقعیتهای طنز اثر لبخندی به صورت آنها مینشیند.
آسیب تلخ عدم توجه به هنرمندان استانی
کارگردان نمایشهای «خاطرات یک دلقک» و «مکبثک» درباه نقش و جایگاه اثرگذاری جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ارتقای هنر نمایش کشور گفت: معتقدم نقش اصلی جشنواره تئاتر معرفی استعدادهای ناب است.
وی ادامه داد: در استانها و شهرهای کوچک دیده شدن سخت اتفاق میافتد و جشنواره تئاتر فجر تنها راهی است که هنرمندان استانی به واسطه آن فرصت دیده شدن پیدا میکنند.
چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانیپور از سوم بهمن کار خود را در تهران آغاز کرد و تا ۱۳ بهمن ادامه داد.
انتهای پیام
source