نشست رسانهای فیلم سینمایی «بچه مردم» در سومین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل برگزار شد.
نشست خبری فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی، عصر امروز، یکشنبه ۱۴ بهمنماه، در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با اجرای منصور ضابطیان و با حضور محمود کریمی (کارگردان)، سید علی احمدی (تهیهکننده)، پرویز آبنار (صداگذار)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، میلاد پرتوی (مدیر فیلمبرداری)، بابک کریمی طاری (طراح صحنه)، نازنین خزاعی (طراح لباس) و مهبد جهاننوش (بازیگر) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمود کریمی، کارگردان گفت: این فیلم بر اساس دغدغه چندین و چندساله یوسف اصلانی ساخته شده که زندگی خود را در راه بچههای بهزیستی صرف کرده است. او روزی با پروندهای روبهرو میشود از بچههای بهزیستی که به جبهه رفتهاند. هسته اصلی داستان و ایده کلی از این دغدغه گرفته شد، اما ۹۰ درصد فیلمنامه بر اساس تخیل و قصهپردازی ما پیش رفت.
سید علی احمدی، تهیهکننده نیز بیان کرد: یوسف اصلانی سالها به بچههای پرورشگاهی کمک کرد و سالهای طولانی در این حوزه کار کرده و حتی شیرخوارگاهی برای بچهها احداث کرده است. شنیدن روایتهای او از حضور این بچهها در جبهههای جنگ باعث شد که به ساخت فیلم ترغیب شویم.
یوسف اصلانی، ایدهپرداز و نیکوکار گفت: این فیلم آرزوی بیست و چندساله من بود. تا هم امید و انگیزه برای بچههای بهزیستی شکل گیرد و هم این ماجرا آگاهیرسانی شود. در مجموعه «بهشت امام رضا (ع)» ۳۰۰ بچه را بزرگ کردهام و باید بگویم در این بچهها تعداد بزه بسیار کم و تعداد بچههای موفق بسیار زیاد است. در دوران جنگ ۸۵۰ کودک در بهزیستی زندگی میکردند و ۸۵ نفر آنها به جبهه رفته و شهید شدند؛ یعنی بیش از ۱۰ درصد یک خانواده. باید نگاه مردم به بچههای بهزیستی تغییر کند. من برای ساختهشدن این ایده بارها تلاش کردم اما به ثمر ننشست تا زمانی که با سید علی احمدی آشنا شدم.
محمود کریمی اظهار کرد: در بخش اینترو استوری بورد کشیدیم؛ اما برای دیگر قسمتها از استوری بورد استفاده نکردیم. حضور علی صلاحی یکی از شانسهای من در این پروژه بود که به انتخاب بازیگران کمک کرد. ما از تعداد بسیاری نوجوان تست گرفتیم تا درنهایت به این ترکیب بازیگران رسیدیم.
کریستف رضاعی آهنگساز عنوان کرد: این همکاری برای من بسیار لذتبخش بود. از این که بچههای این فیلم صبورانه منتظر آماده شدن موسیقی ماندند تشکر میکنم. چالش این کار دیالوگهای بسیار زیاد آن بود. ما باید موسیقی را در هر سکانس به نحوی رنگآمیزی میکردیم و باید بگویم که این فیلم موسیقی زیادی میطلبید.
مهبد جهاننوش، بازیگر نقش اصلی فیلم «بچه مردم» در ادامه درباره نحوه حضورش در این فیلم گفت: من علاقهمند به بازیگری بودم و بارها برای تست دادن به دفتر فیلمسازی رفتم و در نهایت از بازیگر شدن ناامید شدم و شروع به کار در کافه کردم. روزی که این فراخوان را دیدم خیلی ناامیدانه برای تست رفتم و خوشبختانه انتخاب شدم. حضور علی صلاحی در این پروژه برای من شانس بزرگی بود.
پرویز آبنار، مدیر صداگذاری نیز طی سخنانی افزود: فیلمنامه خانم یارمحمدی فوقالعاده بود و در وهله اول این موضوع مرا جذب کرد، اما عوامل کار را نمیشناختم و با بابک کریمی طاری مشورت کردم و او مرا برای حضور در کار مجاب کرد. نوستالژی، سیر بزرگشدن بچهها و همه جزئیات کار فضایی بسیار ویژه را برای اثر رقم زد.
محمود کریمی در ادامه درباره چگونگی نامگذاری فیلم نیز توضیح داد: ابتدا در یک جلسه ما درباره موضوع حرف زدیم و صحبت از «بچه مردم» شد. ما آن را بهعنوان نام موقت انتخاب کردیم. کمی بعد با جستوجو در اینترنت متوجه شدیم جلال آلاحمد نیز کتابی با همین عنوان دارد که موضوع آن متفاوت از فیلم ما بود، بنابراین همین عنوان را بهعنوان نام اصلی فیلم انتخاب کردیم.
علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیسجمهوری که مهمان امروز سینمای رسانه است با حضور در نشست رسانهای فیلم بیان کرد: این اثر فراتر از یک فیلم اجتماعی است. در واقع فیلمی انسانی و درباره شهدای چشمانتظار است. این بچهها هیچکس را نداشتند که از آنها بپرسند «کجایی؟».
نازنین خزاعی، طراح لباس گفت: روز اولی که به دفتر رفتم و فیلمنامه را خواندم، دیدم آقای کریمی همه دورههای زمانی فیلمنامه را روی شیشه نوشته بود. وقتی فیلمنامه را خواندم ساختن این پروژه به نظرم پیچیده آمد. درنهایت بعد از جلساتی بسیار فیلم ساخته و لباسها طراحی شدند.
بابک کریمی طاری، طراح صحنه فیلم نیز درباره طراحی آن توضیح داد: من با فیلمنامهای مواجه شدم که حس کردم بهعنوان طراح صحنه میتوانم در آن بهخوبی مانور بدهم. ضمن این که فکر کردم با تهیهکنندگی آقای احمدی فضای بازی برای ما ایجاد میشود و این اجازه به ما داده میشود که برای طراحی صحنه هزینه کنیم. از سوی دیگر محمود کریمی هم یکبار فیلم را در ذهنش ساخته بود و همه این ماجرا مرا به همکاری با این فیلم مجاب کرد. تلاش کردیم از کلیشههای صحنهسازی در آن تاریخ خاص دور شویم و از سبک آرت دکو بهره بگیریم.
او ادامه داد: صفر تا صد پرورشگاه را خودمان ساختیم و بعد با تغییراتی در همان دکور خانهها، مغازه و…. را طراحی کردیم. در این اثر همه عوامل با دلگرمی کار کردند. حتی در پلانهای خارجی نیز سعی میکردیم همه این مسائل را رعایت کنیم.
میلاد پرتوی، مدیر فیلمبرداری بیان کرد: من آخرین نفری بودم که به این پروژه اضافه شدم و باید خودم را به دیگر بچههای گروه میرساندم. فرم دوربین در سینمای ما خیلی رایج نیستاما من فکر میکردم با وجود ریسک تنها فرم خوب برای این فیلم، همین نوع از فیلمبرداری است. خدا را شکر میکنم که نتیجه نهایی کار مطلوب بود.
سید علی احمدی در پایان گفت: خیلی به فروش فیلم امیدوارم. باید بگویم عزیزانی بانی شدند و برای کار سرمایهگذاری کردند تا بعد از اکران، درآمد حاصل از فروش فیلم به «بهشت امام رضا (ع)» اهدا شود.
انتهای پیام/
source