به گزارش ایکنا، نخستین نشست پرسش و پاسخ چهارمین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر به فیلم «لولی» ساخته رضا فرهمند اختصاص داشت.
در این جلسه که امروز ۱۵ بهمن در برج میلاد برگزار شد رضا فرهمند کارگردان، جلیل اکبری صحت تهیهکننده، داریوش امینی و ژیلا آل رشاد بازیگر، سودابه خسروی طراح چهرهپرداز، علی شاهیده مدیر فیلمبرداری، رامین محمدیان طراح صحنه، حسن مهدوی صداگذار حضور داشتند.
در آغاز جلسه فرهمند در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه نگاه به موضوعات دینی در فیلمتان بر چه مبنایی بوده و اینکه آیا برای «لولی» مخاطب عام هم متصورید؟ گفت: بخش عظیمی از این فیلم حاصل تجربه من در سینمای مستند است در این کار تلاش کردم. در زمان ساخت به مخاطب خاص یا مخاطب آن فکر نکردم بلکه این کار اثری قلبی است اما حتماً به سینمای تجاری فکر نکردم و این فیلم ادعای ادای دین من به ایران است. خوشحالم با وجود آگاهی، نسبت به سینمای فعلی ایران، این ریسک را پذیرفتم تا چنین اثری تولید کنم.
«لولی»، سینمای متین و شریف ایرانی
وی افزود: این فیلم یادآور سینمای متین و شریف ایرانی است. این کار اثر سختی برای مخاطب عام است اما با قلب و روح این ریسک را پذیرفته و به موضوعی شرقی در فیلمم نگاه کردم. نگاهم نیز نسبت به موضوعات دینی برگرفته از واقعیتهایی است که در زندگی ما وجود دارد. آنچه در فضای فیلم وجود دارد کاملاً مقدس است و این نشئت گرفته از لوکیشن فیلم؛ امامزاده رخ میدهد. من به شدت سکانس نماز خواندن صفورا (بازیگر نقش زن) در فیلم را دوست داشته و مقدس میدانم.
فرهمند ادامه داد: در فیلمهایی نظیر «لولی» فاصله مخاطبانی که کار را میپسندند با افرادی که آن را دوست ندارند بسیار زیاد است. باز هم تاکید میکنم به هیچ وجه موقع ساخت به این فکر نکردم شرایط فیلم در اکران چه سرنوشتی خواهد داشت. فیلمنامه این کار در زمانی دو ماهه نوشته شد اما به شخصه آن را چند بار بازنویسی کردم. این فیلم سرمایهگذاری شخصی داشته و به ارکان و سازمانی وابسته نیست.
آل ارشاد بیان کرد: سعی کردم در این کار ابعاد مختلف شخصیت زن را به شکل صحیح در این کار ترسیم کنم. امیدوارم توانسته باشم این موضوع را به شکل مطلوبی در کارم انجام داده باشم.
لکنت عیب نیست
داریوش امینی بازیگر فیلم نیز تصریح کرد: من چون همیشه نقصی در تکلم خود دارم تلاش میکنم آن را بپوشانم اما در این فیلم از من خواسته شد این نقص پوشانده نشده و آن را عیان بیان کنم. لکنت عیب نیست که سبب شود زندگی ما تمرکز خود را از دست دهد.
محمدیان طراح صحنه در این جلسه گفت: وقتی فیلمنامه را خواندیم با جهانی روبرو شدیم که ما به ازای خارجی نداشت برای همین باید آن را خلق میکردیم. برای همین تمام تلاشم را کردم تا دنیایی که میسازم بر پایه واقعیت باشد.
اکبریصحت، تهیهکننده این فیلم ابراز کرد: من از نقدهایی که ممکن است بابت این فیلم متحمل شوم, نترسیدم چون هر کس میتواند نظر خود را نسبت به این کار بیان کند. این فیلم یک اثر هنری و روشنفکری است اما تلاش کردیم هرچه میسازیم در بهترین شکل عرضه شود.
علی شاهید، فیلمبردار این کار در ادامه جلسه گفت: این کار یک اثر خاص است من برای اینکه بتوانم بهترین تصویر را خلق کنم با کارگردان صحبتهای زیادی داشتم تا بتوانم قابهایی که او میخواهد را بگیرم. در «لولی» مرعوب فضای معماری نشدیم و همه چیز به اندازه در تصویر نشان داده شد. در حقیقت باید بگویم فیلمبرداری این کار در خدمت فیلم بود.
حسن مهدوی در پایان این جلسه بیان کرد: در این کار تلاش کردم صدا به گونهای باشد که فیلم اسیر خرافه نشود چون جنس قصه به گونهای بود که اگر صدا نادرست عرضه میشد، خرافه تبلیغ میشد و این امر خواست ما نبود.
انتهای پیام
source