Wp Header Logo 821.png

سال گذشته حمید زرگرنژاد با ساخت فیلم سینمایی «شماره ۱۰» نشان داد در ژانر اکشن یک فیلمساز کار بلد است وی در جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر با فیلم «شمال از جنوب غربی» بار دیگر توانایی‌های خود را در ساخت یک اثر اکشن نشان داده و مخاطب را با معنایی واقعی از سینما آشنا می‌کند. 

«شمال از جنوب غربی» همان‌گونه که عنوان شد، فیلم خوش‌ساختی است. قواعد فرم را می‌داند و هارمونی دقیقی برای این تعریف در نظر می‌گیرد. فیلم، یک صحنه انفجار بسیار چشم‌گیر دارد که همین سکانس، به‌ تنهایی می‌تواند منجر به افتخارآفرینی برای فیلم شود.

حمید زرگرنژاد، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با فیلم‌های «پایان خدمت»، «اهورا»، «برای مرجان» و «شماره ۱۰» در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر شرکت داشته و جوایزی را نیز از آن خود کرده است. وی در تازه‌ترین حضورش با «شمال از جنوب غربی»، به تهیه‌کنندگی مهدی مددکار، به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

داستانی پر از تعلیق‌

«شمال از جنوب غربی» روای گوشه‌ای از اتفاقات کشورمان در سال ۶۱ است. عده‌ای خرابکار با حمایت رژیم بعث عراق سعی می‌کنند با آشوب در شمال کشور جبهه سومی در جنگ ایجاد کنند تا زمینه پیروزی ارتش بعث مهیا شود در این میان نیروهای اطلاعاتی با تلاش خود سد راه آنها در رسیدن به هدفشان می‌شوند. این فیلم در ظاهر یک فیلم اکشن است اما می‌توان آن را جز کارهای خوب دفاع مقدس نامید بدون اینکه بخواهد از کلیشه‌های رایج استفاده کند.

داستان پر از تعلیق‌ها و اوج و فرودهای متعدد است به‌نحوی‌که هر بخش از قصه اتفاقی جدید را رقم می‌زند تماشاگر در فیلم «شمال از جنوب غربی» قادر به پیش‌بینی اتفاقات نیست. نکته دیگری که این اثر سینمایی قصه‌ای بازگو نشده دارد این نوع بودن داستان بار دیگر ثابت می‌کند در سینمای دفاع مقدس داستان‌های بازگو نشده بسیار است تنها کافیست نگاهی دقیق به اتفاقات رویداد در دهه ۶۰ شود. 

بازی و کارگردانی خوب

نقشی که مصطفی زمانی آن را ایفا می‌کند چند وجهی بوده و تماشاگر نیز آن را باور می‌کند.

کارگردانی حمید زرگرنژاد بعد از ساخت فیلم «شماره ۱۰» یک موفقیت جدید است او در این فیلم نشان داد می‌تواند از امکانات موجود برای خلق یک اثر خوش ساخت اکشن و معمایی بهره برد. 

دکوپاژ و میزانسنی که کارگردان برای فیلم انتخاب کرده سینمایی است و هدایت بازیگران شکل مطلوبی دارد همچنین باید به انتخاب بازیگران حمید زرگرنژاد امتیاز مثبت داد. درباره بازی‌های فیلم باید اذعان کرد که تمامی عوامل جلوی دوربین از بازیگران اصلی گرفته تا فرعی اتفاق خوبی را رقم زدند به ویژه مصطفی زمانی یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم نشان می‌دهد. 

«شمال از جنوب غرب»؛ فرمی در خدمت معنا

وقتی درباره مسائل فنی «شمال از جنوب غربی» سخن گفته می‌شود نمی‌توان از فیلمبرداری، موسیقی و جلوه‌های ویژه چشم‌پوشی کرد فیلمبرداری تصاویری زیبا و خیره‌کننده خلق کرده و جلوه‌های ویژه به ویژه صحنه‌های نبرد در جنگل یکی از اتفاقات منحصر به فرد در سینمای ایران است که نمونه آن را کمتر در فیلمی مشاهده کرده‌‌ایم.

تلاش و ایثار

به فیلم «شمال از جنوب غربی» می‌توان عنوان دفاع مقدسی و انقلابی نیز داد چون روایتی که در آن صورت می‌گیرد بخشی از جنگ تحمیلی را هم در بر می‌گیرد در این اثر ایثار و تلاش نیروهای اطلاعاتی سپاه بدون هیچ اغراقی نشان داده می‌شود بدون اینکه اثر بخواهد شعاری تکراری بدهد. این امتیاز، ویژگی کمیاب در سینمای دفاع مقدس است که باعث شده سال‌ها کارهای این حوزه نتواند در جذب تماشاگر به موفقیت دست پیدا کند. 

«شمال از جنوب غرب»؛ فرمی در خدمت معنا

در بحث محتوا فیلم هیچگاه سعی نکرده مفاهیم خود را به تماشاگر حقنه کند حتی رفتار دینی قهرمان فیلم نیز اغراق شده نیست. برای مثال وقتی صحنه نماز خواندن مصطفی زمانی نشان داده می‌شود این بخش نیاز قصه است. همچنین واقعی که نیروهای اطلاعاتی کشورمان به شهادت می‌رسند این لحظه اغراق شده نشان داده نشده بلکه فرمی کاملاً واقعی دارد. 

منش ضد‌انقلابی

بخشی دیگر از فیلم به شخصیت و منش ضد‌انقلاب برمی‌گردد نیروهای خرابکار جدا از اینکه برای کشور و مردم خود ارزشی قائل نیستند به خانواده خود نیز وفادار نبوده و حاضر می‌شوند همسر و فرزند خود را قربانی کنند! این امر نیز به واسطه فیلمنامه غنی کاملاً واقعی مورد پردازش قرار گرفته است.

فیلم‌هایی نظیر «شمال از جنوب غربی» نیاز سینمای کشورمان است تا تماشاگر با سینمای دفاع مقدس آشتی مجدد کند البته برای اکران نیاز است تا با حمایت و برنامه‌ریزی مناسب به دیده شدن این کار در گیشه کمک شود.

نکته پایانی؛ مشکلات سیستم صوتی و آکوستیک سالن در اکثر فیلم‌های نمایش داده شده در برج میلاد مخاطبان را به سختی انداخته بود. اما اوج این مشکلات در زمان نمایش شمال از جنوب غربی بود. به طوری که اغلب دیالوگ‌های فیلم قابل فهم نبود.

داوود کنشلو

انتهای پیام

source