به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر این روزها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است و شرکتهای مختلفی که بازیهای رایانهای ارائه میدهند، در جشنواره حضور دارند و به ارائه دستاوردهای خود میپردازند.
این جشنواره از روز سهشنبه (۱۶ بهمن) پذیرای بازیسازان و علاقهمندان بود و امروز (پنجشنبه، ۱۸ بهمن) نیز آخرین روز برپایی این مراسم است.
در این جشنواره پنلهای تخصصی و همایشهای مختلف در این مورد برپا میشود و بازیسازان و نوآوران به تبادل فکری با یکدیگر میپردازند. همچنین بازیهای مختلف با موضوعات دفاع مقدس، مقاومت، کلمهسازی و … در این رویداد فرهنگی ارائه میشوند.
۱۵ داور در بخشهای مختلف بازیها را داوری کردند
«حسن مداحی» مدیر ردهبندی سِنّی «اسراء» بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره این دوره از جشنواره بازیهای رایانهای اظهار داشت: نمایشگاهی که در اینجا راهاندازی شده، در مورد بازیهای رایانهای است. ما در حال پشت سر گذاشتن دهمین دوره جشنواره بازیهای رایانهای فجر هستیم.
وی افزود: دو روز نمایشگاه تخصصی و برنامههایی داریم و بازیسازان، ناشران و سرمایهگذاران در اینجا حضور دارند. نمایشگاه و جشنواره به چند بخش تقسیم میشود که عبارتند از: بخش نمایشگاه، بخش B2B که جلسات ناشران و بازیسازان با هم برگزار میشود و بخش بعدی هم بخش «غزال زرین» است.
مداحی ادامه داد: بازیهایی که ارسال و نامزد شدند و برندگان هم در دستاوردهای مختلف مشخص میشوند. بخش «بازیهای جدی» که به جشنواره ارسال شدند، بررسی میشوند و جوایز آنها نیز اهدا میشود. این موارد در بخشهای مختلف هستند که یکی از آنها، بخش «رسش» است که کارگاهها و کنفرانسهای ما در آنجا برنامه دارند.
مدیر ردهبندی سِنّی «اسراء» بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ملاک برگزیدگی بازیها گفت: بازیهایی که ارسال شدند، بعد از انتخاب کمیته انتخاب، به بخش داوری فرستاده میشوند. ۱۵ داور در بخشهای مختلف بازیها را داوری کردند و بازیها را در بخش سبکها، ژانرها و دستاوردها دستهبندی کردند و طبق آن جوایز اهدا میشوند.
وی با اشاره به محتوای بازیهای این دوره جشنواره بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: محتواها و سبکهای مختلفی در این دوره جشنواره ارائه شدند و یک محتوای منسجم نبوده است که بخواهیم بگوییم بیشترین محتوا در چه موضوعی بوده است.
تولید بازیهای رایانهای و اندرویدی با موضوعات ایرانی و اسلامی
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین «حبیب داستانی بنیسی» مدیرعامل شرکت دانشبنیان «رسانه گستر بنیسی» و مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه اظهار داشت: سالهاست که در شرکت دانشبنیان ما بازیهای رایانهای و اندرویدی با موضوعات ایرانی و اسلامی تولید میشوند. سِریبازیهای معروف «عملیات انهدام» که مربوط به موضوع دفاع مقدس و مقاومت است و از معروفترین بازیهای جبهه مقاومت محسوب میشود، از محصولات شرکت ماست که پنج-شش نسخه دارد. چند نسخه از آنها برای رایانه، برخی برای اندروید و برخی هم تحت وب طراحی شدهاند که امسال این نسخه ارائه شده است.
وی افزود: غیر از سِریبازیهای «عملیات انهدام»، بازیهای دیگری که طراحی کردهایم، عبارتند از عاشق باشی، مهدیسا، سدنا، سفرهای جنجالی و امثالهم که اینها هم نسخههای رایانهای دارند و هم نسخههای اندرویدی. این بازیها با موضوعات سبک زندگی اسلامی_ایرانی، مباحثی مانند افتخار به میهن، خانواده، انتظار فرج و امثالهم را ترویج میدهند و بازیهای بسیار باکیفیت و فانتزی یا رئال هستند که اخیر استقبال خوبی هم از آنها صورت گرفت.
حجتالاسلام و المسلمین داستانی بنیسی گفت: علاقهمندان میتوانند بازیهای اندرویدی ما را از کافه بازار و مایکت بهصورت رایگان دانلود و بازیهای ویندوزی را هم از سایت «www.amaliyateenhedam.ir» دانلود و استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان «رسانه گستر بنیسی» در حاشیه صحبتهایش به رشته «مطالعات دین و فضای مجازی» اشاره کرد و اظهار داشت: اخیراً به پیشنهاد ما یک رشته جدید به رشتههای علمی یا حوزههای علمیه به نام رشته «مطالعات دین و فضای مجازی» اضافه شده است.
وی افزود: این رشته برای سطح فوق لیسانس و دکتری حوزوی هم هست و هشت گرایش دارد از جمله گرایش هوش مصنوعی، گرایش بازیهای رایانهای و… که همین ترم برای اولین بار شروع شده است.
مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه گفت: امیدواریم حوزه علمیه با راهاندازی این رشته، هم در بحث تولید، هم در بحث مطالعات نظری، هم در مباحث فقهی و امثالهم در آیندهای نهچندان دور، شاید دو_سه سال دیگر بتواند دستاوردهای بزرگی را به جامعه ارائه کند.
رویداد «جشنواره بازیهای رایانهای فجر» اتفاق خوبی است
پس از آن «محسن رزاقی» پژوهشگر حوزه بازی اظهار داشت: رویداد «جشنواره بازیهای رایانهای فجر» اتفاق خوبی است و امیدواریم که هر سال بزرگتر شود و شرکتکنندگان بیشتری داشته باشد. اینجا محلی است برای همافزایی، دیدن، یادگیری، مشورت و شبکهسازی که اتفاق بابرکتی است.
انتهای پیام/ 118
source